Hoe schrijf ik een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid in?

De notaris richt een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid voor je op. Meestal doet de notaris ook de inschrijving in het Handelsregister en het UBO-register. Dit betekent dat je niet langs hoeft te komen bij KVK.

In dit artikel: 

Wat is een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid?

Een vereniging heeft leden en organiseert activiteiten om een doel te bereiken. Denk aan samen sporten, politieke doelen bereiken, muziek maken of de natuur beschermen. Je richt een vereniging niet op om winst te maken, maar het mag wel. Een vereniging kan bijvoorbeeld activiteiten organiseren om geld te verdienen. De winst moet je gebruiken voor het doel waarvoor de vereniging is opgericht.

Een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid heeft dezelfde rechten en plichten als een burger. De vereniging kan bijvoorbeeld een gebouw kopen, geld lenen of een erfenis ontvangen. Wil je subsidies aanvragen? Dan moet je vereniging vaak volledige rechtsbevoegdheid hebben. De vereniging is aansprakelijk, de bestuurders zelf meestal niet. Lees meer over deze rechtsvorm. Een vereniging met beperkte rechtsbevoegdheid schrijf je zelf in door een aantal formulieren in te vullen. 

Het proces van de notaris 

Voor de oprichting maakt de notaris eerst een oprichtingsakte. Dat is een officieel bewijs van oprichting. Daarna zorgt de notaris voor de inschrijving in het Handelsregister en van de UBO’s. Via Mijn KVK bekijk en wijzig je de gegevens.  

Bevestiging van je inschrijving 

Na de inschrijving in het Handelsregister krijg je per post een brief met het KVK-nummer. Ook sturen we je een rekening voor de inschrijfvergoeding. Beide ontvang je op het postadres van de vereniging. Je kunt ook een uittreksel Handelsregister bestellen. Dit gebruik je als bewijs van inschrijving. 

Wij melden je aan bij de Belastingdienst 

Je ontvangt binnen twee weken bericht per post. De Belastingdienst stuurt dan ook het btw-nummer (btw-id) en omzetbelastingnummer (ob-nummer) als die nodig zijn.  

Aanvragen eHerkenning voor belastingaangifte 

De belastingaangifte doe je via Mijn Belastingdienst Zakelijk. Je hebt eHerkenning nodig om in te kunnen loggen. Hiervoor moet je betalen. 

Veelgestelde vragen

Voor het inschrijven van een nieuwe onderneming of organisatie betaal je een inschrijfvergoeding. Je kunt bij je inschrijving ook meteen een gewaarmerkt uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel® kopen.

Op notaris.nl vind je een notaris bij jou in de buurt.

Voor een nieuw bedrijf of organisatie betaal je tussen de 500 en 1.500 euro.

Meer veelgestelde vragen vind je op onze Hulp en contact pagina. Hier staat ook hoe je contact met ons kunt opnemen.