Verdienmodel herzien? Zo verhoog jij je omzet

Levert je bedrijf te weinig op? Dan is het tijd om je verdienmodel opnieuw te bekijken. Een goed verdienmodel helpt je om meer winst te krijgen.

Hulp bij klanten en opdrachten werven

Beantwoord drie korte vragen en krijg direct praktische tips en adviezen, op een manier die het beste bij jou past.

Beantwoord de vragen

In het artikel Veelgebruikte verdienmodellen voor een succesvol bedrijf lees je over veelgebruikte verdienmodellen en wat ze inhouden.

In dit artikel gaan we wat dieper in op het herzien van je verdienmodel. Je leest waar je op moet letten om voor jou de juiste keuze te maken.

Snel naar: 

Wat is een verdienmodel?

Ontdek welk verdienmodel bij jou past

Veelgebruikte verdienmodellen

Zo wijzig je jouw verdienmodel

 

Wat is een verdienmodel?

Een verdienmodel is de manier waarop jouw bedrijf geld verdient. Sommige ondernemers rekenen een uurtarief, anderen verkopen producten of bieden abonnementen aan. Door het juiste verdienmodel te kiezen, kun je beter inspelen op wat je klanten willen en je omzet verhogen.

Ontdek welk verdienmodel bij jou past

Niet elk model past bij elk bedrijf. Stel jezelf deze vragen:

  • Wat verkoop ik?  Gaat het om een product of een dienst? Is het eenmalig of herhaald gebruik? Abonnementen werken goed bij herhaalproducten. Een dienst kan je ook in pakketten aanbieden.
  • Wie is mijn klant? Particulier of bedrijf? Groot of klein budget? Zonder klanten geen omzet. Om te weten welk verdienmodel geschikt is voor jouw bedrijf, is het belangrijk om te weten wat je klanten willen. Doe altijd eerst een doelgroeponderzoek, zodat je makkelijker kunt bepalen wat werkt bij jouw klanten. Met de gegevens uit je onderzoek bekijk je de onderstaande veelgebruikte verdienmodellen. Kies er één, of combineer ze. Bedrijven houden van voorspelbare kosten (abonnement, licentie). Consumenten (personen) willen vaak eerst iets proberen of zien (freemium).
  • Kan ik groeien in mijn aanbod zonder veel extra werk? Online producten, trainingen of licenties zijn makkelijk uit te breiden. Uurtje-factuurtje niet.
  • Hoeveel tijd en geld heb ik nu? Heb ik ruimte om te investeren of wil ik snel resultaat? Een uurtarief levert direct inkomen op. Een platform of abonnement vraagt meer opstarttijd.
  • Wat past bij mij als ondernemer? Werk ik graag persoonlijk voor iemand of liever op de achtergrond? Wil ik vaste klanten of steeds nieuwe? Kies een model dat bij je manier van werken past. Zo houd je het vol en bouw je aan een gezond bedrijf.

Veelgebruikte verdienmodellen

Gratis model of freemium

Je biedt iets aan zonder dat klanten hoeven te betalen. Denk aan een gratis app, blog of dienst. Je verdient geld met advertenties, sponsors of door klanten later iets te laten kopen, zoals een uitgebreidere versie, een versie zonder reclame of persoonlijk advies.

Past dit model bij mij?

Dit model past bij je wanneer je een digitaal product of online dienst levert. En als uit doelgroeponderzoek blijkt dat je klanten wat willen uitproberen zonder risico of verplichting. Je kunt dit model ook gebruiken om je naamsbekendheid of zichtbaarheid te vergroten. Hiermee bouw je klantvertrouwen op, zodat je bezoekers bereid zijn om te betalen voor je andere aanbod.  

Klant maakt zelf een product (user designed)

De klant stelt zelf een product samen, zoals een t-shirt, mok of fotoboek. Jij zorgt voor productie en verzending. Je verdient aan de verkoop van het eindproduct.

Past dit model bij mij?

Een user designed verdienmodel past bij je als je zelf weinig tijd kwijt wil zijn aan ontwerp of maatwerk. En wanneer je klanten opzoek zijn naar een product dat ze zelf kunnen personaliseren. Om dit model te laten lukken, heb je een gebruiksvriendelijk ontwerptool nodig.

Platformmodel

Je brengt vraag en aanbod samen, zoals een vacaturesite of marktplaats. Je verdient geld via transactiekosten, lidmaatschappen of advertenties.

Past dit model bij mij?

Een platformmodel is handig wanneer je voor jouw doelgroep aanbod en vraag bij elkaar kunt brengen. En wanneer je de tijd en middelen hebt om het platform te (laten) bouwen en onderhouden.

Abonnementsmodel

Klanten betalen maandelijks of jaarlijks voor toegang tot een dienst of product. Je verdient geld via terugkerende betalingen. Dit model wordt regelmatig gebruikt bij bijvoorbeeld sportscholen, coaching of de verkoop van bloemen, software of maaltijdboxen.

Past dit model bij mij?

Het abonnementsmodel past bij je als je klanten jouw product of dienst vaker nodig hebben. En wanneer je een sterk aanbod hebt, zodat klanten bij je willen blijven. Je zal regelmatig je aanbod moeten vernieuwen of verbeteren.

(Web)winkelmodel (goederenverkoop)

Je verkoopt producten via een webshop of winkel. Je maakt ze zelf of koopt ze in. Je verdient geld via directe verkoop. Dropshipping is een optie als je geen voorraad wilt.

Past dit model bij mij?

Goederenverkoop past bij je als je klanten op zoek zijn naar jouw product en dat graag in een winkel of webwinkel kopen. Dit model werkt het beste als je weet wat je klanten zoeken en hoe je die klanten kunt bereiken. Marktonderzoek helpt je hierbij.

Uurtje-factuurtje

Je verkoopt je tijd, kennis of vaardigheden. Veel zzp’ers in de zorg, bouw en dienstverlening gebruiken dit model. Je rekent een vast tarief per uur of per opdracht.

Past dit model bij mij?

Uurtje-factuurtje past bij je als je klanten maatwerk willen en direct contact belangrijk is.

Licentiemodel

Je verkoopt het recht om jouw kennis, software of methode te gebruiken. Je verdient geld via jaarlijkse of maandelijkse licentiekosten, zonder dat je steeds iets hoeft te leveren.

Past dit model bij mij?

Het licentiemodel is handig wanneer je klanten op zoek zijn naar je unieke kennis, methode, of software. Vaak zijn je klanten bedrijven of partners.

Verhuurmodel

Je verhuurt spullen of ruimtes, zoals gereedschap, machines of kantoorruimte. Je verdient geld via vaste of flexibele huurinkomsten.

Past dit model bij mij?

Het verhuurmodel past bij je als je klanten zoeken naar spullen of ruimtes die ze tijdelijk kunnen gebruiken zonder dat ze het zelf moeten aanschaffen en onderhouden. En als je goed kunt plannen en beheren.

Zo wijzig je jouw verdienmodel

Je hoeft niet meteen je hele verdienmodel te veranderen. Test bijvoorbeeld een abonnementsvorm naast je huidige diensten. Of bied een gratis instapproduct aan met betaalde extra’s. Veel ondernemers combineren meerdere modellen. Kondig de nieuwe mogelijkheid aan bij je klanten. Bijvoorbeeld via je nieuwsbrief, website of social media.

Heb je vragen over je verdienmodel?

Onze ondernemersadviseurs helpen je graag verder. Bel met het KVK Adviesteam op werkdagen tussen 8:30 en 17:00 uur via 088 585 22 22