Hoe schrijf ik een coöperatie of onderlinge waarborgmaatschappij in?
- Bijgewerkt 17 september 2025
- 1 min
De notaris richt een coöperatie of onderlinge waarborgmaatschappij voor je op. Meestal doet de notaris ook de inschrijving in het Handelsregister en het UBO-register. Dit betekent dat je niet langs hoeft te komen bij KVK.
In dit artikel:
- Wat zijn coöperaties en onderlinge waarborgmaatschappijen?
- Het proces van de notaris
- Wij melden je aan bij de Belastingdienst
- Aanvragen eHerkenning voor belastingaangifte
- Van bv of nv i.o. naar bv of nv
Wat zijn coöperaties en onderlinge waarborgmaatschappijen?
Coöperatie
Een coöperatie is een rechtsvorm waarin ondernemers of organisaties samenwerken. Je kunt met een coöperatie bijvoorbeeld samen producten inkopen. Of hoge kosten delen. Denk aan een boerenmarkt, waar boeren samenkomen om hun eigen producten te verkopen. Een coöperatie kun je zien als een mix van een vereniging en een besloten vennootschap (bv). Net als een vereniging heeft een coöperatie leden. Het verschil is dat een coöperatie wel winstuitkeringen aan leden mag uitbetalen. Een vereniging mag dat niet. Lees meer over deze rechtsvorm.
Onderlinge waarborgmaatschappij
Een onderlinge waarborgmaatschappij is een specifieke vorm van een coöperatie. Het doel is om haar leden te helpen om samen verzekeringen af te sluiten.
Het proces van de notaris
Voor de oprichting maakt de notaris eerst een oprichtingsakte. Dat is een officieel bewijs van oprichting. Daarna zorgt de notaris voor de inschrijving in het Handelsregister en van de UBO’s. Via Mijn KVK bekijk en wijzig je de gegevens.
Bevestiging van je inschrijving
Na de inschrijving in het Handelsregister krijg je per post een brief met het KVK-nummer. Ook sturen we je een rekening voor de inschrijfvergoeding. Beide ontvang je op het postadres van de coöperatie of onderlinge waarborgmaatschappij. Je kunt ook een uittreksel Handelsregister bestellen. Dit gebruik je als bewijs van inschrijving.
Wij melden je aan bij de Belastingdienst
Je ontvangt binnen twee weken bericht per post. De Belastingdienst stuurt dan ook het btw-nummer (btw-id) en omzetbelastingnummer (ob-nummer) als die nodig zijn.
Aanvragen eHerkenning voor belastingaangifte
De belastingaangifte doe je via Mijn Belastingdienst . Je hebt eHerkenning nodig om in te kunnen loggen. Hiervoor moet je betalen.
Veelgestelde vragen
Voor het inschrijven van een nieuwe onderneming of organisatie betaal je een inschrijfvergoeding. Je kunt bij je inschrijving ook meteen een gewaarmerkt uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel® kopen.
Voor een nieuw bedrijf of organisatie betaal je tussen de 500 en 1.500 euro.
Meer veelgestelde vragen vind je op onze Hulp en contact pagina. Hier staat ook hoe je contact met ons kunt opnemen.