Meer klanten via je website? Maak een sterke landingspagina

Wil je inschrijvingen voor je nieuwsbrief of meer verkopen via je website? Dan is een goede landingspagina belangrijk. Een landingspagina is een webpagina met één doel: zorgen dat je bezoeker een actie doet. Bijvoorbeeld een aankoop doen, een formulier invullen of contact opnemen.

Hulp bij klanten en opdrachten werven

Beantwoord drie korte vragen en krijg direct praktische tips en adviezen, op een manier die het beste bij jou past.

Beantwoord de vragen

In dit artikel lees je wat een landingspagina is, welke soorten er zijn en hoe je er zelf een maakt die werkt. Ook krijg je tips om je pagina extra krachtig te maken.

Snel naar:

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is een pagina op je website waar bezoekers terechtkomen via bijvoorbeeld een online advertentie, een link in een e-mail of via een zoekmachine. Een landingspagina is niet hetzelfde als een homepage. Het is een pagina over een onderwerp. Het doel van de pagina is om je bezoekers iets te laten doen, zoals:

  • hun gegevens achterlaten
  • een offerte aanvragen
  • een product kopen
  • zich inschrijven voor je nieuwsbrief.

Drie veelgebruikte soorten landingspagina’s

1. Leadgeneratie-pagina (contactgegevens ophalen)

Op deze pagina laten bezoekers hun contactgegevens achter en geven ze toestemming dat je contact met ze mag opnemen. Deze contactgegevens noem je leads. Je kunt deze mensen later benaderen met een aanbod of informatie. In ruil voor hun gegevens krijgen ze iets waardevols, zoals:

  • een gratis whitepaper
  • een kortingscode
  • een checklist of video.

2. Salespagina (verkooppagina)

Een salespagina is bedoeld om een product of dienst te verkopen. Op deze pagina geef je uitleg over je product of dienst. Je laat zien wat de voordelen voor je klant zijn wanneer ze je dienst of product nemen. Met uiteindelijk als doel: klikken op de koopknop.

3. Actiepagina

Een actiepagina is een tijdelijke pagina. Je gebruikt deze bijvoorbeeld voor:

  • een productlancering
  • een tijdelijke actie
  • een prijsvraag.

Wanneer je actie of prijsvraag is afgelopen, haal je de pagina offline.

Stappenplan: zelf een landingspagina maken

Stap 1: Bepaal je doel

Wat wil je dat bezoekers doen? Denk aan:

  • zich inschrijven
  • contact opnemen
  • iets kopen.

Stap 2: Bepaal je doelgroep

Voor wie is de landingspagina bedoeld? Denk na over:

  • wat hun wensen of problemen zijn
  • hoe jouw product of dienst daarbij helpt
  • waarom ze voor jou moeten kiezen en niet voor de concurrent.

Stap 3: Kies je hoofdboodschap en zoekwoord

Wat wil je duidelijk maken? En welk zoekwoord dat daarbij past gebruiken mensen in hun zoekmachine? Online kun je verschillende tools vinden om te zien welke zoekwoorden bij jouw onderwerp het meest gebruikt worden. Gebruik dit zoekwoord in je koppen, inleidende tekst en tussenkopjes. Dat helpt bij je vindbaarheid in zoekmachines en AI-tools.

Opbouw van een goede landingspagina

Een doelgerichte landingspagina bestaat uit een aantal vaste onderdelen:

1. Duidelijke inleidende tekst

Begin met een tekst die meteen de aandacht trekt. Benoem het probleem én de oplossing. Bijvoorbeeld: “Wil jij een regenjas die ook stylish is? Met deze regenjas steel jij de show.”

2. Afbeeldingen en video

Gebruik beeld om je boodschap beter over te brengen. Bijvoorbeeld:

  • foto’s en video's van je product
  • een korte uitlegvideo.

Video zorgt vaak voor meer verkoop, zeker bij bezoekers die liever kijken dan lezen.

3. Oproepen tot actie: call-to-action (CTA)

Een call-to-action (CTA) is een knop waarmee de bezoeker in actie komt. Bijvoorbeeld:

  • Download gratis
  • Vraag een offerte aan
  • Bestel nu

Zorg dat je CTA goed opvalt. Zet ‘m bovenaan en onderaan de pagina. Gebruik verder zo min mogelijk andere links, zo hou je de aandacht op je doel.

4. Kenmerken en voordelen

Laat zien wat jouw product of dienst doet en vooral: wat het oplevert voor de klant. Noem één voordeel per alinea, dat is overzichtelijker.

5. Bewijs dat je betrouwbaar bent

Laat zien dat je betrouwbaar bent en dat anderen je vertrouwen. Bezoekers van je landingspagina geloven andere klanten sneller dan een verkoper. Denk aan het plaatsen van:

  • logo’s van keurmerken die je hebt behaald
  • korte klantreviews en sterrenbeoordelingen
  • logo’s van bedrijven die je geholpen hebt.

Extra tips voor een sterke landingspagina

Met deze extra tips maak jij je goede landingspagina nog beter.

1. Zorg dat de pagina goed te gebruiken is op een telefoon

Veel mogelijke klanten bekijken websites via hun telefoon. Een landingspagina die geschikt is voor mobiele telefoons scoren bovendien beter in zoekmachines
Wees er zeker van dat op een mobiele telefoon:

  • knoppen makkelijk aan te klikken zijn
  • tekst goed leesbaar is
  • en afbeeldingen snel laden.

Afbeeldingen die traag laden op een website zijn vaak te groot. Je kunt dit voorkomen door afbeeldingen minder zwaar te maken via een online compressietool en afbeeldingen te gebruiken die niet groter zijn dan 1920 x 1080 pixels. 

2. Test wat werkt

Hou in de gaten hoeveel bezoekers er op je landingspagina komen. En hoeveel bezoekers klikken daarvan op je actieknop (CTA)? Heb je veel bezoekers, maar weinig kliks, kijk dan of je een betere tekst voor je CTA kunt bedenken. Heb je weinig bezoekers, kijk dan of je betere zoekwoorden kunt vinden, of verander je titel.

3. Bouw vertrouwen op

Vraag je om persoonlijke gegevens? Dan wil de bezoeker zeker weten dat die veilig zijn. Zorg dat je website veilig is. 

Een SSL/TLS-certificaat is een soort digitaal paspoort voor websites. Het zorgt ervoor dat je bezoeker zeker weet dat de website echt is. Je herkent het aan het 'slotje' naast de link in je browser. SSL/TLS maakt een veilige verbinding tussen jouw computer en de website, zodat anderen niet kunnen meekijken.