E-commerce buiten de Europese Unie
- Sandra Visser-Meijer
- Achtergrond
- 23 mrt 2023
- Bijgewerkt 21 nov 2022
- 5 min
- Runnen en groeien
- Internationaal
Online winkelen groeit wereldwijd. Meer dan een kwart van de wereldbevolking winkelt over de grens. Lagere prijzen, ruimere keuze of het specifieke product niet kunnen vinden in eigen land trekt klanten naar internationale webshops. Dit biedt voor jouw webshop kansen over de grens. Als je start met e-commerce buiten de EU kom je verschillende regels en wetten tegen.
Eisen voor een webshop verschillen lokaal. Denk aan de beveiliging van je website en privacybescherming van je klant. Binnen de EU geldt meestal gelijke wetgeving. Buiten de EU gelden per land regelmatig andere regels en verplichtingen. Zorg voor een vertaling en uitleg van je algemene voorwaarden op je website en voorkom zo een juridisch geschil. En onderzoek lokale regels rond zichttermijn en retourzendingen. Zo mag een Europese consument binnen veertien werkdagen de koop ongedaan maken zonder opgaaf van reden. In Californië (Verenigde Staten) heeft een consument bijvoorbeeld 30 dagen bedenktijd.
Producteisen
Bij export buiten de EU gelden misschien andere producteisen in het bestemmingsland. Controleer wat dit voor jouw product betekent. Denk ook aan verpakking en etikettering van je producten. Soms geldt een invoerverbod. Zoals pornografisch getint materiaal invoeren in Saudi-Arabië. Vervoerders en landen kunnen beperkingen opleggen en je mag niet alles zomaar versturen.
Webshop en domeinnaam
Je kunt je eigen webshop in een land starten. Of je biedt je producten aan op marktplaatsen als Amazon of Alibaba. Zo maak je gebruik van logistiek, marketing en betaaldiensten van dat platform. En je hoeft je zo minder in de lokale e-commercewetgeving te verdiepen.
Wanneer je voor een eigen webshop kiest, zorg dan voor goed vertaalde teksten. Zo voorkom je misverstanden en begrijpen klanten wat ze kopen. Huur eventueel een professionele vertaler in. Pas je webshop zoveel mogelijk aan je buitenlandse klanten aan. Deze kopen alleen iets als het hen aanspreekt en als ze je webshop vertrouwen. Een webwinkelkeurmerk straalt vertrouwen uit.
Met een internationale domeinnaam eindigend op .com ben je wereldwijd vindbaar. Binnen Europa kun je de .eu-extensie gebruiken. Als je gericht in een land aan de slag wilt, kies dan voor een nationale domeinextensie, bijvoorbeeld .ch voor Zwitserland of .us voor de Verenigde Staten. Ga vooraf na wat het beste werkt in het land waar je online wilt verkopen. Of schakel een hostingprovider in die je bij je keuze ondersteunt. Het betreden van buitenlandse markten met een .nl-extensie heeft weinig zin. Google vindt je website dan niet goed terug en toont je webshop vervolgens niet in de zoekresultaten.
Betaalmethoden
Betalen via IDEAL is gebruikelijk in Nederland. Dit is niet in ieder land zo. Onderzoek eerst welke betaalmethode je potentiële buitenlandse klant het liefst gebruikt. Het goed afwikkelen van bestel- en betaalprocessen is heel belangrijk. Dit voorkomt irritatie bij je klant en jezelf.
PayPal is een makkelijke en wereldwijd veelgebruikte betaalmethode, waarvoor je klant een creditcard nodig heeft. Alles zelf uitzoeken en regelen is niet nodig. Een betalingsprovider kan je hierbij ondersteunen door het verzorgen van de betaling en het samenbrengen van betaalmethoden uit verschillende landen.
Wereldwijd verzenden
Je wilt dat je klanten hun bestelling onbeschadigd en op tijd ontvangen. Buitenlandse zendingen zijn langer onderweg en raken vaker zoek dan binnenlandse zendingen. Overweeg het afsluiten van een transportverzekering. Verpak en adresseer je pakket zo, dat je klant het in perfecte staat ontvangt. Zorg voor een uitstekende service voor extra waardering van je klant. Dit doe je zo:
- Stuur je klanten een track & trace-e-mail van hun pakket, zodat ze de zending kunnen volgen.
- Geef duidelijk aan hoe buitenlandse klanten hun pakket kunnen terugsturen.
- Voeg een vooraf ingevuld retourformulier bij.
- Lever een voorgefrankeerd zelfklevend retouretiket mee. Eventueel kun je achteraf de portokosten in mindering brengen op het retourbedrag. Dit hangt af van je leveringsvoorwaarden.
Douane
Zodra je goederen buiten de EU verzendt, doe je een uitvoeraangifte bij de douane. Elk land heeft zijn eigen regels als het gaat over douane- en invoerrechten. Door de toename in wereldwijde webshopverkopen controleren overheden steeds strenger welke goederen hun land binnenkomen.
Wanneer je pakketten naar een land buiten de EU verstuurt, heb je documenten nodig. Bij het verzenden via een post- of koeriersbedrijf ontvang je douaneverklaringen van dat bedrijf. Welk formulier je nodig hebt, hangt af van het soort zending. Dit ligt onder andere aan het gewicht en de waarde van je zending.
Invoerrechten en btw
Meestal wil je dat je klant eventuele invoerrechten, btw of andere importbelastingen over de bestelling betaalt. Dit scheelt een registratie in het ontvangende land. Vermeld dit duidelijk in je webshop. Dan is de klant hiervan op de hoogte en voorkom je problemen achteraf. Hoe hoog deze extra invoerbelastingen zijn, hangt af van je product. Soms hanteren landen vrijstellingen tot een bepaalde waarde.
Meer informatie vind je in Acces2Markets van de Europese Commissie. Post- en koeriersbedrijven geven hier ook advies over. Een pakketservice berekent handlingskosten voor de douaneafhandeling. Spreek vooraf af om welk bedrag het gaat en wie dit betaalt. De ontvanger of jijzelf.
Bij export van goederen naar niet-EU-landen breng je 0% btw in rekening aan je afnemer. Hierbij maakt het niet uit of je klant ondernemer is of consument. Je moet de export van je product aantonen via je administratie.
Voorbeeld btw in Zwitserland
Je levert via je webshop producten aan Zwitserse consumenten. Zwitserland is geen EU-land. Je voert je goederen uit en brengt 0% btw in rekening aan je Zwitserse klant. Je klant draagt Zwitserse import-btw af. Bij het leveren van goederen kent Zwitserland twee btw-tarieven:
- een algemeen tarief van 7,7%
- een verlaagd tarief van 2,5%
Als je via je webshop goederen vanuit Nederland verstuurt en geen btw-registratie in Zwitserland hebt, betaalt je Zwitserse klant de invoer-btw. Zwitserland heft alleen invoer-btw als het btw-bedrag hoger is dan CHF 5 en de waarde van de goederen een minimumbedrag heeft. Het minimumbedrag hangt af van het btw-tarief. De waarde van de zending is inclusief transportkosten.
Btw-tarief | Waarde zending | Invoer-btw |
---|---|---|
Algemeen tarief: 7,7% | Hoger dan CHF 65 | Ja |
Verlaagd tarief: 2,5% | Hoger dan CHF 200 | Ja |
Zwitserland ziet goederenzendingen met een waarde lager dan CHF 65 of CHF 200 als kleine zending. Op kleine zendingen heft de douane geen invoer-btw.
Btw-nummer Zwitserland
Je hebt een Zwitsers btw-nummer nodig als:
- je webshop buiten Zwitserland is gevestigd en
- je jaarlijks een wereldwijde omzet van meer dan CHF 100.000 hebt.
Als de omzet van je webshop met kleine zendingen per jaar meer dan CHF 100.000 bedraagt, dan moet je jouw webshop in Zwitserland voor de btw registreren. Deze registratie geldt vanaf de maand volgend op de maand waarin je over het bedrag gaat. Ga je bijvoorbeeld in oktober van een jaar over het drempelbedrag, dan registreer je vanaf november je webshop voor de Zwitserse btw.
Je mag je al vrijwillig registreren voordat je over het drempelbedrag gaat. Bijvoorbeeld omdat je verwacht dat je in de komende maanden deze grens haalt. Zo voldoe je op tijd aan je btw-verplichtingen en zijn je systemen op orde voor het factureren met Zwitserse btw.
Zonder bedrijf in Zwitserland heb je een Zwitserse fiscaal vertegenwoordiger nodig voor je btw-registratie in het land. De btw-registratie doe je online.