Inschrijven en afspraak maken vof

Start of ga verder met je inschrijving. Of maak een afspraak om je inschrijving af te ronden.

Voordat je gaat inschrijven

1. Neem contact op met het UWV of de gemeente als je een uitkering hebt.

Wil je een onderneming starten en heb je een uitkering? Bespreek dan eerst je plannen met het UWV. Of, als je een bijstandsuitkering hebt, met je gemeente.

2. Meer over de vennootschap onder firma (vof)

Wil je met een zakelijke partner een bedrijf beginnen en deze onder een gemeenschappelijke bedrijfsnaam uitoefenen? Dan kun je kiezen voor het oprichten van een vennootschap onder firma (vof) als rechtsvorm. Lees meer over de vof

3. Het verschil tussen natuurlijke en niet-natuurlijke personen

Met een natuurlijk persoon bedoelen we een mens (van vlees en bloed). Niet-natuurlijke personen zijn organisaties, bijvoorbeeld een bv, cv, maatschap, vof, coöperatie, stichting of maatschap. Deze pagina richt zich op het inschrijven van een vof met natuurlijke personen. Je kunt ook:

Stappenplan vennootschap onder firma inschrijven

1. Log in met DigiD

Bepaal eerst wie van de vennoten de inschrijving gaat starten. 

2. Vul het inschrijfformulier in

Vul stapsgewijs alle onderdelen in van het digitale inschrijfformulier. Tussendoor uitgelogd? Geen probleem. Je gegevens worden bewaard. 

3. Controleer je gegevens

Je hebt een compleet ingevuld formulier nodig om een afspraak te kunnen maken en je vof in te schrijven. Toch je gegevens verkeerd ingevuld? Tijdens de afspraak kan dit nog aangepast worden

4. Maak een afspraak

Heb je het inschrijfformulier volledig ingevuld? Dan kun je direct een afspraak maken bij een KVK-kantoor naar keuze. Je kunt de afspraak makkelijk online wijzigen of annuleren. 

5. Je voorbereide inschrijving wijzigen of annuleren

Log opnieuw in met DigiD. Kies “lopende inschrijving” en daarna 'inschrijving bewerken” om je inschrijving te bewerken. Of klik op het prullenbakje om alles te verwijderen. De afspraak, als die gemaakt is, wordt ook meteen verwijderd. 

UBO's inschrijven

UBO's (ultimate beneficial owners) zijn de uiteindelijk belanghebbenden van een organisatie. Deze moet je inschrijven wanneer je een nieuwe vof begint. Bepaal eerst wie de UBO's van je organisatie zijn. Vul daarna formulier 32 in en neem het mee naar je afspraak. 

Over de afspraak

Alle vennoten moeten persoonlijk langskomen om zich te legitimeren met een geldig legitimatiebewijs. Een KVK-medewerker controleert de legitimatiebewijzen en de ingevulde formulieren. 

Kosten voor inschrijving

Veelgestelde vragen over inschrijven vof

Bij Hulp & Contact vind je alle veelgestelde vragen over DigiD

Alleen een van de vennoten kan de inschrijving doen. Je kunt iemand anders wel helpen bij de inschrijving, maar een vennoot moet zelf inloggen met zijn of haar eigen DigiD.

We raden aan om onderling gemaakte afspraken vast te leggen in een vennootschapscontract (vof-contract). Hierin leg je ook de bevoegdheden vast. Neem het vof-contract mee naar je afspraak bij KVK of, als je geen afspraak hoeft te maken, stuur het per post op. 

Je registreert je bedrijf een week voor of na de start van de bedrijfsactiviteiten. Bereid je inschrijving online voor. Plan vervolgens een afspraak voor de legitimatiecontrole en het afronden van je inschrijving. Je ontvangt daarna meteen je KVK-nummer. Inschrijven kan bij elk KVK-kantoor in Nederland.

Je mag ook eerder bij ons langskomen voor de controle van je vooraf ingevulde gegevens en je legitimatiebewijs. Dit kan tot maximaal drie maanden voor jouw startdatum. In dit geval ontvang je je KVK-nummer in de week van je startdatum per post. Een afspraak kun je maximaal acht weken vooruitplannen.

Je krijgt een KVK-nummer als je je inschrijft in het Handelsregister. Je kunt je inschrijven vanaf een week voor de start van je bedrijf, maar je kunt al eerder naar KVK gaan om je inschrijving voor te bereiden. Dit kan tot maximaal 3 maanden voor de startdatum. De definitieve inschrijving (met KVK-nummer) vindt in dit geval een week voor de start van je bedrijf plaats. Je hoeft daarvoor niet opnieuw naar KVK te komen.

Inschrijven in de voorbereidingsfase is in sommige gevallen mogelijk. Voorbereidingen zijn bijvoorbeeld goederen bestellen, vergunningen aanvragen of een bedrijfspand huren. Om de inschrijving af te ronden maak je online een afspraak door in te loggen met DigiD. Inschrijven kan bij elk KVK-kantoor in Nederland.

Je kunt jouw onderneming alleen inschrijven als je een Nederlands bezoekadres hebt. Woon je in een aan Nederland grenzend gebied en kun je aannemelijk maken dat er structureel fysieke ondernemersactiviteiten in Nederland plaatsvinden? Dan kun je je inschrijven met het bezoekadres in het buitenland. Het inschrijven verloopt als volgt:

  • Kies een rechtsvorm en vul het (digitale) inschrijfformulier zo volledig mogelijk in.
    Voor het inschrijven van een eenmanszaak heb je een DigiD nodig. Deze vraag je aan met een Burgerservicenummer (BSN). Heb je geen BSN, dan volg je deze stappen:
  • Voltooi daarna de inschrijving op een KVK-kantoor. Maak hiervoor een afspraak.
  • Neem het volgende mee:
    • Een geldig legitimatiebewijs en een origineel uittreksel (of een gelegaliseerde kopie hiervan) uit het buitenlandse bevolkingsregister van de gemeente, of een ander origineel bewijs (of een gelegaliseerde kopie hiervan), zoals bijvoorbeeld van een officiële instantie of een bank, waarop jouw privéadres staat.
      Let op: Het bewijs mag niet ouder zijn dan 1 maand. Lever dit bewijs aan in een voor ons leesbare taal. Als de gegevens niet leesbaar zijn, kan KVK vragen om het bewijs te laten vertalen in het Nederlands, Engels, Frans of Duits. Deze vertaling hoeft niet afkomstig te zijn van een beëdigd vertaler.
    • Een kopie van het door 2 partijen ondertekende huur-, koop- of pachtcontract van het (Nederlandse) bezoekadres.

Bij Hulp & Contact vind je alle veelgestelde vragen over UBO's

Je hoeft je niet apart aan te melden bij de Belastingdienst. Na je inschrijving geeft KVK je gegevens door aan de Belastingdienst. Binnen 2 weken ontvang je bericht van de Belastingdienst.

Meer veelgestelde vragen vind je op onze Hulp en contact pagina. Hier staat ook vermeld hoe je contact met ons kunt opnemen.