E-commerce in Spanje
- Sandra Visser-Meijer
- Achtergrond
- 23 mrt 2023
- Bijgewerkt 17 nov 2022
- 4 min
- Runnen en groeien
- Internationaal
Met 35 miljoen online shoppers en ruim 47 miljoen inwoners is de Spaanse e-commerce-sector veelbelovend. Naar verwachting blijft het aantal Spaanse online kopers de komende jaren groeien. De Spaanse online consument haalt meer producten uit het buitenland dan dat buitenlanders producten bij Spaanse webshops kopen. Dit biedt kansen voor Nederlandse ondernemers.
De Spaanse consument heeft het online shoppen ontdekt en is aan een inhaalslag begonnen. In verhouding tot landen als Nederland en Duitsland is het aantal aanbieders nog laag. Samen met Duitsland en Frankrijk vormt Spanje de top drie van grootste onlinemarkten in de EU. Het juiste moment om in te stappen. In dit artikel lees je waar je aan moet denken bij het opzetten van je Spaanse webshop.
De markt
Spanjaarden zijn prijsgevoelig. De focus ligt meer op prijs dan op kwaliteit. Ga na of je product aan de lokale voldoet en of de Spaanse consument interesse in je product heeft. Lees deze over Spanje en ontdek je kansen op deze markt.
In een blog van Trusted lees je dat Spanjaarden online shoppen voor het gemak. En dan vooral kleding. Schoenen en huishoudelektronica staan op de tweede en derde plek. Spaanse bedrijven hebben over het algemeen een lager serviceniveau en dit zorgt voor teleurstellende ervaringen bij de koper. Vaak belt een Spaanse consument eerst om na te gaan of een webshop echt bestaat. Met een Spaanstalige klantenservice bedien je een klant in zijn vertrouwde eigen taal. En telefonische orders aannemen kan je omzet verhogen.
Ook digitale marktplaatsen zijn populair in Spanje. Met als meest populaire webshop. Er staan ook lokale aanbieders in de top vijf. Op plek twee staat warenhuisketen El Corte Inglés en op drie staat elektronicawebshop PC Componentes.
Spaanse e-commerce regelgeving
Spanje stelt geen lokale eisen aan online verkopen. De nationale Spaanse wetgeving volgt de Europese regels. Deze regels zijn vergelijkbaar met die in Nederland. Starten in Spanje is hierdoor relatief laagdrempelig.
Verpakkingswet
De Spaanse verpakkingswet is strenger dan je in Nederland gewend bent. Aan deze wet moet je voldoen wanneer je verpakte producten via je webshop verkoopt aan Spaanse consumenten. Je moet je registreren vanaf de eerste gram verpakkingsmateriaal die je als bedrijf in Spanje op de markt brengt. Het schrijven van een preventieplan is alleen nodig als je een vestiging in Spanje hebt.
Je registreert jezelf bij de Spaanse verantwoordelijke organisatie . De website is alleen in het Spaans beschikbaar. Na je registratie moet je Het Groene Punt, ofwel The Green Dot, op je verpakkingen zetten. Zo laat je zien dat de verpakking gerecycled wordt. Naar verwachting wordt het vermelden van dit teken later dit jaar of in 2023 vrijwillig.
Jaarlijks doe je een aangifte over de hoeveelheid verpakkingen die om je producten zaten. Houd dus vanaf je registratie bij hoeveel verpakkingen je hebt verkocht in Spanje. Voor het niet nakomen van de verpakkingswet kun je een boete ontvangen.
WEEE-richtlijn
De staat voor ‘Waste from Electrical and Electronic Equipment’. Als je elektrische en elektronische apparaten via je webshop verkoopt ben je verantwoordelijk voor het inzamelen en verwerken van afgedankte apparaten. In Spanje registreer je jouw webshop via het algemene register van het ‘Ministerio de Industria, Comercio y ’. Deze organisatie is in Spanje verantwoordelijk voor het uitvoeren van de EU-richtlijn.
Aanvragen lokale domeinnaam
De Spaanse consument heeft een voorkeur voor Spaanstalige websites. Een .es-domeinextensie registreer je bij het Spaanse , de officiële partij voor het registreren van domeinnamen met lokale extensie.
Bij Nederlandse hostingbedrijven kun je online een website met .es-domeinextensie registreren. Aan deze extensie zijn geen speciale voorwaarden verbonden. Zolang de beoogde domeinnaam nog vrij is, mag iedereen deze registreren.
Webwinkelkeurmerken
De Spaanse koepelorganisatie voor e-commerce is . Een Spaans webwinkelkeurmerk is Confianza . Spaanse consumenten hebben vertrouwen in een webshop met dit keurmerk. Het is vergelijkbaar met het Nederlandse Thuiswinkel.org-keurmerk. Confianza bemiddelt wanneer een consument een verschil van mening heeft met een bij hen aangesloten webshop.
Betaalmogelijkheden
Spanjaarden betalen graag via PayPal, TPV Virtual, met een creditcard of bankovermaking. Als je bankovermaking aanbiedt, regel dan ook een Spaans bankrekeningnummer. Hiermee gaan betalingen makkelijker en sneller.
Er zijn andere betaalmethoden zoals 'buy-now-pay-later' waarbij je pas betaalt nadat de bestelling geplaatst is. Of ‘cash on delivery’ waarbij een klant betaalt bij levering. Spanjaarden die niet eerder online producten bestelden kun je zo makkelijker overtuigen om dit wel te doen.
Btw bij afstandsverkopen Spanje
Als je vanuit je webshop producten aan Spaanse consumenten verkoopt, geldt het ‘bestemmingslandprincipe’. Deze regel geldt ook voor verkoop aan ondernemers die geen btw-aangifte doen en voor rechtspersonen die geen ondernemer zijn. Dit betekent dat jij je Spaanse particuliere klant met Spaanse btw factureert. De Europese geeft informatie over de Spaanse btw-tarieven en de btw-tarieven van andere lidstaten. Het Spaanse woord voor btw is IVA; Impuesto al Valor Agregado.
Je buitenlandse btw-aangifte kun je op twee manieren regelen. Je vraagt een Spaans btw-nummer aan en doet een lokale btw-aangifte in Spanje. Of je meldt je bedrijf aan voor de Unieregeling binnen het éénloketsysteem van de Nederlandse Belastingdienst. De Belastingdienst betaalt de btw vervolgens door aan Spanje.
Als je totaalbedrag aan Spaanse consumenten samen met je andere intra-EU verkopen aan particuliere klanten onder de drempel van 10.000 euro blijft, mag je als Nederlandse webshop Nederlandse btw in rekening blijven brengen.
Lees alles over btw en internationaal zakendoen.
Drie tips
- Pas je webshop aan. Zorg dat een Spaanse consument zich thuis voelt in je webshop. Gebruik bijvoorbeeld een Spaans contactadres en telefoonnummer.
- Vertaal de teksten van je webshop in het Spaans. Naast teksten en productinformatie vertaal je ook banners, contactgegevens en e-mails. Huur hiervoor een professionele vertaler in.
- Gebruik bijvoorbeeld Google Keyword Planner en stem je woordkeuze af met je vertaler. Vermijd Engelse teksten. Het gebruik van goed vertaalde Spaanse teksten verbetert je vindbaarheid in zoekmachines als Google.
Cijfers
De Spaanse Mededingingsautoriteit heeft cijfers over de onlinehandel in Spanje. In 2020 bedroeg de omzet meer dan 51,6 miljard euro. Een stijging van 5,8% ten opzichte van 2019.Volgens cijfers van CNMC nam de omzet uit e-commerce in 2021 toe met 11,7% tot een bedrag van 57,7 miljard euro.