Inschrijven vof

Volg onderstaande stappen om je nieuwe vennootschap onder firma (vof) in te schrijven.

Voordat je gaat inschrijven

1. Neem contact op met het UWV of de gemeente als je een uitkering hebt.

Wil je een onderneming starten en heb je een uitkering? Bespreek dan eerst je plannen met het UWV. Of, als je een bijstandsuitkering hebt, met je gemeente.

2. Meer over de vennootschap onder firma (vof)

Wil je met een zakelijke partner een bedrijf beginnen en deze onder een gemeenschappelijke bedrijfsnaam uitoefenen? Dan kun je kiezen voor het oprichten van een vennootschap onder firma (vof) als rechtsvorm. Lees meer over de vof. 

3. Het verschil tussen natuurlijke en niet-natuurlijke personen

Met een natuurlijk persoon bedoelen we een mens (van vlees en bloed). Niet-natuurlijke personen zijn organisaties, bijvoorbeeld een bv, cv, maatschap, vof, coöperatie, stichting of maatschap. Deze pagina richt zich op het inschrijven van een vof met natuurlijke én niet-natuurlijke personen. Je kunt ook:

Stappenplan vennootschap onder firma inschrijven

1.    Vul het inschrijfformulier in

Vul het digitale inschrijfformulier zo volledig mogelijk in. Hoe completer het formulier is, hoe soepeler je inschrijving op kantoor verloopt.

Vul je naam in zonder leestekens of diakrieten

Vul bij "uw naam" geen tekens zoals een trema of accent in. Dan ontstaat er namelijk een fout waardoor we geen email kunnen versturen en je niet verder kunt met de inschrijven. Je naam kan later nog aangepast worden. 

2.    UBO's inschrijven

UBO's (ultimate beneficial owners) zijn de uiteindelijk belanghebbenden van een organisatie. Deze moet je inschrijven wanneer je een nieuwe vof begint. Bepaal eerst wie de UBO's van je organisatie zijn. Vul daarna formulier 32 in en neem het mee naar je afspraak. 

3.    Maak een afspraak

Heb je de formulieren volledig ingevuld? Dan kun je direct een afspraak maken bij een KVK-kantoor naar keuze. Je doet dit door in te loggen met DigiD (onderaan deze pagina). 

Over de afspraak

De natuurlijke vennoten komen langs op kantoor en nemen mee: 

  • een geldig legitimatiebewijs.  
  • Formulier 10: 'inschrijving vennoot'. Vul deze in met de gegevens van de niet-natuurlijke vennoot.
  • Een kopie van een geldig legitimatiebewijs van de persoon die heeft getekend voor de niet-natuurlijke vennoot.

Een KVK-medewerker controleert de legitimatiebewijzen en de ingevulde formulieren.

Ligt je startdatum langer dan 2 maanden in het verleden?

Dan moet je bewijzen dat je vanaf de opgegeven startdatum bedrijfsactiviteiten hebt uitgevoerd. Neem bijvoorbeeld documenten mee naar je afspraak waaruit blijkt dat je investeringen hebt gedaan of opdrachten hebt uitgevoerd. 

Kosten voor inschrijving

Veelgestelde vragen over inschrijven vof

Bij Hulp & Contact vind je alle veelgestelde vragen over DigiD. 

Alleen een van de vennoten kan de inschrijving doen. Je kunt iemand anders wel helpen bij de inschrijving, maar een vennoot moet zelf inloggen met zijn of haar eigen DigiD.

Je registreert je bedrijf een week voor of na de start van de bedrijfsactiviteiten. Bereid je inschrijving online voor. Plan vervolgens een afspraak voor de legitimatiecontrole en het afronden van je inschrijving. Je ontvangt daarna meteen je KVK-nummer. Inschrijven kan bij elk KVK-kantoor in Nederland.

Je mag ook eerder bij ons langskomen voor de controle van je vooraf ingevulde gegevens en je legitimatiebewijs. Dit kan tot maximaal drie maanden voor jouw startdatum. In dit geval ontvang je je KVK-nummer in de week van je startdatum per post. Een afspraak kun je maximaal acht weken vooruitplannen.

Je krijgt een KVK-nummer als je je inschrijft in het Handelsregister. Registreer je je bedrijf een week voor of na de start van de bedrijfsactiviteiten, dan ontvang je direct je KVK-nummer.

Eerder langskomen

Je mag ook eerder bij ons langskomen voor de controle van je vooraf ingevulde gegevens en je legitimatiebewijs. Dit kan tot maximaal drie maanden voor jouw startdatum. Bereid dan online je inschrijving voor en maak een afspraak op één van onze kantoren. Een afspraak kun je maximaal acht weken vooruitplannen.

We registreren je onderneming vanaf een week voor de door jou opgegeven startdatum. Na de inschrijving ontvang je per post een schriftelijke bevestiging, je KVK-nummer en een factuur voor de inschrijfvergoeding.

Voortzetting onderneming

Neem je een onderneming over? Dan versturen we het nieuwe KVK-nummer op de datum van de voortzetting.

Inschrijven in de voorbereidingsfase is in sommige gevallen mogelijk. Voorbereidingen zijn bijvoorbeeld goederen bestellen, vergunningen aanvragen of een bedrijfspand huren. Om de inschrijving af te ronden maak je online een afspraak door in te loggen met DigiD. Inschrijven kan bij elk KVK-kantoor in Nederland.

Bij Hulp & Contact vind je alle veelgestelde vragen over UBO's

Je hoeft je niet apart aan te melden bij de Belastingdienst. Na je inschrijving geeft KVK je gegevens door aan de Belastingdienst. Binnen 2 weken ontvang je bericht van de Belastingdienst.

We raden aan om onderling gemaakte afspraken vast te leggen in een vennootschapscontract (vof-contract). Hierin leg je ook de bevoegdheden vast. Neem het vof-contract mee naar je afspraak bij KVK of, als je geen afspraak hoeft te maken, stuur het per post op. 

Meer veelgestelde vragen vind je op onze Hulp en contact pagina. Hier staat ook vermeld hoe je contact met ons kunt opnemen.Â