Toegangscode
- Bijgewerkt 17 september 2025
- 1 min
Met een toegangscode bestel je producten uit het Handelsregister met een tegoed of automatische incasso. Je kan ook je jaarrekeningen deponeren.
Wanneer heb ik een toegangscode nodig?
- Als je producten uit het Handelsregister wilt bestellen. Dit kan via een tegoed of automatische incasso.
- Als je een jaarrekening wilt deponeren. Maar je gebruikt alleen een toegangscode als de rechtspersoon een bepaalde grootte heeft: micro of klein. Lees meer over jaarrekening deponeren.
Let op: voor het bestellen van een papieren of digitaal gewaarmerkt uittreksel heb je geen toegangscode nodig. Je betaalt dan direct via iDeal of creditcard en je krijgt geen factuur.
Hoe werkt het?
- Ga naar Vraag een toegangscode aan.
- Kies voor zakelijk gebruik of particulier gebruik
- met de toegangscode en het wachtwoord.
Zakelijk gebruik?
Wil je namens een organisatie een toegangscode aanvragen? Per persoon wordt een toegangscode uitgegeven. Je kunt producten bestellen met een tegoed of via automatische incasso. Na een controle wordt de toegangscode per e-mail of post verzonden.
Voor verzenden per post geldt: als je deze op werkdagen voor 15.00 uur hebt geplaatst, doen wij hem nog dezelfde dag voor je op de post. Binnen maximaal 5 werkdagen bezorgt PostNL je toegangscode.
Particulier gebruik?
Wil je producten bestellen voor particulier gebruik? Dan kun je producten bestellen met een tegoed of automatische incasso. De toegangscode wordt per e-mail verstuurd.
Wat kan ik doen als ik ben ingelogd?
Zakelijk gebruik
- Producten bestellen
- Jaarrekening deponeren
- Betaalwijze aanpassen naar automatische incasso
- Digitale factuur aanvragen
- Bestellingen bekijken
- Wachtwoord wijzigen
Particulier gebruik
- Producten bestellen
- Tegoed storten, waarmee je bestellingen kunt betalen
- Betaalwijze aanpassen naar automatisch incasso
- Bestellingen bekijken
- Wachtwoord wijzigen
Veelgestelde vragen
Kies hieronder de situatie die voor jou geldt. Dan zorgen we ervoor dat je het Handelsregister zo snel mogelijk weer kunt gebruiken.
- Ik ben mijn wachtwoord .
- Ik ben mijn toegangscode kwijt. Voor de veiligheid kun je alleen een nieuwe toegangscode aanvragen.
- Ik heb nog geen toegangscode en wil een toegangscode aanvragen.
Je kunt een toegangscode niet zelf blokkeren of afsluiten. Neem contact op met KVK en we blokkeren of sluiten de toegangscode binnen een werkdag af.
Heeft je bedrijf of organisatie een KVK-accountmanager? Stuur een e-mail naar: account@kvk.nl. Zet in de e-mail de toegangscode, je gegevens en de gegevens van je bedrijf of organisatie. Geef ook aan waarom je de toegangscode wil afsluiten of blokkeren.
Als het niet lukt om in te loggen met je toegangscode, probeer dan de volgende oplossingen:
- Controleer of je je toegangscode goed hebt ingevuld. Controleer de cijfers en letters zoals 0 (cijfer) en O (letter), 1 en I (hoofdletter i) en l (kleine letter l). Je toegangscode begint met W.
- Let op de caps lock (hoofdlettertoets) bij het invullen van het wachtwoord.
- Log je in op de goede pagina? Bijvoorbeeld 'Uittreksel bestellen' of 'Jaarrekening deponeren'?
Lukt het inloggen nog steeds niet? Vraag dan een vervangend wachtwoord aan en meld je hiermee aan. Gebruik het e-mailadres dat je ook bij het aanvragen van de toegangscode gebruikte. Je kunt je wachtwoord alleen wijzigen als je je huidige wachtwoord weet, of als je een vervangend wachtwoord hebt gekregen. Ga naar Inloggen > Uittreksel bestellen. Op de pagina Mijn Account kies je Mijn gegevens > Wijzig wachtwoord.
Er zijn vijf mogelijke oorzaken:
1. Je hebt een factuur niet betaald
Betaal je een factuur niet? Ook niet na een herinnering en aanmaning? Dan blokkeren we de toegangscode. Pas nadat je die factuur hebt betaald, zet KVK de toegangscode weer ‘aan’.
2. Het gaat om een groot bedrijf
Voor een aantal grote bedrijven geldt dat zij alleen via een bepaalde afdeling de toegangscode bij KVK kunnen aanvragen.
3. Storing bij aanvragen toegangscode
Zie je tijdens het aanvragen de melding ‘Technische storing’ verschijnen? Dan is meestal één van deze drie dingen aan de hand.
In het Handelsregister is:
- het huisnummer langer dan 8 tekens
- de toevoeging bij het huisnummer (bijvoorbeeld a of bis) langer dan 4 tekens
- de postcode langer dan 6 tekens
Controleer of je deze gegevens goed hebt ingevuld. Blijft het misgaan? Neem contact op met KVK.
4. Het gaat om een bedrijf met een buitenlandse vestiging
Soms zijn er bij een buitenlandse vestiging andere oorzaken waarom het aanvragen van een toegangscode niet lukt. Neem contact op met KVK.
5. Een vestiging is gestopt
Elke toegangscode hoort in het systeem van KVK bij een vestiging van een onderneming. Is die vestiging gestopt? Dan sluiten we de toegangscode ook af. Je kunt dan geen nieuwe toegangscode voor die vestiging of onderneming aanvragen. Neem contact op met KVK.
Lukt het niet om een product te bestellen uit het Handelsregister? Dan vindt er misschien onderhoud plaats. Dit gebeurt meestal op werkdagen tussen 21:00 en 08:00 uur of in het weekend. We plaatsen altijd een melding op de website wanneer dit het geval is.
Staat er geen melding op de website? Neem dan contact op met het servicecenter.
Heb je teveel tegoed gestort? Vraag het terug door het retourformulier in te vullen.
Hoe je het factuuradres wijzigt hangt af van hoe je je facturen ontvangt.
Facturen per post
Het factuuradres is altijd hetzelfde als het geregistreerde bezoek- of postadres van je bedrijf of organisatie in het Handelsregister. We passen het factuuradres meestal automatisch aan als je de adreswijziging van je bedrijf of organisatie aan ons doorgeeft. Dit doe je via Mijn KVK of via Wijzigen. Volg de stappen en verstuur de gegevens online.
Is het factuuradres door ons niet aangepast? Meld dit via stel een vraag online op onze website. Kies het onderwerp 'Bestellingen en facturen'. Geef het nieuwe én oude factuuradres door.
Digitale facturen
Ontvang je onze facturen digitaal en is het e-mailadres gewijzigd? Vanuit de e-mail die je hebt ontvangen met jouw factuur ga je naar het betaalportaal. Bij contactgegevens kun je het e-mailadres wijzigen. Je krijgt hiervan een bevestiging op jouw oude e-mailadres.
Vraag een kopiefactuur aan via stel een vraag online. Vermeld het factuurnummer en je (bedrijfs)gegevens. Je krijgt de factuur in pdf-formaat per e-mail.
Krijg je de facturen al per e-mail? Dan kan je via de knop 'ga naar betaalportaal' de openstaande facturen direct inzien. Let op: hierin zitten de facturen vanaf 31-05-2025.
Betaal je de bestelling direct met iDEAL of creditcard? Dan is je bestelling anoniem en kunnen wij geen kopiefactuur sturen.
Gebruik het afschrift van je bank of creditcard als betaalbewijs. Over onze producten en diensten betaal je geen btw.