Inschrijven besloten vennootschap
- 16 mei 2025
- Bijgewerkt 16 mei 2025
- 1 min
De notaris richt een besloten vennootschap (bv) voor je op. Meestal doet de notaris ook de inschrijving in het Handelsregister en het UBO-register. Dit betekent dat je niet langs hoeft te komen bij KVK.
Het proces van de notaris
Voor de oprichting maakt de notaris eerst een oprichtingsakte met daarin de . Dat is een officieel bewijs van de oprichting van de bv. Daarna zorgt de notaris voor de inschrijving van de bv en de UBO’s in het Handelsregister. Via Mijn KVK bekijk en wijzig je de gegevens. Wil je de bv zelf oprichten? Dit regel je volledig .
Bevestiging van je inschrijving
Na de inschrijving in het Handelsregister krijg je per post een brief met het KVK-nummer. Ook sturen we je een rekening voor de inschrijfvergoeding. Beide ontvang je op het postadres van je bv. Je kunt ook een uittreksel Handelsregister bestellen. Dit gebruik je als bewijs van inschrijving.
Wij melden je aan bij de Belastingdienst
Je ontvangt binnen twee weken bericht per post. De Belastingdienst stuurt dan ook het btw-nummer (btw-id) en omzetbelastingnummer (ob-nummer) als die nodig zijn.
Aanvragen eHerkenning voor belastingaangifte
De belastingaangifte van de bv doe je via Mijn Belastingdienst . Je hebt eHerkenning nodig om in te kunnen loggen. Hiervoor moet je betalen.
Veelgestelde vragen
Voor een nieuw bedrijf of organisatie betaal je tussen de 500 en 1.500 euro.
Meer veelgestelde vragen vind je op onze Hulp en contact pagina. Hier staat ook hoe je contact met ons kunt opnemen.