Formulier 2a: Maatschap inschrijven
- 27 augustus 2025
- 3 min
- Starten
Met formulier 2a schrijf je een maatschap in in het Handelsregister.
Een maatschap kun je ook online inschrijven.
- Waarvoor is dit formulier
- Hulp bij invullen
- Afspraak maken of opsturen?
- Welke stukken moet je meenemen?
- Digitale post van KVK
Waarvoor is dit formulier?
Formulier 2a kun je gebruiken voor:
- Het inschrijven van een nieuwe maatschap.
- Het doorgeven dat je een bestaande onderneming of vestiging overneemt en voortzet als een maatschap.
Hulp bij invullen
Adres
Voor een adres dat je invult op formulier 2a gelden de volgende regels:
- Het adres moet in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) staan.
- Een woonadres moet juist zijn in de Basisregistratie Personen (BRP) van de Nederlandse gemeenten.
Controleer met de BAG Viewer of het adres klopt in de BAG. Denk aan straatnaam, huisnummer, toevoeging (zoals 24a of 24b) of bestemming (zoals winkelpand). Klopt iets niet, dan kun je de fout op de website BAG Viewer melden.
Het Handelsregister is gekoppeld aan de Basisregistratie Personen (BRP) van de Nederlandse . Als een woonadres niet of fout in de BRP staat, moet de gemeente dat eerst aanpassen.
Klopt het adres in de BAG of BRP niet, dan kan KVK de inschrijving van de maatschap niet opnemen in het Handelsregister. Stuur formulier 2a pas naar KVK als in de BAG en BRP de juiste gegevens staan.
Datums
De datums die je invult op formulier 2a mogen in de toekomst liggen. KVK zorgt dat de inschrijving vanaf dat moment te zien is in het Handelsregister.
Afspraak maken of opsturen?
Controleer of je moet langskomen bij KVK of de stukken kan opsturen. De vragen hieronder helpen je daarbij.
Ondertekent een notaris formulier 2a?
Als een notaris het formulier ondertekent en de stukken opstuurt naar KVK, hoef je niets te doen.
Ondertekent een maat formulier 2a?
Is die maat een persoon? Dan moet die maat een afspraak maken om langs te komen op een kantoor van KVK. Ondertekent een bestuurder van een personenvennootschap of rechtspersoon die maat is? Geef de stukken dan mee aan een maat die bij KVK langs moet komen om zich in te schrijven als maat met formulier 10a. Zijn alle maten personenvennootschappen of rechtspersonen? Dan kun je de stukken opsturen naar KVK.
Woont de maat die ondertekent in het buitenland?
Dan zijn er drie mogelijkheden:
- De maat komt langs bij KVK.
- De maat geeft de stukken mee aan een maat die bij KVK langs moet komen om zich in te schrijven als maat met formulier 10a.
- Als geen maat bij KVK moet langskomen, kun je de stukken met de post opsturen.
Hoe maak je een afspraak?
Maak een afspraak op kvk.nl/afspraak. Moeten meer maten langskomen bij KVK, maak dan samen een afspraak.
Wat is het postadres van KVK?
Het postadres vind je op kvk.nl/postadres.
Welke stukken moet je meenemen of opsturen?
Controleer welke stukken en formulieren je moet meenemen of opsturen. De vragen hieronder helpen je daarbij.
Wat moet de maat die formulier 2a ondertekent in ieder geval meenemen?
- Een geldig identiteitsbewijs.
- Formulier 2a.
- Formulieren 10a voor het inschrijven van de maten.
- Formulieren 32 voor het inschrijven van UBO’s (uiteindelijk belanghebbenden).
Gebruikt de maatschap een bezoek- of postadres dat niet het woonadres is van één van de maten?
Dan heeft KVK een bewijsstuk nodig waaruit blijkt dat de maatschap het opgegeven bezoek- en postadres mag gebruiken.
Is de maat een vennootschap of rechtspersoon uit het buitenland?
Dan heeft KVK ook een gelegaliseerd bewijs van registratie van de vennootschap of rechtspersoon nodig. Bijvoorbeeld een uittreksel van een kamer van koophandel in het buitenland. Op dat bewijs moeten de bestuurders staan.
Wat moet een maat die in het buitenland woont meenemen, meegeven of opsturen?
Een maat moet een geldig identiteitsbewijs en een gelegaliseerd bewijs voor het woonadres in het buitenland meenemen naar de afspraak. Als de buitenlandse maat niet meekomt naar de afspraak, dan heeft KVK een gelegaliseerde kopie van een geldig identiteitsbewijs en een gelegaliseerd bewijs voor het woonadres nodig.
Wat is bewijs voor een buitenlands woonadres?
Het bewijs voor een woonadres in het buitenland kan een origineel uittreksel van het buitenlandse bevolkingsregister van de gemeente zijn. Of een gelegaliseerde kopie daarvan. Ook een gelegaliseerde kopie van een officiële instantie of een bank waarop het woonadres staat, kan bewijs zijn.
Wat is een gelegaliseerde kopie van een document?
Een kopie van een document is gelegaliseerd door een stempel van bijvoorbeeld een notaris, consulaat, ambassade of gemeente.
Waar moet een document uit het buitenland aan voldoen?
Het bewijs mag niet ouder zijn dan een maand. Het document moet in het Nederlands, Engels, Duits of Frans zijn opgesteld. Is dat niet het geval, dan moet u het document laten vertalen. KVK heeft dan de vertaling en het originele document nodig.
Heeft de maatschap verschillende vestigingen?
Schrijf dan iedere vestiging in met formulier 9.
Wil je voor de maatschap ook een gevolmachtigde of gevolmachtigd handelsagent inschrijven in het Handelsregister?
Geef die gevolmachtigde of gevolmachtigd handelsagent op met formulier 13.
Heb je een onderneming of vestiging overgenomen?
Dan moet de oude eigenaar van de onderneming of vestiging dat doorgeven aan KVK. Voor een eenmanszaak of vestiging kan dat met formulier 14. Voor de onderneming van vof, cv of maatschap is dat mogelijk met formulier 17. Voor de onderneming van een rechtspersoon kan dat met formulier 17a. KVK heeft het originele formulier nodig.
Digitale post van KVK
Ontvang je post van KVK het liefst digitaal? Meld je dan aan voor de Berichtenbox voor bedrijven. Dat is een beveiligd e-mailsysteem tussen ondernemers en de overheid. Je hebt een KVK-nummer nodig voor het aanvragen van een Berichtenbox.