Hoe schrijf ik een besloten vennootschap in?
- Bijgewerkt 17 september 2025
- 1 min
De notaris richt een besloten vennootschap (bv) voor je op. Meestal doet de notaris ook de inschrijving in het Handelsregister en het UBO-register. Dit betekent dat je niet langs hoeft te komen bij KVK.
In dit artikel:
- Wat is een bv?
- Het proces van de notaris
- Bevestiging van je inschrijving
- Wij melden je aan bij de Belastingdienst
- Aanvragen eHerkenning voor belastingaangifte
Wat is een bv?
De besloten vennootschap (bv) is een rechtsvorm die veel voorkomt. Je kunt een bv alleen starten of samen met anderen. Een van de voordelen van een bv is dat je privé weinig risico loopt als je bedrijf schulden maakt. Maar er zijn ook nadelen. Zo kost een bv oprichten meer dan een eenmanszaak. Lees meer over deze rechtsvorm.
Het proces van de notaris
Voor de oprichting maakt de notaris eerst een oprichtingsakte met daarin de . Dat is een officieel bewijs van de oprichting van de bv. Daarna zorgt de notaris voor de inschrijving van de bv en de UBO’s in het Handelsregister. Via Mijn KVK bekijk en wijzig je de gegevens. Wil je de bv zelf oprichten? Dit regel je volledig .
Bevestiging van je inschrijving
Na de inschrijving in het Handelsregister krijg je per post een brief met het KVK-nummer. Ook sturen we je een rekening voor de inschrijfvergoeding. Beide ontvang je op het postadres van je bv. Je kunt ook een uittreksel Handelsregister bestellen. Dit gebruik je als bewijs van inschrijving.
Wij melden je aan bij de Belastingdienst
Je ontvangt binnen twee weken bericht per post. De Belastingdienst stuurt dan ook het btw-nummer (btw-id) en omzetbelastingnummer (ob-nummer) als die nodig zijn.
Aanvragen eHerkenning voor belastingaangifte
De belastingaangifte van de bv doe je via Mijn Belastingdienst . Je hebt eHerkenning nodig om in te kunnen loggen. Hiervoor moet je betalen.
Veelgestelde vragen
Voor het inschrijven van een nieuwe onderneming of organisatie betaal je een inschrijfvergoeding. Je kunt bij je inschrijving ook meteen een gewaarmerkt uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel® kopen.
Voor een nieuw bedrijf of organisatie betaal je tussen de 500 en 1.500 euro.
Meer veelgestelde vragen vind je op onze Hulp en contact pagina. Hier staat ook hoe je contact met ons kunt opnemen.