E-commerce

Dropshipping: online verkopen zonder voorraad

Binnen e-commerce kun je als webshop gebruikmaken van dropshipping. Dropshipping werkt als volgt: een klant bestelt een product in je webwinkel. Je plaatst vervolgens de order bij je leverancier. Vervolgens stuurt jouw leverancier het product rechtstreeks naar je klant. Een groot voordeel hiervan is dat je geen voorraden hoeft aan te houden.

Online verkopen kent geen grenzen, dus ook internationale dropshipping komt voor. Als je internationaal onderneemt, kan dit een oplossing voor je zijn.

Voordelen van dropshipping

Bij dropshipping neem je producten van leveranciers (fabrikanten of groothandelaren) op in de etalage van je webwinkel. Deze leveranciers worden ook dropshipleveranciers genoemd. Je houdt daardoor zelf geen voorraden aan. Wat zijn de voordelen van dropshipping?

  • Je hoeft geen (grote) opslagruimte te huren of kopen.
  • Je loopt geen inkooprisico. Je betaalt pas aan je leverancier nadat je iets verkocht hebt aan een klant. Je verkoopprijs bestaat uit de inkoopprijs, kosten voor de orderafhandeling en verzending door je dropshipleverancier, plus jouw winstmarge.
  • Je hebt geen personeel nodig voor het inpakken en verzenden van de bestelling. Dit regelt je dropshipleverancier.
  • Je assortiment uitbreiden is geen probleem, omdat je geen dure voorraden aanlegt. Daarnaast heb je geen last van restpartijen.

Aandachtspunten bij dropshipping

  • Omdat een klant bij jou bestelt ben je verantwoordelijk voor het oplossen van problemen rondom een levering. Het komt voor dat een pakket niet of beschadigd aankomt bij je klant. Maakt de dropshipleverancier een fout dan schaadt dat je reputatie. Maak vooraf dus goede afspraken met deze leverancier(s) over zaken als garantie, retourzendingen, levertijden en aanwezige voorraden.
  • Meestal verkopen dropshipleveranciers ook aan andere webwinkels. Dit zorgt voor meer concurrentie. Een mogelijk gevolg is dat concurrerende webwinkels producten tegen zeer lage prijzen aanbieden en volstaan met lage marges.

Internationale dropshipping

Samenwerken met buitenlandse dropshipleveranciers is ook mogelijk. Jij plaatst dan producten van deze leveranciers op jouw website. Bij een bestelling stuurt je buitenlandse leverancier de producten rechtstreeks naar je klant. Internationale dropshipping kent de nodige hindernissen. Zoals langere levertijden, communicatieproblemen, hogere verzendkosten, afspraken rondom retourzendingen en eventuele douaneformaliteiten bij zendingen uit landen buiten de EU. Zoek daarom goed uit of internationale dropshipping voor jou en jouw producten commercieel interessant en haalbaar is.

Duidelijkheid

Is je leverancier gevestigd in een land buiten de EU dan moet degene die het produkt importeert invoerrecht en invoer-btw betalen. Je Nederlandse klant gaat er niet vanuit dat hij inklaringskosten moet betalen aan de bezorger. Hij bestelt immers bij een Nederlandse webshop. Maak daarom afspraken met je buitenlandse leverancier over het transport, de eventuele inklaring bij de Nederlandse Douane en de bijgevoegde documenten. Ook de levertijd varieert sterk bij internationale dropshipping. Komt het bestelde product uit Duitsland dan is de levertijd nog te overzien. Maar komt je leverancier bijvoorbeeld uit China dan kost het al snel 2 tot 3 weken voordat je klant zijn bestelling ontvangt. Informeer je klant in dat geval altijd over de langere levertijd. Doe dit voordat hij zijn bestelling plaatst. Wees eerlijk en vertel je klant dat het een internationale zending betreft. Duidelijkheid voor alle partijen voorkomt onaangename verrassingen, conflicten en ontevredenheid.

Internationale dropshipping en btw

Bij internationale dropshipping zijn verschillende scenario’s mogelijk. Zowel leveranciers als consumenten kunnen in het buitenland gevestigd zijn. Je webshop krijgt dan al snel te maken met buitenlandse btw-verplichtingen. Welke verplichtingen dat zijn lees je in het interview met Raymond Feen, partner van The VAT Consultancy Firm.

Verkopen via platformen

Naast dropshipping is het ook mogelijk om samen te werken met online platformen als Amazon, Alibaba, eBay, Zalando en Bol.com. Wil je deze online platformen gebruiken als marketingkanaal voor je producten? Verdiep je dan goed in de voor- en nadelen.

Dropshipping, buitenlandse online platformen en webwinkelkeurmerken. Lees meer over e-commerce in het buitenland.
Marcel Hoebink

Als KVK-adviseur Internationaal Ondernemen help ik ondernemers bij hun importplannen. Ik ben specialist op het gebied van importregels, invoerbelastingen, incoterms en importdocumenten. Mijn kennis deel ik via KVK.nl, nieuwsbrieven en social media.

InspiratiePage