Checklist voor een financieel fit bedrijf

- Gé Sletterink
- De basis
- 11 november 2025
- 3 min
- Runnen en groeien
Geld is de brandstof van je bedrijf. Als je de cijfers begrijpt, zie je sneller waar kansen liggen, maak je keuzes met vertrouwen en blijf je overeind als het even tegenzit. Klinkt logisch, toch? Maar hoe krijg je écht grip op je financiën? Met deze checklist ontdek je hoe financieel fit je bedrijf is en hoe je kunt bijsturen. Zo houd je je bedrijf gezond.
Zoek je financiering voor je bedrijf?
Bel met experts via de hulplijn 088 585 11 11 of gebruik informatie uit de FinancieringsGids
Wanneer is mijn bedrijf financieel gezond?
Een financieel gezond bedrijf heeft een aantal kenmerken. De belangrijkste zijn:
- Je cashflow is positief.
- Je hebt een buffer voor als het minder gaat.
- Je winst is stabiel.
- Je hebt inzicht in je cijfers en begrijpt ze.
- Je hebt een financiële planning waarmee je vooruit kijkt.
Hoe houd ik mijn bedrijf financieel fit?
Houd grip op je klanten en leveranciers en maak tijd voor je financiën.
1. Houd grip op je klanten
- Weet met wie je zakendoet: check de gegevens van je (nieuwe) klant in het Handelsregister van KVK.
- Check het betaalgedrag van je (nieuwe) klant bij een kredietinformatiebureau.
- Vermeld in je offerte duidelijk wat je levert en onder welke voorwaarden.
- Gebruik algemene voorwaarden.
- Bedenk of je een vooruitbetaling wilt ontvangen.
- Bedenk of je factoring wilt gebruiken.
- Maak een overzichtelijke factuur en gebruik een betaallink (QR-code, iDeal of Tikkie zakelijk).
- Stuur je factuur direct na levering.
- Neem contact op met je klant als die niet op tijd betaalt en stuur een herinnering.
- Onderneem bij niet-betaling verdere incassomaatregelen.
- Neem je ervaringen met de klant mee voor eventueel vervolgcontact.
Signalen die laten zien dat er mogelijk wat aan de hand is bij een klant:
► Je klant is op een onlogische plek gevestigd.
► Je klant heeft een negatieve kredietbeoordeling.
► Je klant stelt beslissingen uit.
► Je klant bestelt minder, minder vaak of goedkopere producten.
► Je klant betaalt later dan normaal, vraagt om een betalingsregeling of betaalt helemaal niet.
► Je klant reageert niet als je contact zoekt.
► Je klant krijgt negatieve beoordelingen op sociale media.
2. Houd grip op je leveranciers
- Weet met wie je zakendoet: check de gegevens van je (nieuwe) leverancier in het Handelsregister van KVK.
- Gebruik meerdere leveranciers zodat je niet afhankelijk bent van één leverancier.
- Check de leveringsvoorwaarden en maak als dat nodig is eigen inkoopvoorwaarden.
- Vergelijk de prijzen van verschillende leveranciers.
- Bouw een relatie op met je leverancier.
- Betaal niet het hele bedrag van de levering vooruit.
- Loop je abonnementen na om kosten te besparen.
Signalen die laten zien dat er mogelijk wat aan de hand is bij een leverancier:
► Je leverancier levert producten en diensten met een mindere kwaliteit.
► Je leverancier werkt met ongewone prijswijzigingen, kortingen of vraagt ineens om vooruitbetaling.
► Je leverancier stuurt onvolledige facturen of stuurt ze te laat.
► Je leverancier levert later of helemaal niet.
► Je leverancier reageert niet als je contact zoekt.
Zicht op je cijfers
Beoordeel regelmatig financiële kengetallen van je bedrijf. Zelf, of samen met je boekhouder.
- Liquiditeit: geeft aan of je bedrijf genoeg geld heeft om de rekeningen te betalen.
- Werkkapitaal: het geld dat je nodig hebt voor de dagelijkse uitgaven.
- Solvabiliteit: de verhouding tussen het eigen geld in je bedrijf (eigen vermogen) en het totale vermogen van je bedrijf.
- Rentabiliteit: de winst van je bedrijf ten opzichte van je eigen vermogen.
3. Houd grip op je bedrijfsvoering
- Kies een vaste dag in de week waarop je de administratie doet en beoordeelt.
- Houd bij hoeveel er op je rekening staat en wat je inkomsten en uitgaven zijn.
- Kijk kritisch naar je uitgaven en kosten.
- Zorg dat je een financiële buffer hebt.
- Houd je debiteurenadministratie goed bij zodat je weet van wie je nog geld krijgt.
- Maak een goede prognose: je financiële verwachtingen voor het volgende jaar, gebaseerd op de cijfers van het huidige jaar.
- Beoordeel minimaal elk jaar of je de van je producten of je uurtarief aan moet passen.
- Investeer pas als je er geld voor hebt en weet wat de investering oplevert.
- Doe op tijd je belastingaangifte en betaal op tijd.
- Beheer je voorraad.
Signalen die laten zien dat er iets aan de hand is bij jouw bedrijf:
► Je omzet en winst dalen over meerdere maanden.
► Je hebt betalingsachterstanden en moeite om rekeningen op tijd te betalen.
► Je gebruikt privégeld om rekeningen te betalen.
► Je stuurt je facturen te laat.
► Je hebt gebrek aan overzicht waardoor je niet weet hoe je bedrijf er financieel voorstaat.
Omgaan met prijsstijgingen
- Vergelijk jouw prijs met die van concurrenten.
- Houd de ontwikkelingen in de markt in de gaten.
- Gebruik prijsindexatie om je prijs aan te passen.
- Onderhandel met leveranciers als zij hun prijzen verhogen.
- Varieer in prijs per opdracht of dienst.
Verhoog je de prijzen? Communiceer dat tijdig en eerlijk met je klanten.


