Startsituaties

5 tips bij de start van een extra bedrijfsactiviteit

Ondernemers zoeken regelmatig nieuwe, aanvullende initiatieven die geld in het laatje brengen. Als je een extra bedrijfsactiviteit start, heeft dit gevolgen voor je inschrijving in het KVK Handelsregister, je boekhouding en belastingzaken. Vijf tips als je start met een nieuwe, aanvullende bedrijfsactiviteit.

Sommige ondernemers gaan iets doen wat lijkt op wat ze al doen, andere bedenken juist heel iets anders. Bijvoorbeeld een fotograaf die ook bedrijfsuitjes gaat organiseren of een standbouwer die ook kantoren, winkels en bedrijven gaat inrichten. Wat je ook gaat doen:

1. Kijk naar je KVK-inschrijving

Allereerst moet je kiezen of je je nieuwe activiteiten toevoegt aan je bestaande bedrijf of dat je een nieuw bedrijf inschrijft.

Nieuw bedrijf oprichten

Kies je voor een nieuw bedrijf? Let er dan op dat je maar één eenmanszaak mag hebben. Dus als je een nieuw bedrijf wilt opzetten, dan moet je een andere rechtsvorm kiezen voor je nieuwe bedrijf. Je kunt namelijk wel een eenmanszaak hebben en daarnaast ondernemer zijn in een andere rechtsvorm, zoals een vennootschap onder firma of een besloten vennootschap.

Nieuwe activiteiten toevoegen

Als je je nieuwe activiteiten toevoegt aan het bedrijf dat je al hebt, dan moet je rekening houden met:

Een extra bedrijfsnaam voor je nieuwe activiteiten

Je kunt zoveel handelsnamen (bedrijfsnamen) als je wilt toevoegen aan je bedrijf. Elke bedrijfsnaam moet aan de regels van de Handelsnaamwet voldoen. Als je een nieuwe of extra naam hebt verzonnen, moet je die toevoegen aan je inschrijven in het Handelsregister. Dat kun je online doen.

Voor de handelsnaam van personenvennootschappen (vof, maatschap en cv) en rechtspersonen als de besloten vennootschap en stichting, gelden speciale eisen voor de eerste handelsnaam. Zo kun je de statutaire naam van een bv uitsluitend aanpassen via een notaris, omdat hij daarvoor de statuten moet aanpassen.
De statutaire naam is de naam die bij oprichting genoemd wordt in de statuten.

Inspiratie nodig voor je 2e bedrijfsnaam?

Bekijk de video: ‘Verzin je bedrijfsnaam als een pro’.

Deze video kun je alleen afspelen als je cookies hebt geaccepteerd. Wijzig je cookieinstellingen en ververs (F5) vervolgens deze pagina, zodat je de video kunt bekijken.

Je kunt jouw voorkeuren wijzigen op http://www.kvk.nl/cookies.

Bedrijfsomschrijving

Toen je je bedrijf inschreef bij KVK heb je een bedrijfsomschrijving opgegeven. Hierin staat wat je belangrijkste bedrijfsactiviteiten zijn. Kijk of je bedrijfsomschrijving nog klopt nu je nieuwe bedrijfsactiviteiten hebt.

Als je omschrijving niet meer klopt me wat je doet, moet je die aanpassen. Benoem de belangrijkste activiteiten als eerste. Aan de hand van je wijzigingen bepaalt KVK de best passende SBI-code(s) voor je (nieuwe) activiteiten. Heb je verschillende bedrijfsactiviteiten? Bepaal dan wat je belangrijkste activiteit is om te zorgen dat je onder de juiste codes en branches bent ingeschreven.

De overheid, brancheorganisaties, pensioenfondsen, banken en verzekeringsmaatschappijen gebruiken de SBI-code van je onderneming. Als je de bedrijfsactiviteiten wijzigt, kan dit gevolgen hebben voor bijvoorbeeld vergunningen van de gemeente of je bankrekening. Kijk op de website van deze organisaties welke stappen je moet volgen als je de bedrijfsactiviteiten verandert.

Je kunt de SBI-code(s) van je inschrijving controleren door online uittrekselinformatie op te vragen. Heb je een eenmanszaak, dan kun je je SBI-code(s) controleren en aanpassen via Mijn Eenmanszaak.

Kosten aanpassen bedrijfsgegevens

Het aanpassen van je bedrijfsgegevens in het KVK Handelsregister kost niets.

2. Pas je boekhouding aan

Als je voor je extra bedrijfsactiviteiten een nieuw bedrijf opricht, moet je een nieuwe administratie bijhouden.
Onderneem je de oude en nieuwe activiteiten vanuit één bedrijf, dan hoef je maar een boekhouding bij te houden. Zorg er wel voor dat per activiteit duidelijk is wat de uren, omzet, kosten, btw en het bedrijfsresultaat zijn. Dit doe je door bij de indeling van je grootboekrekeningen rekening te houden met de verschillende bedrijfsactiviteiten. Je hebt dan per bedrijfsactiviteit inzicht in hoe je er financieel voor staat.

Factureer je vanuit je boekhoudpakket? Maak dan voor elke bedrijfsactiviteit een aparte factuursjabloon aan met een eigen bedrijfsnaam, logo en contactgegevens.

3. Vraag een extra zakelijke bankrekening aan

Om vergissingen van klanten te voorkomen en de kans op fraude te verkleinen, gebruiken Nederlandse banken de IBAN-Naam Check. Bij online bankieren wordt automatisch gecontroleerd of het International Bank Account Number (IBAN) hetzelfde is als de (bedrijfs)naam die bij de bank bekend is. Als dat niet zo is, kunnen je klanten niet betalen. Banken gebruiken meestal de eerste bedrijfsnaam voor je bankrekening.

Stuur je facturen met verschillende bedrijfsnamen? Open dan een zakelijke rekening voor elke bedrijfsnaam. Dat voorkomt verwarring bij je klanten en problemen met de IBAN-Naam Check. Het verschilt per bank hoeveel een extra zakelijke rekening kost.

4. Kijk naar je belastingzaken en aftrekposten

Vallen je nieuwe activiteiten onder het bedrijf dat je al had, dan doe je voor alle activiteiten één aangifte voor de btw en inkomstenbelasting. Je kunt hiervoor het btw-ID nummer en de inloggegevens gebruiken die je al hebt.

Let op: misschien vallen je nieuwe activiteiten onder een ander btw-tarief. Bijvoorbeeld 9% in plaats van 21%. Dat kun je controleren in dit overzicht.

Als je ondernemer voor de inkomstenbelasting bent, heb je door je nieuwe bedrijfsactiviteit misschien wel recht op aftrekposten voor startende ondernemers. Je kunt hierbij denken aan de startersaftrek of de zelfstandigenaftrek. Je moet dan wel aan deze voorwaarden voldoen:

  • Je bent ondernemer voor de inkomstenbelasting. Ondernemers met een besloten vennootschap hebben géén recht op zelfstandigen- of startersaftrek.
  • Je voldoet aan het urencriterium van 1.225 uur per jaar.

Voor de startersaftrek gelden extra voorwaarden:

  • Je voldoet aan de voorwaarden voor zelfstandigenaftrek.
  • Je was in een (of meer) van de afgelopen vijf kalenderjaren nog geen ondernemer voor de inkomstenbelasting.
  • Je hebt in de afgelopen vijf jaar maximaal twee keer de zelfstandigenaftrek voor (een van) je onderneming(en) gebruikt.

Heb je op 1 januari de AOW-gerechtigde leeftijd bereikt? Dan wordt de zelfstandigen- en startersaftrek gehalveerd.

5. Pas je algemene voorwaarden en verzekeringen aan

Denk na over welke risico’s je loopt met je nieuwe activiteiten. Hoe kun je die verkleinen? Misschien moet je je algemene voorwaarden aanpassen of heb je nieuwe algemene voorwaarden nodig.
Lever je straks niet alleen vanuit een winkel, maar ook via een webshop? Dan heb je sowieso andere algemene voorwaarden nodig. De nieuwe of aangepaste voorwaarden kun je deponeren bij KVK of de rechtbank.

Laat de verzekeraar van je bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering weten dat je nieuwe bedrijfsactiviteiten hebt. De verzekeraar kan je vertellen of je je verzekeringen moet aanpassen. Doe je dat niet, dan kan het zijn dat de verzekering niet uitbetaalt als er een probleem is.

Ga je ondernemen? Voor verschillende startsituaties gelden verschillende verplichtingen en specifieke eisen.
Henk Herkink

Als KVK-adviseur richt ik me op startende ondernemers en zzp’ers. Mijn interesses en speerpunten liggen bij start algemeen, marktkansen en ondernemersvaardigheden. Ik kan snel tot de kern doordringen en help je graag verder.

InspiratiePage
Starten