Wat is een planningsgesprek en hoe pak je het aan?

In een planningsgesprek stel je met je werknemer doelen op voor de komende periode. Bijvoorbeeld over de ontwikkeling van een nieuwe vaardigheid of het binnenhalen van een grote nieuwe klant. Lees hoe je dat aanpakt.

Word wijzer in personeelszaken

Meer personeel betekent meer personeelszaken. De Personeelswijzer laat je zien wat je moet en wat je kunt regelen.

naar de Personeelswijzer

In een planningsgesprek maak jij aan het begin van elk jaar afspraken met je medewerker. Een planningsgesprek is onderdeel van de HR-gesprekscyclus en is niet verplicht. De gesprekscyclus bestaat uit een planningsgesprek, een functioneringsgesprek en een beoordelingsgesprek.
Tijdens het functioneringsgesprek bespreek je de voortgang van de doelen die jullie hebben gesteld. Bij het beoordelingsgesprek beoordeel je of je werknemer deze doelen heeft behaald en wat voor gevolgen dat heeft. Bijvoorbeeld een salarisverhoging.

Aanpak

  • Zorg dat je werknemer diens functieomschrijving en je bedrijfsdoelstellingen kent.
  • Vraag je werknemer van te voren zelf na te denken over doelen die bij de functie en jouw bedrijfsdoelen passen.
  • Bespreek tijdens het gesprek het voorstel van je werknemer en maak samen de doelen definitief. Denk aan:
    • Het aantal verkopen/diensten.
    • Een bepaalde vaardigheid die je werknemer wil of moet ontwikkelen. Bijvoorbeeld met een cursus of opleiding.
    • Een bepaald project, zoals de opening van een winkel.
  • Maak de doelen SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden). Wil je dat je werknemer een minimaal aantal producten of diensten verkoopt? Stel dan als doel: Werknemer verkoopt binnen X tijd X aantal producten.  Voorkom hierbij een te hoge werkdruk. Dat is een vorm van psychosociale belasting en je bent verplicht dit te voorkomen.

Verslag voor personeelsdossier

Verwerk het planningsgesprek in je personeelsdossier. Zo kun je tijdens het functioneringsgesprek en het beoordelingsgesprek terugkijken wat jij en je werknemer hebben afgesproken.

Personeelshandboek

Communiceer in je personeelshandboek hoe vaak en wanneer je een planningsgesprek voert en wat je daarin bespreekt. Zo voorkom je onduidelijkheid bij je personeel.