Hoe wijzig ik een commanditaire vennootschap (cv) naar een eenmanszaak?
- Bijgewerkt 3 december 2025
- 4 min
Je vult een aantal formulieren in om de wijziging door te geven aan het Handelsregister. Het hangt af van je situatie hoe je de wijziging doorgeeft aan KVK.
In dit artikel
Let op: schrijf de cv niet apart uit als je deze wilt wijzigen naar een eenmanszaak. Doe je dit wel, dan kunnen je bestaande contracten worden stopgezet. Denk bijvoorbeeld aan je zakelijke bankrekening en verzekeringen. Ook wordt de geschiedenis uit het Handelsregister niet meegenomen naar de nieuwe eenmanszaak. Dat kan invloed hebben op bijvoorbeeld het aanvragen van leningen bij de bank of subsidies bij de overheid.
Word je de nieuwe eigenaar, maar heb je al een eenmanszaak?
Je mag geen tweede eenmanszaak inschrijven. Heb je al een eenmanszaak? Dan hangt het af van het adres van de cv en de eenmanszaak wat je moet doen.
Het adres van de cv is anders dan het adres van je eenmanszaak
Kies dan voor het inschrijven van een nevenvestiging. Download de formulieren hieronder, vul ze in en verstuur deze per post. Op het formulier staat wie het mag ondertekenen en welk bewijs je moet meesturen.
-
Formulier 9: Vestiging van een onderneming inschrijven
-
Formulier 17: Ontbinding melden van vof, cv, maatschap of rederij
Stuur ook een kopie van de volgende documenten mee:
-
Een geldig identiteitsbewijs van de ondertekenaars van de formulieren.
-
En een kopie van het door beide partijen getekende huur-, koop- of pachtcontract.
Het adres van de cv is hetzelfde als het adres van je eenmanszaak
Dan mag je geen nevenvestiging inschrijven. Wel kun je een extra handelsnaam of activiteiten toevoegen aan je eenmanszaak. Geef dit online aan ons door.
Welke formulieren heb ik nodig voor de inschrijving?
Download de formulieren en vul ze in. Op elk formulier staat wie het mag ondertekenen en welk bewijs je nog meer nodig hebt.
-
Formulier 17: Ontbinding melden van vof, cv, maatschap of rederij.
-
Alle beherend vennoten tekenen voor akkoord bij punt 3.1.
-
Bij punt 4.1 kruis je ‘nee’ aan.
-
Bij punt 4.2 vul je de datum van de voortzetting in en de gegevens van de nieuwe eigenaar.
-
Formulier 1: Eenmanszaak inschrijven. Geef bij punt 1.1 aan dat het gaat om een voortzetting van een onderneming.
Hoe geef ik de wijziging door aan KVK?
Je mag de formulieren per post opsturen als je identiteit bekend is bij KVK. Is dit niet het geval? Maak dan een afspraak bij een KVK-kantoor.
Identiteit bekend bij KVK
Ben je een beherend vennoot van de cv en word je de nieuwe eigenaar van de eenmanszaak? En ben je na 1 maart 2002 bij een KVK-kantoor geweest om je persoonlijk te identificeren? Dan stuur je de ingevulde formulieren en bewijs met de post naar KVK.
Soms moet je voor jouw situatie nog extra dingen regelen. Bijvoorbeeld voor je personeel of je vergunningen. We hebben alles waar je aan moet denken op een rijtje gezet.
Vervolgstappen
-
Bekijk hoelang het duurt voordat de wijziging in het Handelsregister staat. Je krijgt geen updates tussendoor.
-
Je ontvangt een bevestiging van de inschrijving per post op het bezoekadres van de eenmanszaak. Daar sturen we ook de rekening voor de inschrijfvergoeding naartoe.
-
Na de inschrijving kun je een gewaarmerkt uittreksel Handelsregister aanvragen. Dit kun je gebruiken als bewijs van inschrijving.
Identiteit niet bekend bij KVK
Dan maak je een afspraak om langs te komen bij KVK. Dit doe je door in te loggen met DigiD onderaan deze pagina.
-
Je kunt bij ieder KVK-kantoor een afspraak maken.
-
Neem een geldig identiteitsbewijs mee, plus de ingevulde formulieren en bewijs. Na het maken van je afspraak ontvang je een e-mail met een overzicht van wat je mee moet nemen.
-
Voor de inschrijving van een nieuwe onderneming of organisatie betaal je een inschrijfvergoeding.
-
Je kunt direct een gewaarmerkt uittreksel Handelsregister aanvragen. Dit kun je gebruiken als bewijs van inschrijving.
Waar moet ik nog meer aan denken?
Cv-contract niet meer geldig
Heeft de cv een cv-contract? En zijn hiervan afspraken vastgelegd in het Handelsregister? Dan zijn die vanaf de startdatum van de eenmanszaak niet meer geldig.
UBO’s worden uitgeschreven
Wij schrijven de UBO’s van de cv uit. Daar hoef je niets voor te doen. Een eenmanszaak heeft geen UBO’s. Deze hoef je dus niet opnieuw in te schrijven.
Aansprakelijkheid
Bij een eenmanszaak ben je privé aansprakelijk voor alles wat je in je bedrijf doet. Voor de wet is er geen verschil tussen je bedrijf en privézaken.
Bezoekadres en bedrijfsactiviteit
Als je een bedrijf overneemt, moeten het bezoekadres en minimaal één bedrijfsactiviteit hetzelfde blijven.
Startdatum
Ligt deze in de toekomst? Dan kun je de wijziging nu al aan ons doorgeven. De wijzigingen zie je pas vanaf deze datum in bijvoorbeeld Mijn KVK.
Nevenvestiging
Is er een nevenvestiging? Dan moet deze bij de eenmanszaak (opnieuw) ingeschreven worden. Gebruik hiervoor formulier 9: Vestiging van een onderneming inschrijven. Neem dit formulier mee naar je afspraak. Of stuur het, samen met de ingevulde formulieren en bewijs, met de post naar KVK.
Gevolmachtigde
Is er een gevolmachtigde? Dan moet deze bij de eenmanszaak (opnieuw) ingeschreven worden.
-
Is de gevolmachtigde een persoon? Dan komt die mee naar de afspraak met een geldig identiteitsbewijs.
-
Is de gevolmachtigde een organisatie? Gebruik hiervoor formulier 13: Gevolmachtigde of gevolmachtigd handelsagent inschrijven. Stuur het, samen met de ingevulde formulieren en bewijs, met de post naar KVK. Of neem het ingevulde formulier mee naar je afspraak.
KVK-nummer en btw-nummer
Na het veranderen van je cv naar een eenmanszaak krijg je een nieuw KVK-nummer en btw-nummer (btw-id). Wij geven deze wijziging door aan de Belastingdienst. Daarvoor hoef jij dus niets te doen.
Personeel
Als je personeel hebt, dan verandert het loonheffingennummer ook. Lees op de site van de Belastingdienst wat je daarvoor moet doen.
Contracten aanpassen
Controleer of je bestaande contracten van je cv moet aanpassen na de overname. Denk bijvoorbeeld aan huur- en onderhoudscontracten en verzekeringen.
Vergunningen controleren
Vergunningen zijn vaak niet meer geldig als de rechtsvorm van je bedrijf verandert. Soms kun je ze meenemen naar je nieuwe bedrijf. Misschien moet je vergunningen opnieuw aanvragen. Dit kan soms weken duren en kost vaak geld. Bespreek je vragen hierover met de gemeente of met het KVK Adviesteam.
Meer informatie
Meer informatie over de overdracht van een bedrijf vind je in het artikel Fiscaal afrekenen met de Belastingdienst en in het Stappenplan rechtsvorm wijzigen op het Ondernemersplein.
Veelgestelde vragen
Bij Hulp & Contact vind je alle veelgestelde vragen over een afspraak maken en langskomen.
Heb je de bevestigingsmail niet ontvangen? Dan staat deze waarschijnlijk in je map met spam of verwijderde mails. Zo niet, neem dan telefonisch contact met ons op (kies vragen over onze registers en dan in keuzemenu optie 1). Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur.
Heb je een afspraak gemaakt voor het inschrijven een eenmanszaak, vof of maatschap?
Log dan opnieuw in met je DigiD bij Mijn . Bij 'de gegevens van je inschrijving' staat 'je afspraak bij KVK'. Hier zie je wanneer, hoe laat en op welk kantoor je de afspraak hebt. Je kunt hier je afspraak nog annuleren of wijzigen.
Vraag een DigiD aan op de website . Hiervoor heb je een (BSN) nodig.
Woon je buiten Nederland en heb je geen DigiD? Bekijk welke situatie voor jou van toepassing is.
- Heb je de Nederlandse nationaliteit? Je kan een DigiD aanvragen. Op de website van staat hoe dit moet.
- Heb je niet de Nederlandse nationaliteit? Volg dan deze stappen om een DigiD aan te vragen:
o Schrijf je in bij de Registratie Niet-ingezetenen .
o Na inschrijving bij de RNI krijg je meteen een Burgerservicenummer (BSN)
o Met je BSN kan je een DigiD aanvragen. Op de website van staat hoe dit moet.
Meer veelgestelde vragen vind je op onze Hulp en contact pagina. Hier staat ook hoe je contact met ons kunt opnemen.