Vof wordt nieuwe vof

De overdracht van je huidige vof naar een nieuwe vof regel je door de volgende formulieren in te vullen en een afspraak met KVK te maken.

Let op: bij het overnemen van een bedrijf moeten het bezoekadres en minimaal 1 bedrijfsactiviteit hetzelfde blijven.

  • Formulier 17A: 'ontbindingsformulier vennootschap'. Alle vennoten tekenen voor akkoord bij punt 5.1. Bij punt 6.2 vermeld je de overdracht van de onderneming aan de vof.
  • Formulier 2: 'inschrijving vof'.
  • Formulier 10: 'inschrijving vennoot'.
  • Formulier 32: 'inschrijving UBO's'. In het formulier staat welke bijlagen je moet meenemen.

Neem naar de afspraak een geldig legitimatiebewijs mee.

Maak een afspraak door onderaan de pagina te klikken op de knop 'Inloggen met DigiD'. Je kunt een afspraak maken bij elk KVK-kantoor in Nederland.

UBO-register

Bij de inschrijving in het Handelsregister, moet je meteen de UBO’s inschrijven. Kijk wie de UBO’s van jouw organisatie zijn.

Uitzondering legitimatieplicht

Ben je 1 van de vennoten die nu vennoot wordt in de nieuwe vof én heb je je na 1 maart 2002 persoonlijk bij KVK gelegitimeerd? Of treed je als vennootschap of rechtspersoon toe in de vof, bijvoorbeeld een vof, cv, bv of nv? Dan hoef je niet persoonlijk langs te komen. Wel moet een bevoegd persoon van de betreffende vennootschap of rechtspersoon de opgave ondertekenen. Geef het betreffende formulier dan samen met een kopie van jouw legitimatiebewijs mee aan de andere venno(o)t(en).

Aanvullende bewijsstukken

Neem, als er een vennootschapscontract is opgemaakt, dit contract mee naar de afspraak. De afspraken over de bevoegdheid van de vennoten registreren wij in het Handelsregister.

Ingangsdatum

Wij verwerken de overdracht vanaf de datum van ingang. Na verwerking van de wijziging(en) kun je direct een gewaarmerkt Uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel® aanvragen.

Veranderingen

Door de wijziging in een nieuwe vof verandert het KVK-nummer en btw-id. Wij geven deze wijziging in het Handelsregister door aan de Belastingdienst. Heb je personeel? Dan verandert het loonheffingennummer ook. Lees op de site van de Belastingdienst wat je in dit geval moet doen.

Inschrijfkosten

Voor de inschrijving van de onderneming met een nieuw KVK-nummer geldt een eenmalige inschrijfvergoeding (betaling alleen mogelijk via pin, creditcard of mobiel). Hoef je niet persoonlijk langs te komen? Dan krijg je een rekening per post.

Lopende contracten

Bekijk welke contracten op naam van de vof zijn opgemaakt. Dit zijn bijvoorbeeld huur- en onderhoudscontracten of verzekeringen. Maak nieuwe contracten op naam van de nieuwe vof.

Meer informatie

Meer informatie over de overdracht van een bedrijf vind je op Ondernemersplein.nl.

Afspraak maken

Klik op 'Inloggen met DigiD' om een afspraak in te plannen en de overdracht definitief te maken.

Veelgestelde vragen over DigiD

Als je je DigiD wachtwoord bent vergeten moet je een nieuwe instellen. 

Via e-mail én sms of via brief

Ga naar de site van DigiD. Vul hier je burgerservicenummer (BSN) en gebruikersnaam in. Je kunt je wachtwoord nu op 2 manieren herstellen: 

  • Via e-mail én sms (e-mailadres en telefoonnummer zijn aan uw DigiD toegevoegd)
  • Via een brief. Dit duurt 3 werkdagen.

 

Via DigiD

Heb je een geactiveerde DigiD app en kunt je hiermee nog wel inloggen? Dan kun je je wachtwoord direct herstellen via de DigiD app:

  • Ga naar ‘Mijn DigiD’ en log in met de DigiD app.
  • Kies ‘Wachtwoord wijzigen/opnieuw instellen’.
  • Kies voor: ‘Ik weet mijn huidige wachtwoord niet meer en wil mijn wachtwoord opnieuw instellen via de DigiD app’ en klik op ‘Volgende’.
  • Voer je nieuwe wachtwoord 2 keer in en klik op ‘Wachtwoord opslaan’.
  • Open de DigiD app en druk op ‘Start’.
  • Een koppelcode verschijnt in de DigiD app.
  • Voer de koppelcode in op je computer/laptop en klik op ‘Volgende’.
  • Scan de QR-code met de DigiD app en bevestig je keuze.
  • Voer je pincode in op de DigiD app. Je nieuwe wachtwoord is nu ingesteld.
Als je niet kunt inloggen met DigiD kan dat komen door:
  • Verkeerde gebruikersnaam of wachtwoord: controleer of je de juiste gegevens gebruikt. Let op hoofdletters en kleine letters.
  • Je DigiD is niet geactiveerd. Activeer eerst je DigiD met de activeringscode die je per brief hebt ontvangen.
  • Je DigiD is geblokkeerd. Wacht tot de blokkade is opgeheven en probeer het opnieuw (na 15 minuten).
  • Je DigiD is verlopen omdat je deze 3 jaar niet hebt gebruikt. Vraag opnieuw een DigiD aan.

Als je je gebruikersnaam voor DigiD bent vergeten moet je een nieuwe DigiD aanvragen. Dit doe je via de site van DigiD.

Vraag DigiD aan via www.digid.nl. Dit doe je met een burgerservernummer (BSN).

Woon je buiten Nederland? Op de website van Nederland Wereldwijd staat hoe je in het buitenland DigiD kunt aanvragen. Hiervoor heb je een BSN en de Nederlandse nationaliteit, of de nationaliteit van een ander land uit de Europese Economische Ruimte (EER) nodig.

Staat jouw vraag over DigiD hier niet bij? Kijk dan op de site van DigiD voor meer veelgestelde vragen en antwoorden.