Dropshipping: online verkopen zonder voorraad

Binnen e-commerce maken webshops soms gebruik van dropshipping. Dropshipping werkt als volgt: een klant bestelt een product in jouw webwinkel. Je plaatst vervolgens de order bij jouw leverancier. En jouw leverancier stuurt het product rechtstreeks naar jouw klant. Een groot voordeel van dropshipping is dat je geen voorraden hoeft aan te houden. Online verkopen kent geen grenzen, dus ook internationale dropshipping komt voor.

Voordelen van dropshipping

Bij dropshipping neem je producten van leveranciers (fabrikanten of groothandelaren) op in de etalage van jouw webwinkel. Deze leveranciers noemt men ook wel dropshipleveranciers. Omdat je geen voorraden aanhoudt hoef je ook geen (grote) opslagruimte te huren of kopen. Andere voordelen van dropshipping zijn:

  • Geen inkooprisico. Je betaalt pas aan jouw leverancier nadat je iets verkocht hebt aan een klant. Jouw verkoopprijs bestaat uit de inkoopprijs, de kosten voor orderafhandeling en verzending door jouw dropshipleverancier, plus jouw winstmarge.
  • Geen personeel nodig voor het inpakken en verzenden van de bestelling. Dit regelt jouw dropshipleverancier.
  • Uitbreiding van jouw assortiment is geen probleem, aangezien je geen dure voorraden aanlegt. Ook heb je geen last van restpartijen.

Aandachtspunten bij dropshipping

Omdat een klant bij jou bestelt ben je verantwoordelijk voor het oplossen van problemen rondom een levering. Het komt natuurlijk voor dat een pakket niet of beschadigd aankomt bij jouw klant. Maakt de dropshipleverancier een fout dan schaadt dat jouw reputatie. Maak vooraf dus goede afspraken met deze leverancier(s) over zaken als garantie, retourzendingen, levertijden en aanwezige voorraden. Meestal verkopen dropshipleveranciers ook aan andere webwinkels. Dit zorgt voor meer concurrentie. Een mogelijk gevolg is dat concurrerende webwinkels producten tegen zeer lage prijzen aanbieden en volstaan met lage marges.

Internationale dropshipping

Samenwerken met buitenlandse dropshipleveranciers komt ook voor. Jij plaatst dan producten van deze leveranciers op jouw website. Bij een bestelling stuurt jouw buitenlandse leverancier de producten rechtstreeks naar jouw klant. Internationale dropshipping kent de nodige hindernissen. Denk bijvoorbeeld aan langere levertijden, communicatieproblemen, hogere verzendkosten, afspraken rondom retourzendingen en eventuele douaneformaliteiten bij zendingen uit landen buiten de EU. Zoek daarom goed uit of internationale dropshipping voor jou en jouw producten commercieel interessant en haalbaar is.

Duidelijkheid voorkomt misverstanden en ergernis

Is jouw leverancier gevestigd in een land buiten de EU dan moet degene die het produkt importeert invoerrecht en invoer-btw betalen. Jouw Nederlandse klant gaat er niet vanuit dat hij inklaringskosten moet betalen aan de bezorger. Hij bestelt immers bij een Nederlandse webshop. Maak daarom afspraken met jouw buitenlandse leverancier over het transport, de eventuele inklaring bij de douane en de bijgevoegde documenten. Ook de levertijd varieert sterk bij internationale dropshipping. Komt het bestelde product uit Duitsland dan is de levertijd nog te overzien. Maar komt jouw leverancier uit China dan kost het al snel minimaal 2 à 3 weken voordat jouw klant zijn bestelling ontvangt. Informeer de consument in dat geval altijd over de langere levertijd. Doe dit voordat hij zijn bestelling plaatst. Wees eerlijk en vertel jouw klant dat het een internationale zending betreft. Duidelijkheid voor alle partijen voorkomt onaangename verrassingen, conflicten en ontevredenheid.

Internationale dropshipping en btw

Bij internationale dropshipping zijn verschillende scenario’s mogelijk. Zowel leveranciers als consumenten kunnen in het buitenland gevestigd zijn. Jouw webshop krijgt dan al snel te maken met buitenlandse btw-verplichtingen. Welke verplichtingen dat zijn lees je in het interview met Raymond Feen, partner van The VAT Consultancy Firm.

Verkopen via platformen

Naast dropshipping is het ook mogelijk om samen te werken met online platformen als Amazon, Alibaba, eBay, Zalando en Bol.com. Wil je deze platformen gebruiken als marketingkanaal voor jouw producten? Bekijk hier de voor- en nadelen.

InfoPage