Startsituaties

Een eigen schoonheidssalon beginnen

Bij de start van je eigen schoonheidssalon staat de gezichtsverzorging van je klanten voorop. Er zijn ook andere aandachtspunten om rekening mee te houden. Zoals de regels voor werken vanuit huis, administratie en verzekeringen. Goed voorbereid aan de slag als zelfstandig schoonheidsspecialiste.

Jij laat mensen er op hun best uitzien met cosmetische- en verzorgingsbehandelingen. Je draagt bij aan huidverbetering en geeft daarnaast deskundig huidadvies en verzorgingstips. Nu je voor jezelf gaat beginnen komen daar nog wat taken bij.

Starten tijdens de coronacrisis

Het coronavirus mag de werkwijze van de schoonheidsspecialiste misschien belemmeren. Met de RIVM-richtlijnen in acht genomen, kun jij je vak inmiddels weer uitoefenen. Natuurlijk moet je jouw salon of werkomgeving zo inrichten dat je de veiligheid van jezelf en je klant kunt waarborgen. Brancheorganisatie ANBOS heeft in de strijd tegen corona een eigen hygiëneprotocol opgesteld voor alle onderdelen van een behandeling. Van het contact met de klant vooraf, totdat deze de deur weer uit gaat.

Wel of geen ondernemingsplan?

Het ondernemingsplan helpt je bij het bepalen van de juiste prijs voor jouw diensten. Je wilt onder aan de streep natuurlijk wel genoeg overhouden. Zet daarvoor al je inkopen, vaste lasten en variabele kosten op een rij. En bekijk dan wat je moet verdienen om hier iets aan over te houden.

Anschel Aalders van Beauty en visagie Anschel vindt dat schoonheidsbehandelingen voor iedereen mogelijk moeten zijn. “Het moet betaalbaar zijn. Een goede afstemming van prijs en kwaliteit. Ik heb daar rekening mee gehouden bij het opzetten van mijn bedrijf”.

Een ondernemingsplan helpt je ook bij het onderzoeken of klanten op jouw dienst zitten te wachten. Je bepaalt er niet alleen je doelgroep in, het geeft je ook zicht op de concurrentie.

Aalders deed vooraf aan haar start research naar wat er al was en bepaalde zo op welke doelgroep zij zich ging richten. “Toen ik dat voor mezelf duidelijk had, heb ik keuzes gemaakt hoe promotie te maken.” Denk dus ook na over hoe je bekendheid geeft aan jouw bedrijf en hoe je klanten vindt. Veel bedrijven maken gebruik van social media. Maar ook mond-tot-mond reclame kan heel effectief zijn. En het kost je niets, want je klanten doen het werk.

Een ondernemingsplan schrijven is niet verplicht. Maak je er geen, dan is een haalbaarheidscheck een goed alternatief.

Parttime aan de slag?

Je kunt als schoonheidsspecialiste ook een bedrijf starten naast je betaalde baan. Aalders deed dat ook. “Ik heb bewust mijn baan aangehouden. Hierdoor beperk ik een aantal risico’s, zoals arbeidsongeschiktheid. Daarnaast vind ik het een uitdaging om naast mijn baan iets voor mezelf te hebben.”

Het heeft voor- en nadelen om naast een vast inkomen in je vrije tijd voor jezelf te beginnen. Zo loop je bijvoorbeeld weinig risico, maar ben je wel beperkt in je tijd. Op een later tijdstip kun je altijd overstappen naar fulltime ondernemerschap. Controleer wel in je arbeidscontract of ondernemerschap naast je baan is toegestaan of overleg met je werkgever.

Van waaruit begin je?

Veel starters in de beautybranche beginnen vanuit huis. Je kunt er ook voor kiezen om bij mensen thuis, in een pand of via stoelhuur te starten. Wat je ook gaat doen, een aantal zaken moet je in overweging nemen.

Een beautysalon aan huis

Starten vanuit huis in die ene ruimte die ‘toch leeg staat’ en waarin je direct aan de slag kunt gaan zonder al te veel aanpassingen. Of, als je het groter aan wilt pakken, je garage volledig verbouwen tot een professionele beautysalon. Veel startende schoonheidsspecialisten beginnen zo. Bijkomende voordelen zijn dat je geen reistijd, reiskosten en extra huurkosten hebt. Maar er is ook een nadeel. Starten vanuit huis betekent dat je werk heel dichtbij is. Je kunt daardoor niet echt afstand nemen. En je privéleven is ook voor je klanten heel dichtbij.

Het is belangrijk vooraf de voorwaarden bij de gemeente te checken. Moet je bij hen melden dat je een bedrijf vanuit huis begint? Passen jouw plannen binnen het bestemmingsplan? Waar moet je op letten als je gaat verbouwen? En mag je een bord aan je gevel hangen?

Controleer ook in je hypotheekovereenkomst of huurcontract of je een bedrijf vanuit of bij je huis mag starten. Neem zo nodig contact op met je bank of verhuurder om je plannen te overleggen. Vergeet ook je verzekeringspolissen niet. De inboedelverzekering en opstalverzekering zijn voor privébezittingen en de woning zelf. Ze dekken niet de schade aan bedrijfsmiddelen en de werkruimte. Daardoor is het vaak nodig je huidige verzekeringen uit te breiden.

Bij mensen thuis

Je kunt ervoor kiezen om naar klanten toe te gaan voor een schoonheidsbehandeling. Voordeel is dat je vrij eenvoudig en snel van start kunt gaan. Aalders bevestigt: “Ik heb klanten die niet zelf kunnen komen. Die behandel ik aan huis. Daarom heb ik apparatuur aangeschaft die ik mee kan nemen naar mijn klanten.”

Tip! Bereken je reiskosten door in je (uur)tarief.

Een pand huren of kopen

Als je een bedrijfsruimte huurt om in te starten met je eigen schoonheidssalon, controleer dan of deze ruimte voldoet aan jouw eisen en wensen. Hoeveel ruimte heb je nodig, wat moet er allemaal in komen, welke behandelingen wil jij aanbieden, waar maak je de wachtruimte voor de klanten en kun je uitbreiden als dat nodig mocht zijn? Aalders koos bewust voor een externe locatie om privé en zakelijk te scheiden. “Bovendien heb ik op deze locatie, die past bij de sfeer die ik wil uitstralen, met de mogelijkheid om uit te breiden. Ik zit het aan een doorgaande weg, op een goede zichtlocatie.” Controleer bij je gemeente of jouw activiteiten overeenkomen met het bestemmingsplan.

Een stoel huren

Stoelverhuur is een samenwerking tussen 2 of meer zelfstandig ondernemers die voor eigen rekening en risico vanuit dezelfde bedrijfsruimte hun diensten aanbieden aan de klant. Aalders heeft daar ook aan gedacht. “Mijn dienstverlening in de toekomst uitbreiden behoort zeker tot de mogelijkheden. Bijvoorbeeld door stoelverhuur aan een kapster”. Deze manier van werken wordt steeds populairder. Stoelverhuur is een manier om je huisvestingskosten, inkoopsprijzen en marketingkosten te drukken. Maar het biedt ook mogelijkheden om de dienstverlening te verbreden, bijvoorbeeld door samenwerking met kappers, visagisten en nagelstylisten.

Personeel aannemen

Als je personeel aanneemt, krijg je te maken met de Arbowet en je moet een risico-inventarisatie (RI&E) maken. Dit laatste is een opsomming van de gevaren binnen je bedrijf met betrekking tot de veiligheid, gezondheid en het welzijn van medewerkers.

In het stappenplan personeel aannemen vind je alles wat je moet weten over personeel aannemen. Van werving en selectie tot loon en werkgeversverzekeringen.

Brancheorganisatie ANBOS

Je hebt een diploma nodig om je aan te mogen sluiten bij de brancheorganisatie ANBOS. Heb je naast het basisdiploma, een vakdiploma voor specialisatie geregistreerd? Dan moet je iedere 3 jaar een verplichte nascholing volgen. Bijvoorbeeld bij acnebehandeling, elektrisch ontharen, permanente make-up en camouflage. Aalders vertelt: “Je kunt je specialiseren in bepaalde behandelingen. Maar trek grenzen bij wat je aan behandelingen aanbiedt. Doe waar je goed in bent!”

Als jouw klanten om medische redenen bij je komen, stellen veel zorgverzekeraars als eis dat je je specialisatie hebt geregistreerd bij ANBOS. Blijf dus op de hoogte van de polisvoorwaarden van zorgverzekeraars, zodat je je klanten goed kunt informeren.

Als je naast een basisdiploma schoonheidsspecialiste een vakdiploma permanente make-up hebt behaald, kunnen klanten daarvoor bij jou terecht. Hiervoor moet je een vergunning van de GGD aanvragen.

Klanten kunnen een lidmaatschap of registratie bij ANBOS belangrijk vinden. De ANBOS is er bijvoorbeeld ook voor geschillen en of klachten.

Een rechtsvorm kiezen

Wil je je bedrijf inschrijven bij KVK? Kies dan eerst een passende rechtsvorm. De meeste startende schoonheidsspecialisten kiezen voor de rechtsvorm eenmanszaak. Deze kun je snel en eenvoudig oprichten. Nadeel is dat je met je privévermogen aansprakelijk bent voor de schulden van je bedrijf.

Samen met andere ondernemers onder een gemeenschappelijke naam starten? Dan is een vennootschap onder firma (vof) een mogelijkheid. Je hebt voor een vof geen startkapitaal nodig. Iedere deelnemer is privé aansprakelijk voor de hele vof, het is daarom aan te raden onderlinge afspraken vast te leggen in een vof-contract.

Schrijf je bedrijf in bij KVK

Iedere ondernemer moet zich inschrijven bij KVK. Hiervoor kun je online een afspraak maken. Voordat je langskomt om de inschrijving officieel te maken, vul je het online inschrijfformulier in.

Na inschrijving krijg je direct je KVK-nummer mee. KVK geeft vervolgens je gegevens door aan de Belastingdienst. Deze stuurt binnen 2 weken je btw-id en omzetbelastingnummer per post. Inschrijven kost eenmalig € 50,-.

Ben je onder de 18? Dan heb je toestemming nodig van je ouders of voogd.

Twijfel je of je wel ondernemer bent?

Volgens de wet heb je een bedrijf als je zelfstandig goederen of diensten levert aan anderen, met de bedoeling winst te maken. In de praktijk is het soms lastig om precies te bepalen wanneer er sprake is van een onderneming. Check of jouw activiteiten voldoen aan de criteria voor een onderneming.

Nog niets gestart, maar wel een KVK-nummer nodig?

Je hebt je bedrijf nog niet ingeschreven en gaat voorlopig nog niet van start. Maar je wilt wel aan de slag met je voorbereidingen, zoals vergunningen aanvragen, goederen inkopen bij de groothandel en een huurcontract of financieringsovereenkomst ondertekenen. Dan heb je meestal een KVK-nummer nodig. Gelukkig hoeft dat geen probleem te zijn. Je kunt je namelijk vooraf inschrijven bij KVK.

Administratie, zelf doen of uitbesteden?

Als ondernemer moet je een administratie bijhouden. Je kunt je financiële administratie zelf doen, maar je kunt het ook uitbesteden aan een boekhouder of accountant. Zij richten je boekhouding optimaal in, staan je bij met advies en zijn op de hoogte van verschillende fiscale voordelen. Een goede boekhouder of accountant betaalt zich vaak terug. Aalders koos daar ook voor. “Van mijn boekhouder heb ik een digitaal boekhoudprogramma gekregen. Hiermee registreer ik alle inkomsten en uitgaven. De boekhouder verzorgt de aangiftes. Hij kan me bijsturen waar nodig en de boekhouding klopt altijd.”

Tip! Check de mogelijke aftrekposten en onderzoek of de kleineondernemersregeling voor jou interessant is.

Het is raadzaam een aparte zakelijke rekening te hebben voor je bedrijf. Zo houd je overzicht over je inkopen en verkopen. Maar het is niet verplicht. De zin en onzin van een zakelijke rekening.

Uiteindelijk wil je een goed inkomen overhouden om van te kunnen leven. In een ideale situatie heb je zelfs genoeg over om reserves op te bouwen.

Aangifte bij de Belastingdienst

Vanaf het moment dat je ingeschreven bent, moet je elk kwartaal btw-aangifte doen. Je geeft dan de btw die je bij je klanten in rekening hebt gebracht op. En trekt daar de btw die jij aan je leveranciers betaald hebt af. Daarnaast doe je 1 keer per jaar aangifte voor de inkomstenbelasting. Lees alles over belastingen voor starters.

Risico’s afdekken

Onderzoek wat jouw risico’s zijn en probeer deze af te dekken. Zo helpen algemene voorwaarden je om risico’s bij overeenkomsten in te dammen. ANBOS-leden kunnen die van de brancheorganisatie gebruiken. Dat heeft Aalders ook gedaan: Met behulp van de algemene voorwaarden van ANBOS, heb ik de mijne opgesteld.”

Ben je niet aangesloten? Dan kun je je eigen algemene voorwaarden opstellen.

Daarnaast kun je verzekeringen afsluiten voor de risico’s die je niet zelf kunt dragen. Sommige zaken moet je verplicht verzekeren en andere verzekeringen kun je vrijwillig afsluiten, zoals een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Wat als door jouw behandeling iemands hele gezicht onder de brandblaren zit? Dan komt een aansprakelijkheidsverzekering goed van pas. Aalders bevestigt: “Ook de bedrijfsaansprakelijkheid heb ik geregeld via ANBOS.”

Heb je al gedacht aan?

  • Een naam voor je beautysalon? Je handelsnaam moet herkenbaar zijn en de juiste uitstraling hebben. Er zitten ook wat officiële spelregels aan.
  • Het bijhouden van een klantenbestand voor bijvoorbeeld een nieuwsbrief of kortingskaart? En dat je dan te maken krijgt met de privacywet AVG?
  • Op welke manier jij je klanten laat betalen? Cash, pinnen of een tikkie? Wat zijn de trends en wat vinden jouw klanten het handigst?
  • Of je muziek gaat draaien in je salon? Dan krijg je namelijk met muziekrechten te maken. Informeer bij Buma/Stemra wat de kosten zijn.
  • Wat je openingstijden zijn? In de winkeltijdenwet staat dat je schoonheidssalon open mag zijn van maandag tot en met zaterdag tussen 6.00 uur en 22.00 uur. Als je wilt afwijken van deze winkeltijden, moet je dat aanvragen bij je gemeente.

Meer weten? Krijg online advies en tips van experts tijdens de KVK Live Adviesdagen van 23 tot en met 26 november. Meld je gratis aan.

Henk Herkink

Als KVK-adviseur richt ik me op startende ondernemers en zzp’ers. Mijn interesses en speerpunten liggen bij start algemeen, marktkansen en ondernemersvaardigheden. Ik kan snel tot de kern doordringen en help je graag verder.

InspiratiePage