Stap 2 van 5

Maak een overzicht van je schulden

Je weet dat je schulden hebt. Maar om welke bedragen gaat het? En wie moet je nog betalen? Maak een overzicht van de cijfers en feiten.

Je weet dat je financiële problemen hebt en bent van plan er wat aan te doen. Begin met een schuldenoverzicht. Verzamel alle  cijfers uit je administratie die je nodig hebt. Lukt het je niet alleen? Vraag dan om professionele hulp. Een boekhouder, accountant of de gemeente waarin je woont kan je helpen.

Zo krijg je zicht op je schulden

  • Open al je post.
  • Werk je financiële administratie bij zodat deze actueel is. Doe dit het liefst samen met een boekhouder.
  • Maak een lijst van leningen die je hebt lopen. Bijvoorbeeld een zakelijke lening bij de bank, een lening bij familie of vrienden of een leverancierskrediet. Het bedrag dat je rood mag staan op je zakelijke bankrekening (rekening courant) zet je ook op de lijst.
  • Maak een lijst van je aflossingsverplichtingen. Bijvoorbeeld leningen of betalingsuitstel bij de Belastingdienst. En geef in het overzicht aan wanneer deze vervallen.
  • Maak een lijst van de belastingen die je nog moet betalen. Bijvoorbeeld omzetbelasting, voorlopige aanslag inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting en loonbelasting.
  • Zet al je overeenkomsten op een rij. Bijvoorbeeld voor de huur van een pand, de lease van een auto of een kopieerapparaat en de financiële verplichtingen die hierbij horen.
  • Breng je verplichtingen voor het terugbetalen van coronasteun in kaart. Zet op een rij welke regelingen je kreeg, of je geld moet terugbetalen en wanneer je dit moet doen.
  • Breng je privéschulden in kaart. Dit kan belangrijk zijn bij een eenmanszaak, vennootschap onder firma (vof), commanditaire vennootschap (cv) en maatschap.
  • Maak een schatting van de verwachte omzet voor de rest van het jaar.

Financiële planning

Je hebt nu een overzicht van je financiën: je weet welke persoon of organisatie je nog moet betalen (je verplichtingen), om hoeveel geld het gaat. En van wie er (nog) geld binnenkomt.

Maak nu een planning waarin staat wanneer je welke betalingen moet doen en wanneer en van wie je geld krijgt. Dat overzicht heet een liquiditeitsbegroting.

Met de liquiditeitsbegroting volg je het geld van je onderneming. Je maakt deze begroting bijvoorbeeld per maand voor het hele jaar. Je start met het beginsaldo. Dat is het bedrag dat nu op je rekening staat. Per maand zet je in het overzicht hoeveel geld erbij komt en wat eraf gaat. Het eindsaldo van de ene maand is het beginsaldo van de volgende maand. Zo zie je in welke maand je geld tekort komt. Dat wil je het liefst voorkomen. Stel dan een uitgave even uit of regel extra financiële middelen.

Schulden oplossen

Ontdek in stap drie welke mogelijkheden er zijn om je schulden op te lossen.

KVK Adviesteam

Wil je met iemand praten over je schulden? Leg je vragen voor aan de adviseurs van het KVK Adviesteam. Zij luisteren naar je, helpen en verwijzen je door naar organisaties uit het KVK-netwerk. Bel: 088 585 22 22.