Tips voor de start van een (online) tweedehandswinkel

Het aantal tweedehandswinkels groeit. Vooral vintage kleding en retro meubels zijn populair. Zie jij kansen in deze markt en wil je graag een tweedehandswinkel beginnen? Hier lees je alles over de start van jouw bedrijf in gebruikte goederen.

Voor alle starters geldt: als je een eigen bedrijf begint, moet je denken aan je inschrijving bij KVK, verzekeringen, administratie en belastingen. Voor starters die vintage spullen verkopen zijn daarnaast deze onderwerpen belangrijk: 

Groeiende markt

In de afgelopen zes jaar zijn mensen steeds enthousiaster geworden over tweedehands spullen, blijkt uit onderzoek van ABN AMRO. Door marktonderzoek te doen, kom je erachter hoe je je kans pakt in deze groeiende markt. Welke producten wil je verkopen en waar? Is daar vraag naar? Welke bedrijven verkopen die producten ook en hoe pakken zij het aan? Zet het op een rij in je ondernemingsplan.

Inkopen en verkopen

Voordat je ze kunt verkopen, moet je zorgen dat je tweedehands spullen hebt. Inkopen kan bij:

  • personen
  • kringloopwinkels
  • handelaren in gebruikte goederen

In consignatie

Je kunt er ook voor kiezen producten niet zelf in te kopen, maar ze voor de aanbieder te verkopen. De spullen blijven dan eigendom van de aanbieder. Dit heet in consignatie. Als het lukt het product te verkopen, krijg jij daarvoor een deel van de verkoopprijs. Maak hierbij duidelijke afspraken over:

  • Hoe de aanbieder de producten bij je aanlevert.
  • Voor welke periode de producten in je winkel blijven.
  • Wat jullie doen met de producten die je niet verkoopt.
  • Wat jullie doen als een product schade oploopt in de winkel.

Winkel of online

Locatiescan

Gebruik bij je marktonderzoek de Locatiescan. Zo zie je welke bedrijven er in een gebied zitten en wat voor mensen er wonen.

Winkel

Bij verkoop vanuit een winkelpand krijg je te maken met het bestemmingsplan en de regels van de gemeente. Informeer voordat je het huurcontract ondertekent wat je moet regelen. Zo voorkom je dat je huur moet betalen terwijl de winkel niet open mag. 

Webshop

Wil je online spullen verkopen via een webshop? Dan krijg je te maken met wetten en regels. Zoals recht op bedenktijd na aankoop en recht op het terugsturen van producten. Op de website van Autoriteit Consument & Markt(ACM) staat waar je aan moet voldoen en wat je op je website moet vermelden. 

Platform

Gebruikte spullen kun je ook via een online platform verkopen, bijvoorbeeld via Marktplaats, Bol.com, Vinted of Zalando. Zo start je met weinig kosten omdat je geen winkelpand nodig hebt en soms ook geen opslagruimte. Een webshop laten bouwen is ook niet nodig. 
Verkopen via een platform kost ook geld: je betaalt een vast bedrag bij aanmelding en het platform krijgt een deel van wat je verdient. Elk platform heeft zijn eigen regels. Zoek uit hoe het zit met voorwaarden en servicenormen. Denk aan een minimale voorraad aanhouden en telefonische bereikbaarheid voor klanten. 

Opkopersregister

Koop je diefstalgevoelige gebruikte goederen in, zoals goud, edelstenen of uurwerken? Houd dan een digitaal opkopersregister bij. Dit is wettelijk verplicht en bedoeld om heling te voorkomen. Je moet in dit register bijhouden wat je koopt, op welke datum, voor welke prijs en wat de persoonsgegevens van de verkoper zijn. Je meldt je hiervoor bij je gemeente, die vervolgens controles uitvoert.

Margeregeling

Margegoederen zijn spullen die je inkoopt zonder btw. Je mag de margeregelingtoepassen, als je aan deze voorwaarden voldoet. Je berekent dan btw over je winstmarge in plaats van over de verkoopprijs. 

Voor de margeregeling moet je een speciale inkoop- en verkoopadministratie bijhouden. Dit kan op twee manieren: de globalisatiemethode of de individuele methode. In beide gevallen gelden administratieve verplichtingen. Zo moet je bijvoorbeeld een inkoopverklaring gebruiken als je bij één aanbieder goederen inkoopt voor een bedrag hoger dan 500 euro. De margeregeling geldt in alle EU-landen