Zelf een modemerk starten: 5 veelgestelde vragen

Je eigen kledingwebshop beginnen of je eigen label op de markt brengen in sneakers, modeaccessoires of sieraden. Dat is voor veel mensen een droom. Naast de creatieve kant van deze business, krijg je te maken met het vinden van een goede leverancier. En met de kosten van een eigen kledinglijn. Hier vind je antwoord op vijf vragen over starten in fashion.

KVK Krachtmeting

Hoe sterk ben jij in ondernemen? Vergelijk jezelf met anderen

Doe de test

In 2023 gingen 6.423 ondernemers in online fashion van start. Een op de drie van deze starters is jonger dan 25 jaar (bron: KVK Handelsregister). Zij hebben een eigen kledinglijn of verkopen sneakers, tassen, petten of sieraden via social media, een webshop of een online platform als Shopify of bol.com. Wil jij ook starten in de fashionbranche? Doe je voordeel met het antwoord op deze vijf vragen van starters in de fashionindustrie, zodat jij goed voorbereid van start gaat. 

  1. Hoe begin ik mijn eigen merk?
  2. Hoe vind ik een goede producent?
  3. Hoeveel kost het om een kledinglijn te beginnen?
  4. Ik ga mijn producten online verkopen. Hoe begin ik?
  5. Hoe laat ik influencers reclame maken voor mijn modemerk?

1. Hoe begin ik mijn eigen merk?

Om een goede start te maken, kun je de volgende stappen volgen:

  • Ontdek wie je doelgroep is door klantonderzoek te doen. Zo ontdek je waar je klanten online actief zijn, wat hun leeftijd is, hun interesses, inkomen, uitgavenpatronen, behoeften en wat ze belangrijk vinden. 
  • Bedenk welke merkidentiteit je wilt gebruiken, zoals een logo of kleurcombinaties. Waar staat jouw merk voor en wat is jouw verhaal? 
  • Kies het deel van de markt (marktsegement), waarop je je wilt richten. Ga je voor exclusieve mode met een hoge prijs of richt je je op een breder publiek? Deze keuze heeft invloed op zaken zoals de kwaliteit van de materialen en de uitstraling van je website en verpakking. 
  • Bedenk een unieke merknaam en handelsnaam. Check of de naam nog beschikbaar is. 
  • Bedenk of ontwerp een logo. Maak zelf een ruwe schets of verzamel voorbeelden van wat je mooi vindt. Daarna zoek je iemand die voor jou het logo ontwerpt.
  • Ontwikkel een collectie. Begin met enkele basisstukken om het overzichtelijk te houden.

2. Hoe vind ik een goede producent?

Voor het vinden van een producent of leverancier heb je een goede plan nodig. Let hierbij op:

  • Kwaliteit. Kan de leverancier aan jouw eisen voldoen?
  • Hoeveelheid. Kun je een kleine bestelling plaatsen?
  • Verzendkosten. Wat zijn de verzendkosten? Houd er rekening mee dat verder weg meestal duurder is.
  • Samples toesturen. Een sample is een voorbeeldexemplaar om bijvoorbeeld de kwaliteit van de stof te controleren. Vraag of je de kosten kan verrekenen met je eerste bestelling.
  • Prijs. Wat zijn de kosten van producten? Bij kleine aantallen ben je vaak duurder uit bij de leverancier.
  • Reputatie. Heb je met een betrouwbare partij te maken?
  • Mixbestelling. Kun je in een order meerdere kleuren en maten bestellen?
  • Levertijden. Kan de producent op tijd leveren? Snel leveren is meestal duurder.
  • Betalingsvoorwaarden. Moet je (een deel) vooruitbetalen?
  • EU-producteisen. Voldoet de producent aan alle Europese producteisen?
  • Productiecapaciteit. Kan de producent snel voor grotere aantallen zorgen als je succesvol blijkt?
  • Slow fashion. Hoe zit het met duurzame productie en arbeidsomstandigheden?
  • Handelsverdragen. (afspraak tussen landen.) Kun je met korting inkopen? In landen waar de Europese Unie een handelsverdrag mee heeft, kan dat vaak. Wel heb je daarvoor meestal bepaalde formulieren nodig. De leverancier kan dat voor je regelen. 

Nederlandse ontwerpers laten hun producten meestal in Italië, Portugal of Turkije maken. Maar dichtbij huis produceren wordt steeds populairder vanwege duurzaamheid en makkelijkere communicatie.

Zoek hulp 

Als je net begint, nemen producenten je niet altijd serieus. Online contact zoeken of bellen loopt dan op niets uit. Gelukkig zijn er organisaties die je kunnen helpen bij het vinden van leveranciers.  Startende ondernemers, die vaak kleine aantallen bestellen, zijn niet altijd interessant voor grote producenten. Ook brengt een startende ondernemer veel onzekerheid met zich mee: het is maar de vraag of die ondernemers echt doorzetten. Daarom is een netwerk als Enterprise Europe Network (EEN) handig. Daar kun je met kleine leveranciers in contact komen. Maak duidelijke afspraken en leg ze vast in een contract. 

Evenementen

Bij evenementen in de modebranche kun je (online) inspiratie opdoen en contact leggen met onder andere leveranciers. Bijvoorbeeld tijdens de:

In sommige gevallen is er ook ruimte voor jonge startende ondernemers.

3. Hoeveel kost het om een kledinglijn te beginnen?

De kosten voor het starten van een kledinglijn wisselen. Het hangt af van wat je zelf doet en wat je anderen voor je laat doen. Je kunt denken aan een startkapitaal van minimaal duizend tot enkele duizenden euro’s.

Alles zelf doen

Als je alles zelf doet, van ontwerpen tot inkopen en van knippen tot naaien, bespaar je geld, maar kost het je wel veel tijd. Daarnaast heb je een goede basisuitrusting nodig en wil je misschien speciale software kopen, bijvoorbeeld om patronen te tekenen. 

Geheel laten maken

Als je de productie door een ander bedrijf laat doen, hangen de kosten onder andere af van de aantallen die je bestelt en de kwaliteit stoffen die je kiest. Starters beginnen vaak met een bestelling van 50 stuks. Gemiddeld hebben ze dan tussen de 2.000 en 3.000 euro nodig voor de productie, inclusief transport, als ze het buiten Nederland laten maken. Producenten vragen meestal om vooruitbetaling. Daarmee kopen ze de stoffen, labels en fournituren (ritsen, knopen en elastiek) en verrekenen ze alvast de personeelskosten.

Basisstukken laten bedrukken

Als je basisstukken inkoopt en samenwerkt met een drukkerij of borduurcentrale hangt de prijs af van de kwaliteit van de kledingstukken en de voorwaarden van de leverancier. Ook de drukmethode die je kiest, bepaalt de prijs: zeefdruk, transferdruk of digitaal printen heeft verschillende kosten. Vraag offertes op bij verschillende aanbieders. Houd rekening met een opstartbedrag bij de eerste bestelling. De borduurcentrale maakt een borduurkaart die ze hergebruiken voor jouw vervolgbestellingen.

Vaste en variabele kosten

Ook krijg je te maken met vaste en variabele (wisselende) kosten voor je webshop. Denk hierbij aan kosten voor een zakelijke bankrekening, verzekeringen, een boekhoudpakket, onderhoud van je website, betaalsysteem voor je website, socialmedia-advertenties, een e-commerceplatform, verpakkingen en flyers.

Financiering

Misschien heb je financiering nodig om te beginnen. Je kunt startkapitaal lenen bij familie en vrienden, bankfinanciering aanvragen, microkrediet aanvragen of crowdfunding regelen. Je kunt ook een investeerder bij je plannen betrekken, maar bedenk dat dit betekent dat je niet meer alleen de beslissingen neemt. 

In de video 'Van danseres naar modeontwerper', vertelt Rochelle Willemsen van kledingmerk Kill Them With Your Colour hoe zij de financiering aanpakte.

4. Ik ga mijn producten online verkopen. Hoe begin ik?

Veel starters in de online fashion beginnen met verkopen via socialmediakanalen en online platformen. Dit is relatief gemakkelijk en goedkoop. Zo kijken ze of de producten aanslaan. Vervolgens openen ze hun eigen webshop.
Wil jij ook online verkopen? Check en regel een aantal dingen:

  • Schrijf je in bij KVK. Een bedrijf combineren met studie en/of baan is geen probleem. Nog geen achttien? Je kunt een bedrijf starten, maar er zijn enkele aandachtspunten.
  • De meeste ontwerpen vallen onder het auteursrecht. Succesvolle en innovatieve fashion wordt snel gekopieerd. Overweeg daarom modelbescherming of leg je collectie vast in het i-DEPOT. Bij i-DEPOT heb je een officieel bewijs dat jij het ontwerp op een bepaalde datum in bezit had. Dit komt van pas als er ooit een conflict ontstaat over wie de designer van een bepaald artikel is. Bescherm ook je merknaam en logo.
  • Sluit een rechtsbijstandverzekering af, zodat je daarop kunt terugvallen bij problemen met een leverancier of klant. De verzekering steunt je met raad en daad. Zo kun je hoge advocaatkosten voorkomen. Start je samen met anderen, stel dan een contract op. Bij een verschil van mening zijn dan de spelregels duidelijk en kan het bedrijf doordraaien.
  • Check de tutorialserie Jong Ondernemen. In deze tutorials van jonge ondernemers krijg je korte en duidelijke uitleg over lastige zaken als een factuur maken, je rechtsvorm kiezen, belastingaangifte doen en een boekhoudpakket kiezen.

5. Hoe laat ik mijn modemerk promoten door influencers?

Als je je modemerk wilt laten promoten door influencers, start je met onderzoek en een plan van aanpak. In de wereld van mode spelen influencers een grote rol. Ze zorgen voor naamsbekendheid voor je modemerk. Je betaalt influencers om je merk te promoten of je stuurt ze gratis producten toe.

Welke influencer?

Bij het kiezen van een influencer kun je rechtstreeks contact opnemen of ze via een bureau benaderen. Het bureau brengt je in contact met een influencer die past bij jouw merk en doelgroep. Doe vooraf zelf onderzoek naar de influencer die je op het oog hebt en bepaal wat je wil bereiken, hoeveel je uit wil geven en op welke kanalen je wil adverteren. 

Afspraken

Maak duidelijke afspraken met de influencer over de prijs, het aantal berichten en het soort berichten. Spreek af dat jullie tussentijds onderzoeken hoe het gaat. Pas de campagne eventueel aan. 
Bereid je goed voor op je gesprek met de influencer of het bureau door het stappenplan influencermarketing te volgen.

Trends influencemarketing

Marketingplatform Emerce merkt dat er de laatste tijd een verschuiving in de influencermarketing gaande is. Merken kiezen voor oprechte influencers. Het gaat niet meer alleen om groot bereik, maar ook over de echtheid en persoonlijkheid van de influencer. Blijf op de hoogte van de laatste trends en volg de podcastserie over influencermarketing op marketingplatform Frankwatching.

Meer weten? In de podcastserie Je Business de Baas vertellen zes jonge  ondernemers over het opzetten van hun bedrijf en de problemen waarmee zij dealen.