Internationale e-commerce

Domeinnamen in Europa

Een domeinnaam bestaat uit 2 delen. De naam en de extensie. Jouw bedrijfsnaam of naam van je webshop is vaak ook het adres van je website. Het is belangrijk dat je domeinnaam nog niet bestaat en dat je het merken- of handelsnaamrecht van andere bedrijven respecteert. Let er ook op dat buitenlandse klanten jouw naam begrijpen.

Met de extensie maak je duidelijk voor welke doelgroep in welk land jouw webshop bedoeld is. Klanten kopen op internet eerder bij een webshop met een voor hen vertrouwde domeinextensie. Wil je met jouw online bedrijf zakendoen in het buitenland? Registreer je website dan met een buitenlandse domeinextensie.

.COM

Een domeinnaam met .COM is een geschikte extensie wanneer je met jouw webshop wereldwijd wilt opereren. De extensie heeft een internationale uitstraling en is een van de meest geregistreerde domeinen.

Het Amerikaanse bedrijf VeriSign beheert alle .COM domeinnamen. De registratie regel je via een aangestelde registrar. Een registrar is een bedrijf dat in opdracht van de domeinbeheerder domeinextensies mag aanbieden en registreren. Aan de registratie van een .COM domeinnaam zijn geen speciale eisen verbonden. Iedereen mag deze extensie voeren.

.EU

De domeinnaam .EU is interessant wanneer je specifiek de Europese markt bewerkt. Met deze extensie bereik je meerdere Europese landen in een keer. Dit domein geeft jouw webshop een Europese uitstraling. De Europese Commissie kwam met het voorstel voor de uitgifte van dit domein.

Het European Registry of Internet Domainnames (EURid) beheert alle .EU domeinnamen. Ook een .EU registratie regel je via een aangestelde registrar. Registratie is mogelijk voor zowel Europese bedrijven als particulieren.

Landgebonden

Wil je doelgericht in een of slechts enkele Europese landen opereren? Kies dan voor een nationale domeinextensie, bijvoorbeeld .UK of .DE. Consumenten kopen vaak eerder via webshops met een lokale extensie. Dit straalt vertrouwen uit. Lokale wetgeving kan de aanvraag van een registratie beïnvloeden. Het advies is een Nederlandse hostingprovider hiervoor in te schakelen. Deze partij weet welke landextensies er zijn en kan je verder informeren.

Tot slot

Het heeft weinig zin om met een .NL extensie de buitenlandse markt te betreden. Jouw website is dan via Google niet goed vindbaar. Daarnaast bekijken bezoekers de buitenlandse extensie waarschijnlijk argwanend. Zoek daarom uit welke domeinextensie het beste werkt in het land waar je online zaken wilt doen. Dit is de moeite waard.

Sandra Visser-Meijer

Als KVK-adviseur Internationaal Ondernemen ben ik een klankbord voor ondernemers op export- en importgebied. Ik heb praktische ervaring met exportmanagement en een voorliefde voor crossborder e-commerce. Ik ben actief als regioreporter.

InspiratiePage