Inspiratie voor je bedrijfsnaam nodig? 8 tips

Waar haal je de inspiratie vandaan voor een originele bedrijfsnaam? Een bedrijfsnaam die past bij wie jij bent, wat je doet en die ook nog eens blijft hangen bij je doelgroep? Met deze tips valt jouw bedrijfsnaam op tussen alle andere.

KVK Start Event: belastingen en administratie

Tijdens dit online event van KVK en de Belastingdienst hoor je alles over belastingen en belastingvoordelen voor ondernemers.

Meld je gratis aan

Vroeger was een bedrijfsnaam verzinnen simpel. Je combineerde je achternaam vaak met het werk dat je deed. De Vries Schilderwerken, Slagerij Van Dijk of zelfs gewoon Albert Heijn. Maar wil je tegenwoordig opvallen tussen de concurrentie, dan heb je een andere aanpak nodig.

Eigen naam

De meeste ondernemers verzinnen zelf een bedrijfsnaam. Toch schrijft een deel van de ondernemers zich nog steeds onder hun eigen naam in bij KVK. In 2021 had een kwart van de bedrijven die zich inschreven de achternaam van de eigenaar. Daar zitten voor- en nadelen aan.

Voordelen eigen naam als bedrijfsnaam

Door je eigen naam te gebruiken, weten je klanten wie er achter het bedrijf zit. Dat kan vertrouwen opwekken, want je klanten weten direct met wie ze te maken hebben. Bovendien zet je jezelf neer als expert door je eigen naam als bedrijfsnaam te gebruiken.

Zeker als je een bijzondere achternaam hebt, kan die goed werken als bedrijfsnaam. Of wie weet heb je een naam die een goede combinatie is met de producten of diensten die je aanbiedt. Wat dacht je van Edwin Kist Uitvaartverzorging of Loodgietersbedrijf Lek? Zo’n naam vergeten mensen niet snel.

Nadelen eigen naam als bedrijfsnaam

Kijk ook naar de toekomst. Je begint misschien als eenmanszaak, maar wie weet gaan de zaken goed en neem je later personeel aan. Of ga je zelfs internationaal ondernemen. Het is de vraag of je eigen naam dan nog passend is.

En wat als je je bedrijf later wilt verkopen? Je hebt dan letterlijk naam opgebouwd. Vindt een koper het prettig om onder jouw naam te ondernemen? En wat vind je daar zelf van? De naam van een goedlopend bedrijf veranderen heeft ook nadelen. Als je een naam verzint, houd dan rekening met de toekomst en creëer het beeld dat bij jouw bedrijf past.

Naam verzinnen

Veel beginnende ondernemers denken dat je creatief moet zijn om een goede bedrijfsnaam te verzinnen. Onzin, vindt Floris Hülsmann van Namarama. Hij helpt bedrijven bij het vinden van de perfecte bedrijfsnaam. Ook schreef hij een boek met daarin een stappenplan om tot een originele bedrijfsnaam te komen.

Brainstorm

Als je hebt besloten zelf een naam voor je bedrijf te verzinnen, begint het brainstormen. Dat kun je samen doen of in je eentje. Het beantwoorden van deze vragen geeft je richting bij je zoektocht:

  • Wie is je doelgroep?
  • Wat heb je te bieden?
  • Wat maakt jou uniek?
  • Wat wil je uitstralen? (Goedkoop tegenover chic of traditioneel tegenover innovatief bijvoorbeeld.)

Probeer niet direct te kritisch te zijn. Voordat je het weet keur je een idee af dat eigenlijk prima is. Of een idee dat zich kan ontwikkelen tot een geweldige bedrijfsnaam. Zo stond op de namenlijst van Erik Guillot, eigenaar van een Lego-speciaalzaak, de naam Brick Pilot. “Maar dat sloeg eigenlijk nergens op.” Toch kreeg zijn winkel uiteindelijk een naam die een uitwerking is van dit idee. “Mijn vriendin Sanne vertaalde de naam naar het Nederlands: Blokkenpiloot. Daar was ik wel direct enthousiast over.” Blokkenpiloot schopte het in tot de derde plaats in de ranglijst van Namespotting Naam van het jaar 2019.

Origineel, maar niet te

Volgens Hülsmann is een goede bedrijfsnaam niet te herkenbaar, maar ook niet te vergezocht. Een te herkenbare naam ligt zo voor de hand dat die niet blijft hangen bij je klanten. Denk aan een naam als Hoveniersbedrijf Het Groen. Ook te origineel zijn werkt tegen je. Wat moet je je bijvoorbeeld voorstellen bij een bedrijf met de naam Blue Banana? Als je deze naam googelt kom je over de hele wereld onder meer een kledingwinkel, bodypiercingzaak als entertainmentbedrijf tegen.

Drie tips van Hülsmann:

  1. Uitersten: zet twee uitersten tegenover elkaar, zoals De Vegetarische Slager.
  2. Vreemde talen: kijk eens of Google Translate iets leuks oplevert. Door simpele woorden te vertalen kom je soms op leuke resultaten. Denk aan Estrella, een biermerk dat ster betekent.
  3. Anagram: hussel de letters van je eigen naam of je product door elkaar. Voorbeelden zijn Leapp (tweedehands Apple producten) of Stedin (komt van Dienst).

Verzin je bedrijfsnaam als een pro

Tagline kiezen

Soms roept zelfs een goede, originele bedrijfsnaam nog vragen op. Die kun je 'beantwoorden' met een tagline: een kort en krachtig zinnetje waarmee je verduidelijkt wat je bedrijf doet. Ook als je bedrijf al een naam heeft, kun je achteraf een tagline toevoegen.

In een tagline hoeft – anders dan bij een slogan – geen creativiteit te zitten. Je maakt er mee duidelijk wat voor bedrijf jij hebt. Zodat je klant weet dat diegen bij jou aan het juiste adres is. Voorbeeld: ‘Nokia, connecting people’. Of ‘Het laatste nieuws het eerst op Nu.nl’.

Vindbaar

Online vindbaarheid is belangrijk. Het eerste wat mensen doen als ze met jou in contact willen komen is je bedrijfsnaam intikken bij een zoekmachine. Dan wil je natuurlijk ook dat jouw website tussen de zoekresultaten staat. Het liefst bovenaan.

Verkoop je stoelen, dan is de bedrijfsnaam ‘Stoel’ heel duidelijk. Maar probeer met zo’n algemene naam maar eens bovenaan in de zoekmachines te komen. Er zijn duizenden websites die over stoelen schrijven, dus met deze naam ben je niet origineel genoeg.

Gebruik in je bedrijfsnaam of tagline een zoekwoord voor SEO.

Beetje opvallen

Ondernemers die een bedrijfsnaam bedenken, zijn meestal op zoek naar een naam die blijft hangen. Logisch, want als je doelgroep je naam ergens tegenkomt, wil je dat ze je kunnen terugvinden. Met die gedachte koos Martijn Kok de naam Stofwisseling voor zijn meubelstoffeerderij. “Ik wilde het simpel houden, maar het moest wel een beetje opvallen. Als iemand zegt ‘Ik ben bij De Stofwisseling geweest’, dan onthoud je dat eerder dan ‘Ik ben bij Piet geweest’.”

Als iemand zegt ‘Ik ben bij De Stofwisseling geweest’, dan onthoud je dat eerder dan ‘Ik ben bij Piet geweest’

Naamchecker

Als je een lijstje met goede namen of zelfs de perfecte naam hebt, is het tijd om te checken of er geen andere bedrijven of merken met dezelfde naam bestaan. Gebruik hiervoor de Naamchecker. Je bedrijfsnaam moet namelijk uniek zijn. En controleer of je naam aan alle regels voldoet.

Bedrijfsnaam veranderen

Heb je al een bedrijfsnaam en ben je hier niet meer tevreden over, dan kun je die veranderen. Misschien past je bedrijfsnaam niet meer goed bij het werk dat je doet of je hebt een bedrijf overgenomen en wilt hier zelf een naam aan geven.

Technisch gezien is het aanpassen van je bedrijfsnaam eenvoudig. Je hoeft alleen maar je wijziging door te geven bij KVK. Een bedrijfsnaam toevoegen kan ook. Je inschrijving blijft dan hetzelfde, er wordt alleen een extra naam aan toegevoegd. Voor dit laatste kun je kiezen als je bijvoorbeeld een extra activiteit opstart of een ander soort product gaat verkopen. Als je een bedrijfsnaam toevoegt, is het slim om voor de activiteiten die je onder die naam uitvoert een aparte administratie bij te houden. Dat is niet verplicht, maar houdt het wel overzichtelijk. 

Wil je dat je bedrijf helemaal niet meer in verband wordt gebracht met je oude bedrijfsnaam, dan ligt het aanpassen van de naam voor de hand. Praktisch gezien brengt het veranderen van je bedrijfsnaam wel veel werk met zich mee. Iedereen kent je onder je oude bedrijfsnaam, dus je moet je klanten laten weten dat je een nieuwe naam hebt. Ook heb je waarschijnlijk een nieuw logo nodig of nieuw marketingmateriaal. Zorg dat je oude website doorlinkt naar je nieuwe site en dat je online overal je naam aanpast, dus ook op je social media accounts en je Mijn bedrijf-pagina bij Google.

Bedrijfsnaam kopen

Lukt het met alle tips uit dit artikel toch niet om tot een originele bedrijfsnaam te komen? Dan kun je de zoektocht uitbesteden. Je kunt bedrijfsnamen zelfs bestellen in webshops, inclusief logo en domeinnaam.