Functionaris inschrijven, wijzigen of uitschrijven

Als een bestuurder, vennoot, gevolmachtigde of andere functionaris van je bedrijf of organisatie wijzigt, dan moet je dat doorgeven aan KVK.

Het inschrijven van een nieuwe functionaris kan via Mijn KVK.

Wijzigen en uitschrijven van bestaande functionarissen kan via het online wijzigingsformulier.

Ondertekenen van de wijziging bij een KVK-kantoor

Om de doorgegeven wijziging te ondertekenen moet de nieuwe functionaris meestal langskomen bij KVK met een print van de online ingevulde gegevens, en met een geldig identiteitsbewijs.

De nieuwe functionaris hoeft niet langs te komen als deze:

  • voor een vereniging of stichting zonder onderneming werkt, of voor een vve
  • een buitenlandse functionaris is
  • een rechtspersoon is (bv, nv, stichting, vereniging)
  • een vereffenaar is
  • enig aandeelhouder is
  • een commissaris is

Veelgestelde vragen

Een wijziging doorgeven is gratis. Schrijf je een nieuwe onderneming, voortzetting, overname, splitsing of fusie in? En krijg je een nieuw KVK-nummer? Dan betaal je een inschrijfvergoeding.

Nieuw uittreksel

Je kunt na verwerking van de wijziging(en) tegen betaling een Uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel® aanvragen.

Hoe snel we je wijziging verwerken, hangt af van hoe je deze aan ons doorgeeft. Een wijziging die je online doorgeeft, verwerken we sneller dan een wijziging per post. Check de verwerkingstijden op onze website. Volg de behandeling van je online wijziging in Mijn KVK.

Wijziging klopt niet
We nemen contact met je op als de wijziging niet klopt.

Ingangsdatum in de toekomst
Geef je een wijziging door met een ingangsdatum in de toekomst? Dan zie je de wijziging pas op die datum in het Handelsregister. Voor het UBO-register kun je geen wijzigingen doorgeven met een ingangsdatum in de toekomst.

Bevestiging
Na verwerking van je wijziging in het Handelsregister en/of het UBO-register krijg je een bevestiging per brief, of digitaal via je Berichtenbox voor bedrijven. Doe je de wijziging online? Dan krijg je ook een bevestiging via e-mail.​​​​​​ 

DigiD is nodig om je identiteit vast te stellen. Zo zorgen we ervoor dat alleen bevoegde personen toegang krijgen tot gegevens van een organisatie.

Vraag een DigiD aan op de website www.digid.nl. Hiervoor heb je een burgerservicenummer (BSN) nodig.

Woon je buiten Nederland en heb je geen DigiD? Bekijk welke situatie voor jou van toepassing is.

  • Heb je de Nederlandse nationaliteit? Je kan een DigiD aanvragen. Op de website van DigiD staat hoe dit moet.
  • Heb je niet de Nederlandse nationaliteit? Volg dan deze stappen om een DigiD aan te vragen:
    o    Schrijf je in bij de Registratie Niet-ingezetenen (RNI).
    o    Na inschrijving bij de RNI krijg je meteen een Burgerservicenummer (BSN)
    o    Met je BSN kan je een DigiD aanvragen. Op de website van DigiD staat hoe dit moet.