Formulier 24: Europese coöperatieve vennootschap (SCE) inschrijven
- Bijgewerkt 29 oktober 2025
- 4 min
- Starten
Met formulier 24 schrijf je in het Handelsregister een Europese coöperatieve vennootschap met zetel in Nederland in.
- Waarvoor is dit formulier
- Hulp bij invullen
- Afspraak maken of opsturen?
- Welke stukken moet je meenemen of opsturen?
- Digitale post van KVK
Waarvoor is dit formulier?
Een notaris schrijft meestal een Europese coöperatieve vennootschap (SCE) met zetel in Nederland in in het Handelsregister. Wil je dat zelf doen? Vraag dan advies.
Je kunt formulier 24 gebruiken voor:
- Het inschrijven van een nieuwe SCE met zetel in Nederland.
- Het doorgeven dat je een bestaande onderneming of vestiging overneemt en voortzet als SCE met zetel in Nederland.
Hulp bij invullen
Adres
Voor een adres dat je invult op formulier 24 gelden de volgende regels:
- Een adres moet in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) staan.
- Een woonadres moet juist zijn in de Basisregistratie Personen (BRP) van de Nederlandse gemeenten.
Controleer met de BAG Viewer of het adres klopt in de BAG. Denk aan straatnaam, huisnummer, toevoeging (zoals 24a of 24b) of bestemming (zoals winkelpand). Klopt iets niet, dan kun je de fout op de website BAG Viewer melden.
Het Handelsregister is gekoppeld aan de Basisregistratie Personen (BRP) van de Nederlandse gemeenten. Als een woonadres niet of fout in de BRP staat, moet de gemeente dat eerst aanpassen.
Klopt het adres in de BAG of BRP niet, dan kan KVK de inschrijving van de SCE niet opnemen in het Handelsregister. Stuur formulier 24 pas naar KVK als in de BAG en BRP de juiste gegevens staan.
Datums
De datums die je invult op formulier 24 mogen in de toekomst liggen. KVK zorgt dat de inschrijving vanaf dat moment te zien is in het Handelsregister.
Afspraak maken of opsturen?
Controleer of je moet langskomen bij KVK of de stukken kan opsturen. De vragen hieronder helpen je daarbij.
Ondertekent een notaris formulier 24?
Als een notaris het formulier ondertekent en de stukken opstuurt naar KVK, hoef je niets te doen.
Ondertekent een bestuurder formulier 24?
De persoon die formulier 24 ondertekent, moet een afspraak maken bij KVK. Vraag advies aan een specialist.
Woont de bestuurder die formulier 24 ondertekent in het buitenland?
Dan zijn er drie mogelijkheden:
- De bestuurder komt langs bij KVK.
- De bestuurder geeft de stukken mee aan een bestuurder die bij KVK langs moet komen om zich in te schrijven met formulier 11.
- Als geen enkele bestuurder bij KVK moet langskomen, kun je de stukken met de post opsturen.
Hoe maak je een afspraak?
Maak een afspraak op kvk.nl/afspraak. Moeten meer bestuurders langskomen bij KVK, maak dan samen een afspraak.
Wat is het postadres van KVK?
Het postadres vind je op kvk.nl/postadres.
Welke stukken moet je meenemen of opsturen?
Controleer welke stukken je moet meenemen of opsturen. De vragen hieronder helpen je daarbij.
Wat moet de persoon die formulier 24 ondertekent in ieder geval meenemen naar de afspraak?
- Een geldig identiteitsbewijs. Stuur je de stukken naar KVK of geef je de stukken mee? Voeg dan een kopie bij van het identiteitsbewijs. Maak de foto onherkenbaar.
- Formulier 24 voor het inschrijven van de SCE.
- Formulier 11 voor het inschrijven van de bestuurder.
- De statuten van de SCE, gewaarmerkt door een notaris.
- Een bank- of accountantsverklaring.
- Een overeenkomst met de regelingen over de rol van de werknemers op grond van artikel 4 van de Richtlijn . Of een besluit daarover op grond van artikel 3 van die richtlijn. Of een verklaring dat de termijn is verstreken voor onderhandelingen zonder dat een overeenkomst is gesloten op grond van artikel 5 van die richtlijn.
Schrijf je een SCE in na zetelverplaatsing?
Neem dan een bewijs mee waaruit blijkt dat de zetel volgens de regels is verplaatst. Neem ook een bewijs mee dat de SCE in Nederland mag zijn ingeschreven.
Schrijf je een SCE in na een fusie?
Neem dan een bewijs mee waaruit blijkt dat de fusie volgens de regels is uitgevoerd.
Schrijf je een holding SCE in?
Neem dan een bewijs mee dat is voldaan aan de voorwaarden van artikelen 32 en 33 van de Verordening Nr. .
Is het geplaatste kapitaal niet volledig volgestort?
Dan moet je de aandeelhouders van de niet-volgestorte aandelen doorgeven aan KVK. Gebruik daarvoor formulier 19.
Heb je meer ruimte nodig voor het beschrijven van de verschillende soorten aandelen van de SCE?
Gebruik daarvoor dan formulier 18.
Wil je bestuurders of commissarissen inschrijven voor de SCE?
Schrijf bestuurders en commissarissen in met formulier 11.
Is een bestuurder uiteindelijk belanghebbende (UBO)?
Geef dat dan door met formulier 30. Het is verplicht alle UBO’s bij KVK op te geven. Als je geen UBO’s opgeeft, kan KVK de SCE niet inschrijven.
Heeft de SCE een onderneming of vestiging overgenomen?
Dan moet de oude eigenaar van de onderneming of vestiging dat doorgeven aan KVK. Voor een eenmanszaak of vestiging kan dat met formulier 14. Voor de onderneming van een vennootschap onder firma (vof), commanditaire vennootschap (cv) of maatschap is dat mogelijk met formulier 17. Voor de onderneming van een rechtspersoon kan dat met formulier 17a. Neem het originele formulier mee naar de afspraak met KVK.
Heeft de SCE meer vestigingen in Nederland?
Schrijf dan elke vestiging in met formulier 9.
Wil je voor de SCE een gevolmachtigde of gevolmachtigd handelsagent inschrijven in het Handelsregister?
Geef die gevolmachtigde of gevolmachtigd handelsagent op met formulier 13.
Gebruikt de SCE niet het woonadres van een bestuurder als bezoek- of postadres?
Dan heeft KVK een bewijsstuk nodig waaruit blijkt dat de SCE het opgegeven bezoek- en postadres mag gebruiken.
Is een bestuurder een vennootschap of rechtspersoon uit het buitenland?
Dan heeft KVK ook een bewijs van registratie van de rechtspersoon nodig. Bijvoorbeeld een uittreksel van een kamer van koophandel in het buitenland. Op dat bewijs moeten de bestuurders staan.
Wat moet een bestuurder die in het buitenland woont meenemen, meegeven of opsturen?
Een bestuurder moet een geldig identiteitsbewijs en een gelegaliseerd bewijs voor het woonadres in het buitenland meenemen naar de afspraak. Als de buitenlandse bestuurder geen afspraak maakt, dan heeft KVK een gelegaliseerde kopie van een geldig identiteitsbewijs en een gelegaliseerd bewijs voor het woonadres nodig.
Wat is bewijs voor een buitenlands woonadres?
Het bewijs voor een woonadres in het buitenland kan een origineel uittreksel van het buitenlandse bevolkingsregister van de gemeente zijn. Of een gelegaliseerde kopie daarvan. Ook een gelegaliseerde kopie van een officiële instantie of een bank waarop het woonadres staat, kan bewijs zijn.
Wat is een gelegaliseerde kopie van een document?
Een kopie van een document is gelegaliseerd door een stempel van bijvoorbeeld een notaris, consulaat, ambassade of gemeente.
Waar moet een document uit het buitenland aan voldoen?
Het bewijs mag niet ouder zijn dan een maand. Het document moet in het Nederlands, Engels, Duits of Frans zijn opgesteld. Is dat niet het geval, dan moet u het document laten vertalen. KVK heeft dan de vertaling en het originele document nodig.
Digitale post van KVK
Ontvang je post van KVK het liefst digitaal? Meld je dan aan voor de Berichtenbox voor bedrijven. Dat is een beveiligd e-mailsysteem tussen ondernemers en de overheid. Je hebt een KVK-nummer nodig voor het aanvragen van een Berichtenbox.
- PDF document
- 7 pagina's
- 243,96 KB
- 11-12-2023