E-commerce in China

Online winkelen is populair in China. De middenklasse groeit en richt zich steeds meer op luxeproducten uit het Westen. Dit biedt kansen voor je webshop. Bijvoorbeeld door je producten aan te bieden op een online marktplaats in China.

Maak van je importplannen een succes

Krijg waardevolle tips in onze e-mailserie over importeren

Meld je aan

De online sector in China groeit hard en wordt steeds professioneler. De overheid stimuleert deze sector. Met je webshop verkoop je vanuit Nederland makkelijk producten op de Chinese markt. Hiervoor heb je geen eigen bedrijf of kantoor in China nodig. In dit artikel lees je hoe je dit aanpakt. 

Starten in China

Als je in China een eigen webshop start, heb je daar een bedrijfsvestiging nodig. Of je werkt samen met een Chinees bedrijf in een joint venture. Vanuit je bedrijf neem je de producten mee. Het Chinese bedrijf houdt de producten op voorraad en verkoopt in China. 

Chinese consumenten kopen niet zomaar producten bij een buitenlandse webshop. Je wint hun vertrouwen door je producten op een online marktplaats aan te bieden. Zo verlaag je de drempel voor je klanten. Voor online verkopen vanuit Nederland naar China heb je geen bedrijf of kantoor nodig in het land. 

Online marktplaatsen

Taobao, Pinduoduo, JD, Tmall en Alibaba zijn voorbeelden van marktplaatsen in China. Je producten aanbieden op één van de top 10 Chinese marktplaatsen heeft verschillende voordelen:

  • Een plaatselijk platform is bekend bij de consument en dat geeft vertrouwen.
  • Een platform biedt betaal- en gebruiksgemak. Alipay en WeChat Pay zijn Chinese marktleiders in online betalingen.
  • Met je eigen shop binnen een vertrouwd platform krijg je eerder naamsbekendheid. Sneller dan wanneer je zelfstandig met een webshop start op de Chinese markt.
  • Een platform ondersteunt je tegen betaling met logistieke voorzieningen.

Je producten via een Chinees platform verkopen heeft ook nadelen. Zo eisen de meeste marktplaatsen in China dat je als verkoper de importbelastingen voor je klant in China betaalt. Hiervoor heb je een Chinese douaneagent nodig. Die regelt de betaling van Chinese importbelastingen voor je. Bijvoorbeeld de invoer-btw.

Meeliften

De drempel voor de start met e-commerce op een platform is laag. En het bereik van een Chinees e-commerceplatform is enorm. Deze platformen blijven in nieuwe technologie investeren. Denk aan blockchain toepassen, data verzamelen voor betere verkoopcijfers, virtuele showrooms en digitaal betalen. Dit zijn ontwikkelingen waar je met je online winkel op meelift. China loopt hiermee voor op Nederland. 

Teksten en foto’s

Chinese consumenten houden van details. Zet zoveel mogelijk foto’s op je productpagina’s op het platform. Vertaal je teksten niet alleen vanuit het Nederlands, maar schrijf deze voor een Chinees publiek. Zo sluiten je pagina’s aan op de verwachting van de Chinese consument. 

Marketing

De marketingstrategieën van Chinese online marktplaatsen zijn modern en vernieuwend. De marketing van Alibaba bijvoorbeeld, heeft wereldwijde invloed. Zo werd de jaarlijkse ‘Singles Day’ in China bedacht. Nu vieren Nederlanders deze dag ook. Dit soort online winkelevenementen helpen de Chinese e-commercemarkt groeien.

Smartphone

China heeft wereldwijd de meeste smartphonegebruikers. Per maand winkelen meer dan 500 miljoen Chinezen mobiel. Dit noem je ook wel m-commerce. Deze markt blijft groeien. Zorg dan ook dat je webshop mobiel goed leesbaar en bruikbaar is.

Social media

WeChat is het grootste socialmediaplatform in China. En daarmee het belangrijkste communicatiemiddel binnen m-commerce. Voor alle lagen van de Chinese bevolking. Van plaatselijke boeren die via een eigen winkel op WeChat hun groenten aan een breed publiek verkopen. Tot aanbieders van A-merken die zich op de hogere segmenten richten. WeChat maakt de Chinese markt opgaan met weinig geld mogelijk. Deze alles-in-één-app biedt enorme e-commercekansen.

Behalve WeChat zijn de volgende socialmediakanalen geliefd in China:

  • Tencent QQ: een berichtenservice met meer dan 800 miljoen gebruikers.
  • Qzone: een betaalde website voor blogs, video’s, foto’s en muziek.
  • Sina Weibo: een berichtenplatform met microblogs. Dit platform lijkt op Twitter en Facebook. 
  • Xiao Hong Shu: het Chinese antwoord op Instagram. Hier zoekt de jonge generatie naar nieuwe producten en merken. Xiao Hong Shu wordt steeds vaker gebruikt voor verkoop in webshops. 

Videocommerce

In China heeft de bevolking geen toegang tot YouTube. Chinezen gebruiken vooral Youku, Tudou, TikTok of Douyin. Douyin is de moedermaatschappij van TikTok en richt zich vooral op jongeren. Via videocommerce wordt een merk of product uitgelicht, met als uiteindelijk doel verkoop. Zorg voor een plaatselijke inhoud van je berichten en gebruik nationale beroemdheden.

Zoekmachine Baidu

China gebruikt bijna geen zoekmachines als Google of Bing. Chinezen zoeken met Baidu. Deze zoekmachine richt zich vooral op de Chinese markt en cultuur. Wil je met je webshop verkopen in China? Pas je online marketingactiviteiten dan aan naar de wensen van Baidu-gebruikers.

Logistiek

Als je start met e-commerce in China, vraag jezelf dan eerst af of je de producten vanuit China wilt versturen. Of vanuit Nederland. Vanuit Nederland versturen is makkelijker. Je hebt hiervoor geen registratie van je bedrijf in China nodig. Houd wel rekening met de Chinese producteisen en exportregels. Zo pak je e-commerce buiten de EU aan.

Vanuit China versturen

De Chinese consument stelt hoge eisen aan de levertijd. Liever een levering binnen het uur dan bezorging dezelfde dag. Als je vanuit China verstuurt, zit je dichter op de markt. Je levert je product sneller aan je klant en zo concurreer je beter. Onderzoek daarom wat belangrijk is in je markt als het gaat om levertijden, concurrentie en vindbaarheid op het internet.

Wees duidelijk

Zorg altijd voor een hoge kwaliteit van je producten. En voor duidelijke prijzen en informatie over het terugsturen van pakketjes. Het maakt hierbij niet uit hoe je de producten aanbiedt. Via je eigen webshop, een platform of op social media. Geef bijvoorbeeld precies aan wie de invoerbelasting betaalt. De klant of je webshop. De Chinese douane controleert steeds meer zendingen. Buitenlandse bedrijven betalen hierdoor vaker belasting. Ook op persoonlijke kleine pakketjes.

Kansen in de e-commerce

De snelle groei van de online consumentenmarkt zorgt voor een toename van de Chinese e-commerce-omzet. Chinese consumenten richten zich steeds vaker op het buitenland. Nederland heeft bijvoorbeeld een goede naam voor babyproducten, cosmetica en persoonlijke verzorging. Vooral voor de groeiende middenklasse in grote steden zijn overzeese luxe (merk)producten aantrekkelijk.

Meten is weten

China heeft meer dan 1,4 miljard inwoners. Van deze inwoners heeft ongeveer de helft toegang tot internet. Van die 600 miljoen is 81% jonger dan 39 jaar. Vooral jongeren winkelen graag online.

Op Statista vind je marktcijfers over e-commerce in China. Onderzoek de Chinese markt voordat je deze opgaat. Ga in gesprek met Chinese partijen, zoals platformen of marketingbedrijven. Ervaar het land zelf en praat met mensen die er wonen en werken. Zij weten het beste of je product kans van slagen heeft op de Chinese markt.

Je ontdekt dan ook welke informatie je nog mist. Of wat je misschien nog aan je product moet veranderen om de Chinese consument voor je te winnen. Dit kan iets kleins zijn. Bijvoorbeeld een luxere verpakking of een persoonlijk tintje in de vorm van een handgeschreven kaart.