Startsituaties

Starten als horecaondernemer

Gastvrijheid zit je in het bloed, je bent op je best als je mensen blij kunt maken. Daarom wil je starten met een eigen horecazaak. Wat je nodig hebt is een goed plan en een gedegen voorbereiding. En antwoord op je vragen. Over risico’s en financiering bijvoorbeeld. Lees wat er allemaal komt kijken bij het starten van jouw horecaonderneming.

Het is een lastige tijd voor de horeca. Alle beperkingen en onzekerheden, ze maken het de ondernemer moeilijk. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) ziet dat vooral voor discotheken, feestcafés, zaalbedrijven en bruine kroegen de huidige situatie erg lastig is. Het is moeilijk te voorspellen wat covid-19 gaat betekenen voor de toekomst van de branche. Toch is het goed om niet bij de pakken neer te zitten en proberen kansen te zien.”

Sector horeca: aantal ondernemingen (derde kwartaal, afgelopen 5 jaar)

2015: 58.099, 2016: 60.495, 2017: 62.603, 2018: 64.974, 2019: 68.633, 2020: 72.807

Hoe begin ik als horecaondernemer?

Weet je van aanpakken en heb je lef en doorzettingsvermogen? Dat komt goed uit, want deze eigenschappen heb je bij een eigen horecazaak hard nodig. Check welke ondernemersvaardigheden je nog meer nodig hebt.

Een nieuw bedrijf begint met een goed idee. Maar hoe weet je of mensen op jouw idee zitten te wachten? Of je nu een kroeg gaat openen, een sterrenrestaurant of een sushi afhaalrestaurant, er is maar 1 manier om te achterhalen of er vraag is naar je idee: marktonderzoek doen. Het schrijven van een bedrijfsplan helpt je daarbij. Het dwingt je om je idee te concretiseren en scherp te formuleren.

Als onderbouwing van je bedrijfsplan beschrijf je de trends en ontwikkelingen in de branche. Gebruik hierbij de onderzoeken van CBS, KVK, brancheorganisaties en banken. Deze informatie vermeld je in je marketingplan. Je werkt daarbij ook uit wie je klanten precies zijn (doelgroep) en waarom ze juist voor jou zouden kiezen (onderscheidend vermogen). Voor horecaondernemer Eugene van der Meij van koffie- en lunchbar Hofje van Jongkind in Gouda is dat kwaliteit en eigenheid, “We doen alles zelf, van het branden van onze eigen koffie tot het maken van de dressings voor salades. Onze gasten waarderen dat. Mensen zoeken ons er speciaal voor op, en zijn ze eenmaal geweest komen ze ervoor terug.”

Zeg je horeca, dan zeg je wet- en regelgeving. Denk aan vergunningen, brandveiligheid, milieuregels, HACCP regels en de nieuwe alcoholwet (voorheen Drank- en Horecawet). Houd bij het aanvragen van vergunningen rekening met de kosten en afhandeltijd. Door de coronacrisis heb je met voorschriften, noodverordeningen en protocollen te maken. Je horecabedrijf moet voldoen aan verschillende coronaregels.

Wat moet ik weten over locatie en pand?

De sleutel tot succes is het kiezen van de juiste locatie en onderzoek doen is daarbij essentieel volgens Van der Meij. “We gingen een aantal keer naar Gouda. Gewoon in de straat kijken hoe druk het is en wat voor mensen er lopen. We stapte binnen bij ondernemers daar en vroegen naar hun ervaringen. Zo kregen we een goed beeld van de locatie.”

Tip: Gebruik de locatiescan om jouw eigen veldonderzoek verder te onderbouwen.

Via horecamakelaars, Funda in Business, Misset Horeca, de ondernemersbalie van je gemeente of lokale centrummanager kom je aan de gegevens van bedrijven ter overname, panden die leeg staan of op korte termijn leeg komen.

Heb je een geschikt horecapand gevonden? Sta dan stil bij:

  • Wat staat er in het huur- of koopcontract en kun je onderhandelen over prijs, termijn en voorwaarden? Schakel een specialist in om je hierbij te ondersteunen.
  • Past wat je gaat doen binnen het bestemmingsplan? Check dit bij de gemeente.
  • Wat zijn de kosten voor verbouwen en inrichten? Neem dit op in je bedrijfsplan.

Van der Meij heeft goede ervaringen met de gemeente. “We hebben veel energie gestoken in het schrijven van ons ondernemingsplan. En dat betaalde zich uit. De gemeente was direct enthousiast over ons plan voor het opknappen van de pandjes met hun rijke historie. Zij zagen in dat we met onze lunchroom een aanwinst zijn voor de stad. We kregen alle medewerking, onder andere met het wijzigen van het bestemmingsplan.”

Hoe krijg ik mijn financiële plaatje rond?

Om een eigen horecazaak te openen heb je meestal financiering nodig. Maak een financieel plan met een gedegen onderbouwing voordat je naar een investeerder stapt. Dit plan is, naast jouw enthousiasme, nodig om een financier te overtuigen geld te steken in je bedrijf. De horecabranche staat bekend als moeilijk te financieren. Financiers zien de horeca als risicovol. Schakel een specialist in om je te ondersteunen, bijvoorbeeld een accountant. De grotere accountantskantoren hebben vaak horecaspecialisten in dienst.

Neem in je financieel plan diverse scenario’s op. Volgens de woordvoerder van KHN mogen horecaondernemers blij zijn met 30-50% van de totale omzet in de huidige crisissituatie. “Denk na over de manier waarop je jouw bedrijf ‘corona-proof’ kunt maken en toch rendabel kunt werken. Hopelijk zijn de huidige beperkingen maar van tijdelijke aard, maar het is moeilijk te voorspellen hoe lang ze blijven gelden.”

Probeer meerdere mogelijkheden te combineren (stapelfinanciering) om je financiële plan rond te krijgen. Denk bijvoorbeeld naast bankfinanciering aan crowdfunding. Een groot (online) netwerk komt je hier goed van pas. Je kunt crowdfunding inzetten als een marketingtool, je bouwt aan de relatie met je (toekomstige) klanten. Er zijn crowdfundingplatforms die zich specifiek op de horeca richten.

Leveranciers spelen vaak een rol in de financiering van horecabedrijven. Denk aan grote partijen als brouwerijen. Ga in gesprek om te kijken welke mogelijkheden er zijn. Wellicht is leasing van bedrijfsmiddelen een manier om het financieringsplaatje rond te krijgen.

Tip: Overweeg eventueel om een horecabedrijf over te nemen. Onderzoek wijst uit dat starters die een bedrijf overnemen succesvoller zijn en gemakkelijker de financiering rondkrijgen. Juist in deze tijd zijn er kansen doordat bedrijven beschikbaar komen, maar oriënteer je goed voordat je iets overneemt.

Wat zijn mijn risico’s?

Ondernemen is risico nemen. Niemand kan garanderen dat jouw plan een succes wordt. Er zijn factoren waar je geen invloed op hebt, denk aan de huidige pandemie, een langdurige wegafsluiting of een concurrent die in de buurt een vestiging opent. Allemaal ondernemersrisico’s.

Deze zaken kun je wel regelen:

  • Sluit zakelijke- en persoonlijke verzekeringen af voor de risico’s die je niet zelf kunt dragen.
  • Neem je personeel in dienst? Maak bij de start van jouw onderneming een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E). Je beschrijft hierin de bedrijfsrisico's op de werkplek en hoe je deze risico’s zoveel mogelijk beperkt.
  • Hanteer voorwaarden voor duidelijke afspraken met je klanten. Bijvoorbeeld over aansprakelijkheid, annulering en betaling. Of gebruik de Uniforme Voorwaarden Horeca (UVH) van KHN.
  • Kies de juiste rechtsvorm Een eenmanszaak kun je snel en eenvoudig oprichten. Nadeel is dat je met je privévermogen aansprakelijk bent voor de schulden van je bedrijf. In de horeca starten veel ondernemers samen met een of meer zakenpartners. Dan kom je al snel bij een vennootschap onder firma (vof) of besloten vennootschap (bv) uit. Bij een vof is iedere deelnemer privé aansprakelijk voor de hele vof. Maak daarom duidelijke afspraken en leg deze afspraken vast in een vof-contract. Kies je voor een bv? Neem dan contact op met een notaris.
  • Wapen je bedrijf tegen (online) fraude. Zorg dat criminelen niet via valse e-mails je geld, persoonlijke gegevens of wachtwoorden stelen.
  • Als ondernemer leg je allerlei gegevens vast. Voorkom boetes, zorg dat je de AVG regelgeving nakomt.

Hoe bespaar ik op energie?

Met het klimaatakkoord wil de regering de uitstoot van broeikasgassen in Nederland halveren. Dit klimaatakkoord heeft ook gevolgen voor ondernemers in de horeca. Heb je bijvoorbeeld gasgestookte keukenapparatuur, een bestelbus of een eigen pand? Dan krijg je te maken met aardgasvrij ondernemen, energiebesparing en zero-emissiezones in binnensteden. Wat je moet weten en regelen, wat het je kost en welke subsidies er zijn lees je in het aritkel: Klimaatakkoord: wat betekent het voor de horeca?

Hoe vind ik personeel voor mijn bedrijf?

Waarschijnlijk heb je extra handjes nodig voor je bedrijf. Je kunt personeel in dienst nemen, werken met een online vraag- en aanbodplatform, een uitzendorganisatie inschakelen of zzp’ers inhuren. In de huidige crisistijd zijn er veel werkzoekenden. Maar de juiste mensen vinden voor jouw bedrijf is niet altijd eenvoudig. Laat zien waarom jouw bedrijf aantrekkelijk is om te werken. Een toptent trekt ook toppersoneel. In de horeca inspiratiebox vind je succesvolle manieren om personeel te werven. Ook vind je er informatie over cao, loon en modelovereenkomsten.

Tip: Investeer in een goede relatie met horecaopleidingen. Zo kun je in contact komen met goede en gemotiveerde werknemers.

Wanneer vraag ik mijn KVK-nummer aan?

Iedere ondernemer moet zich registreren bij KVK. Dit doe je als de zaak opengaat. Je maakt hiervoor een afspraak. Voordat je langskomt om de inschrijving officieel te maken, vul je het online registratieformulier in. Huur je een pand? Neem je ondertekende huurcontract mee naar KVK.
Na inschrijving krijg je direct je KVK-nummer mee. KVK geeft vervolgens je gegevens door aan de Belastingdienst. De Belastingdienst stuurt binnen 2 weken je btw-id en omzetbelastingnummer per post. Inschrijven kost eenmalig € 51,30,-.

Tip: Check de spelregels en tips bij het kiezen van je bedrijfsnaam.

Is je horecazaak nog niet open maar ben je bezig met voorbereidingen als vergunningen aanvragen, verbouwen, goederen inkopen of een huurcontract of financieringsovereenkomst ondertekenen? Dan heb je meestal al een KVK-nummer nodig. Gelukkig hoeft dat geen probleem te zijn. Je kunt je namelijk vooraf inschrijven bij KVK.

Hoe krijg ik gasten in de zaak?

De concurrentie is groot in de horeca. Om aan klanten te komen is je presentatie alles. Het plaatje moet helemaal kloppen. In de zaak, maar ook online. Een online marketingplan helpt je jouw koers te bepalen. Het begint met de vraag via welke kanalen jij je gasten wilt bereiken. Een goede website is de basis. “Als iemand op jouw website is heb je maar 1 doel, dat is dat deze bezoeker een reservering maakt”, zegt John-Pierre Cornelissen, eigenaar van Horeca Webservice. “Overtuig de bezoeker met een goed leesbare menukaart, aantrekkelijke foto’s en verleidelijke teksten. Maak het zo gemakkelijk mogelijk voor de bezoeker: plaats op iedere pagina een ‘Reserveer nu’ knop.”

De focus van horecaondernemers ligt bij de werkzaamheden in de zaak. Cornelissen ziet het nogal eens misgaan. “Websites worden vaak niet goed bijgehouden. De openingstijden kloppen niet meer of er staat nog een kortingsactie die al afgelopen is." Plan om dit te voorkomen vaste momenten in je agenda om je website bij te werken.

Zorg ook voor een volledig ingevuld Google bedrijfsprofiel. “Dit doe je eenvoudig via Google Mijn Bedrijf. Dit bedrijfsprofiel is belangrijk voor jouw vindbaarheid. Google laat deze profielen prominent in de zoekresultaten zien.”

Is de basis op orde? Dan kun je aan de slag met sociale media. Deze kanalen zijn van grote invloed op de keuzes die horecagasten maken. Het loont om hier geld en tijd in te investeren. Huur een professional in of doe het zelf met informatie van platforms als Frankwatching. Cornelissen ziet dat ondernemers enthousiast met de socials aan de gang gaan. Maar soms cruciale informatie vergeten. “Ik zie regelmatig Facebookpagina’s en vooral ook Instagramaccounts waar NAW-gegevens, link naar de website en e-mailadres ontbreken. Verder zie ik dat ondernemers hun bedrijfsnaam niet op alle kanalen op dezelfde manier gebruiken (Jansen, Restaurant Jansen, Bar Bistro Jansen). Dat is niet alleen verwarrend voor je gasten, maar ook voor Google.”

Tips

  • Richt jij je op jongeren? Zet influencers in om jouw bedrijf in de picture te krijgen bij deze doelgroep.
  • Enthousiaste bezoekers delen foto’s op social media. Koppel daar een actie aan, bijvoorbeeld een cadeaubon voor de leukste foto.
  • Werk samen met andere lokale ondernemers. Collega’s uit de branche maar ook daarbuiten. Denk na hoe je met elkaar, op een creatieve manier online klanten kunt trekken.
  • Overweeg te werken met een reserveringsapp. Je profiteert van de bekendheid van het platform, het gemak van het reserveringssysteem en gasten kunnen een review achterlaten.
  • Zorg dat je ook telefonisch goed bereikbaar bent, er zijn altijd nog mensen die gewoon de telefoon pakken om te reserveren.
  • Weet wat er speelt in de branche. Volg creatieve collega’s online, abonneer je op nieuwsbrieven en lees vakbladen zoals Horeca Entree.

Ben je klaar om aan de slag te gaan? Bekijk het stappenplan voor het starten van je horecaonderneming.

Gerdine Annaars

Als KVK-adviseur informeer ik ondernemers over start, overname en financiering. Ik richt me voornamelijk op ondernemende jongeren, studenten en ondernemers in de horeca en detailhandel. Ik help ze op weg met praktische info en slimme tips.

InspiratiePage