Aanloopkosten aftrekken van de belasting, hoe werkt dat?

- KVK Redactie
- How to
- 7 oktober 2025
- 2 min
- Starten
- Geldzaken
Start je een eigen bedrijf? Dan geef je misschien al geld uit voordat je je hebt ingeschreven bij KVK. Denk aan kosten voor een laptop, website of cursus. Sommige van die kosten mag je aftrekken bij je belastingaangifte. Je betaalt zo minder inkomstenbelasting. In dit artikel lees je wat je mag aftrekken en waar je op moet letten bij je aangifte.
Hoe wordt mijn idee een succes?
Krijg advies en informatie voor een goede start van je eigen bedrijf. Kom 14 of 15 november naar de KVK Ondernemersdagen in Utrecht.
Geld dat je uitgeeft voordat je officieel begint met je bedrijf noem je aanloopkosten of voorbereidingskosten.
Hoe kun je aanloopkosten aftrekken?
Na je inschrijving bij KVK hoor je van de Belastingdienst of je ook aangifte inkomstenbelasting moet doen als ondernemer. Als dat zo is, kun je de aanloopkosten van je winst.
Aftrekken met of zonder btw?
Heb je de btw al teruggevraagd bij je btw-aangifte? Dan trek je de aanloopkosten zonder btw af. Als je de btw niet kunt aftrekken, bijvoorbeeld omdat je meedoet aan de kleineondernemersregeling (KOR), dan trek je de kosten inclusief btw af.
Kosten aftrekken
Alles goedkoper dan 450 euro kun je in een keer aftrekken.
Voorbeeld:
Je laat in maart 2025 voor 400 euro een website maken voor je nieuwe bedrijf. In september 2025 schrijf je je in bij KVK. Deze 400 euro kun je aftrekken als je in 2026 aangifte inkomstenbelasting doet over 2025.
Kosten afschrijven
Alles wat duurder is dan 450 euro en je langer dan een jaar gebruikt, zijn investeringen. De kosten hiervan moet je . Dat betekent dat je elk jaar een deel van de kosten aftrekt.
Voorbeeld:
Je koopt in januari 2025 voor 25.000 euro een machine. Deze machine kun je vijf jaar gebruiken en is daarna nog 5.000 euro waard. Deze restwaarde trek je af van de aankoopprijs: 25.000 – 5.000 = 20.000 euro.
Daarna deel je dit bedrag door het aantal jaar dat je de machine kunt gebruiken: 20.000 / 5 = 4000. Je kunt voor deze machine dus ieder jaar 4.000 euro aftrekken van je winst.
Welke kosten tellen mee?
Je mag alleen kosten aftrekken die je maakt voor je nieuwe bedrijf. Koop je iets wat je ook privé gebruikt, dan kun je de kosten daarvoor meestal niet aftrekken.
| Mag je wel aftrekken | Mag je niet aftrekken |
|---|---|
| Werklaptop | Kleding (alleen beschermende werkkleding mag) |
| Cursus of training voor je bedrijf | Rijbewijs |
| Inschrijfvergoeding KVK | Cadeaus voor familie of vrienden |
Twijfel je? Vraag advies aan je boekhouder of accountant. Of stel jezelf de vraag: zou ik dit ook kopen als ik geen bedrijf start? Is het antwoord ja, dan mag je de kosten waarschijnlijk niet aftrekken.
Wat heb ik nodig om de kosten af te trekken?
Bewaar alle bonnetjes en rekeningen. Zorg dat daarop altijd deze gegevens staan:
- de datum waarop je het product of de dienst hebt gekocht
- de naam van de verkoper
- jouw naam of die van je bedrijf
- een omschrijving van wat je hebt gekocht
- de prijs
- het btw-bedrag dat je hebt betaald
Uren bijhouden
Schrijf ook de uren op die je besteedt aan de voorbereidingen van je bedrijf. Die tellen mee voor het urencriterium. Zo kun je nog meer belastingvoordeel voor ondernemers krijgen, zoals zelfstandigenaftrek en startersaftrek.
Reiskosten bijhouden
Maak je al reiskosten voor je bedrijf? Schrijf dan op hoeveel kilometer je hebt gereisd en waarvoor. Zo’n administratie is handig bij je belastingaangifte.


