Hoe schrijf ik een stichting in?
- Bijgewerkt 17 september 2025
- 1 min
De notaris richt een stichting voor je op. Meestal doet de notaris ook de inschrijving in het Handelsregister en het UBO-register. Dit betekent dat je niet langs hoeft te komen bij KVK.
In dit artikel:
- Wat is een stichting?
- Het proces van de notaris
- Bevestiging van je inschrijving
- Wij melden je aan bij de Belastingdienst
- Aanvragen eHerkenning voor belastingaangifte
Wat is een stichting?
Een stichting is een organisatie waarmee je een goed doel probeert te bereiken. Bedreigde dieren beschermen bijvoorbeeld. Of culturele evenementen organiseren of een dorpshuis beheren.
De stichting is een rechtsvorm met rechtspersoonlijkheid. Dat betekent dat de stichting rechten en plichten heeft, net zoals een mens. Een stichting moet belasting betalen en zich aan de wet houden. Als er schulden ontstaan, moet de stichting die betalen. Je eigen geld is meestal veilig voor schuldeisers. Lees meer over deze rechtsvorm.
Het proces van de notaris
Voor de oprichting maakt de notaris eerst een oprichtingsakte. Dat is een officieel bewijs van oprichting. Daarna zorgt de notaris voor de inschrijving in het Handelsregister en van de UBO’s. Via Mijn KVK bekijk en wijzig je de gegevens.
Bevestiging van je inschrijving
Na de inschrijving in het Handelsregister krijg je per post een brief met het KVK-nummer. Ook sturen we je een rekening voor de inschrijfvergoeding. Beide ontvang je op het postadres van de stichting. Je kunt ook een uittreksel Handelsregister bestellen. Dit gebruik je als bewijs van inschrijving.
Wij melden je aan bij de Belastingdienst
Je ontvangt binnen twee weken bericht per post. De Belastingdienst stuurt dan ook het btw-nummer (btw-id) en omzetbelastingnummer (ob-nummer) als die nodig zijn.
Aanvragen eHerkenning voor belastingaangifte
De belastingaangifte doe je via Mijn Belastingdienst . Je hebt eHerkenning nodig om in te kunnen loggen. Hiervoor moet je betalen.
Veelgestelde vragen
Voor het inschrijven van een nieuwe onderneming of organisatie betaal je een inschrijfvergoeding. Je kunt bij je inschrijving ook meteen een gewaarmerkt uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel® kopen.
Voor een nieuw bedrijf of organisatie betaal je tussen de 500 en 1.500 euro.
Meer veelgestelde vragen vind je op onze Hulp en contact pagina. Hier staat ook hoe je contact met ons kunt opnemen.