Startsituaties

Alles over een extra bedrijfsactiviteit

De coronacrisis dwingt veel ondernemers om nieuwe initiatieven te zoeken die wel geld in het laatje brengen. Voor sommigen ligt dat in het verlengde van wat ze nu doen, anderen zien kansen in een heel andere tak van sport. Je bent bijvoorbeeld een fotograaf die ook bedrijfsuitjes organiseert. Of je gaat als standbouwer kantoren, winkels en bedrijven corona¬proof inrichten.

Wat komt erbij kijken als je een 2e activiteit start? Wat de reden ook is, het toevoegen van een extra activiteit heeft invloed op je inschrijving in het KVK Handelsregister, je boekhouding en belastingzaken. 5 tips als je start met een nieuw verdienmodel.

1. Je registratie in het KVK Handelsregister

Allereerst bepaal je of je je nieuwe activiteiten toevoegt aan je bestaande bedrijf of dat je een nieuw bedrijf opricht. Kies je voor dat laatste? Houd er dan rekening mee dat je als natuurlijk persoon met een eenmanszaak geen 2e eenmanszaak mag registreren in het KVK Handelsregister. Maar je kunt wel een eenmanszaak runnen en daarnaast bestuurder zijn van andere rechtsvormen, zoals een vennootschap onder firma of een besloten vennootschap.

Ga je verschillende activiteiten combineren in 1 onderneming? Houd dan rekening met de volgende zaken:

Een extra bedrijfsnaam voor je nieuwe activiteiten

Je kunt een onbeperkt aantal handelsnamen toevoegen aan je ingeschreven bedrijf. Elke nieuwe handelsnaam, de officiële term voor een bedrijfsnaam, moet voldoen aan de regels van de Handelsnaamwet. Deze fabels en feiten over je handelsnaam helpen je op weg bij je brainstorm voor de perfecte naam. Heb je een nieuwe naam bedacht? Check deze dan eerst voordat je hem toevoegt aan je bedrijfsgegevens. De naam van je bedrijf veranderen of een extra handelsnaam toevoegen is heel eenvoudig met dit wijzigingsformulier.

Afhankelijk van je rechtsvorm gelden er specifieke eisen voor je bedrijfsnaam. Je mag je niet groter of anders voordoen dan je bent. Zo mag je voor een eenmanszaak niet kiezen voor de handelsnaam Jansen & partners. Voor de handelsnaam van personenvennootschappen (vof, maatschap en cv) en rechtspersonen als de besloten vennootschap en stichting, gelden specifieke eisen voor de eerste handelsnaam. Zo kun je de statutaire naam van een bv uitsluitend aanpassen via een notaris, omdat hij daarvoor de statuten moet aanpassen. Maar dat hoeft niet voor extra handelsnamen. Die kun je met het eerder genoemde wijzigingsformulier aan KVK doorgeven.

Inspiratie nodig voor je 2e bedrijfsnaam?

Bekijk de video: ‘Bedenk een unieke bedrijfsnaam’:

Bedrijfsomschrijving

Klopt de bedrijfsomschrijving niet meer met wat je daadwerkelijk doet? Pas die dan aan. Omschrijf daarbij je belangrijkste bedrijfsactiviteiten. Niet te algemeen, maar ook niet te specifiek. Benoem de belangrijkste activiteiten als eerste. Voorbeeld: detailhandel in nappa en leren kleding en het geven van kledingadviezen. Aan de hand van jouw wijzigingen wordt er een SBI-code bepaald voor je (nieuwe) activiteiten. Deze code wordt gebruikt door overheidsinstanties, brancheorganisaties, pensioenfondsen, banken en verzekeringsmaatschappijen.

Wat kost het aanpassen van je bedrijfsgegevens?

Het aanpassen van je bedrijfsgegevens in het KVK Handelsregister, dus ook het toevoegen van een nieuwe bedrijfsactiviteit of een extra bedrijfsnaam, domeinnaam etc. is kosteloos.

2. Pas je boekhouding aan

Als de nieuwe bedrijfsactiviteiten in een apart bedrijf plaatsvinden of als ze totaal anders zijn dan je huidige activiteiten, dan richt je een nieuwe administratie in.
Onderneem je de oude en nieuwe activiteiten vanuit 1 onderneming dan hoef je maar 1 boekhouding voor alle bedrijfsactiviteiten bij te houden. Zorg er wel voor dat je de uren, omzet, kosten, btw en het bedrijfsresultaat per activiteit kunt bepalen. Dit doe je door bij de indeling van je grootboekrekeningen rekening te houden met de verschillende bedrijfsactiviteiten. Je hebt dan per bedrijfsactiviteit inzicht in je financiële positie.

Factureer je vanuit je boekhoudpakket? Maak dan voor elke bedrijfsactiviteit een aparte factuursjabloon aan met een eigen bedrijfsnaam, logo en contactgegevens.

3. Vraag een extra zakelijke bankrekening aan

Om vergissingen van klanten te voorkomen en de kans op fraude te verkleinen, gebruiken Nederlandse banken de IBAN-Naam Check. Bij online bankieren wordt automatisch gecontroleerd of het International Bank Account Number (IBAN) anders is dan de (bedrijfs)naam die bij de bank bekend is. Banken gebruiken meestal de eerste bedrijfsnaam voor je bankrekening.

Stuur je facturen met verschillende bedrijfsnamen? Open dan een extra zakelijke rekening. Dat voorkomt verwarring bij je klanten. De tarieven voor zo’n extra zakelijke rekening en de mogelijkheden om bijvoorbeeld rekeningen automatisch te koppelen, verschillen per bank.

4. Verschillende bedrijfsactiviteiten en de fiscus

Onderneem je de oude en nieuwe activiteiten vanuit 1 onderneming dan doe je voor de btw en de inkomstenbelasting aangifte voor het geheel aan activiteiten. Dat kan met je huidige btw-ID nummer en inloggegevens voor het aangifteportaal van de Belastingdienst.
Vermeld je btw-identificatienummer op je facturen, briefpapier en, bij internetverkoop aan consumenten, website. De Belastingdienst geeft je alle informatie over de aangifte btw en aangifte- en betaaldatums.

Als je ondernemer voor de inkomstenbelasting bent, heb je voor je nieuwe bedrijfsactiviteit misschien wel recht op aftrekposten voor startende ondernemers. Je kunt hierbij denken aan de startersaftrek of de zelfstandigenaftrek. Of dat zo is, hangt af van een aantal zaken:

  • De nieuwe activiteiten zijn gestart in een nieuwe onderneming: bijvoorbeeld een vennootschap onder firma (vof) naast een eenmanszaak of een 2e vof.
  • Je bent ondernemer voor de inkomstenbelasting. Ondernemers met een besloten vennootschap hebben géén recht op zelfstandigen- of startersaftrek.
  • Je voldoet aan het urencriterium van 1.225 uur per jaar. Door de coronacrisis kun je in 2020 misschien niet voldoen aan het urencriterium. De Belastingdienst heeft daarom het urencriterium versoepeld.

Voor de startersaftrek gelden extra voorwaarden:

  • Je voldoet aan de voorwaarden voor zelfstandigenaftrek.
  • Je was in 1 (of meer) van de afgelopen 5 kalenderjaren nog geen ondernemer voor de inkomstenbelasting.
  • Je hebt in de afgelopen 5 jaar maximaal 2 keer de zelfstandigenaftrek voor (een van) je onderneming(en) gebruikt.

Heb je op 1 januari de AOW-gerechtigde leeftijd bereikt? Dan wordt de zelfstandigen- en startersaftrek gehalveerd.

5. Algemene voorwaarden en verzekeringen

Inventariseer welke risico’s je loopt met je nieuwe activiteiten en zoek uit hoe je die kunt beperken. Dan weet je of je jouw huidige algemene voorwaarden moet aanpassen of dat je nieuwe algemene voorwaarden nodig hebt.
Lever je straks niet alleen vanuit je winkel, maar ook via je nieuwe webshop? Dan heb je sowieso andere algemene voorwaarden nodig. De nieuwe of aangepaste voorwaarden kun je deponeren bij KVK of de rechtbank.

Informeer bij de verzekeraar van je bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering of je nieuwe activiteit gevolgen heeft voor deze en andere verzekeringen. Doe je dat niet, dan kan dat leiden tot een beperking of uitsluiting van het verzekerde risico. Als je dat wilt voorkomen, bespreek dan je plannen met je assurantietussenpersoon of verzekeringsmaatschappij.

Veerkrachtige ondernemers hebben 2 zaken: laat je inspireren door andere ondernemers met meerdere verdienmodellen.

Joop Dahlmans

Als KVK-adviseur Start en Overnemen ondersteun ik met plezier ondernemers in de (pré)start- en groeifase om hun ambities te verwezenlijken. Ik deel mijn kennis via het Startersmagazine, nieuwsbrieven, KVK.nl en de KVK Startersdag.

InspiratiePage