Wat is een rechtsvorm en welke past bij mijn situatie?
Als je een bedrijf begint, moet je een rechtsvorm kiezen. Dit is de juridische vorm van je onderneming. Deze bepaalt onder andere de aansprakelijkheid voor schulden van je bedrijf en je belastingverplichtingen. Twijfel je welke rechtsvorm bij je past? Beantwoord een aantal en zie welke rechtsvorm bij je situatie past.
Kan ik mijn bedrijf zelf inschrijven of moet ik naar een notaris?
Dat hangt af van welke rechtsvorm je kiest. Start je bijvoorbeeld een besloten vennootschap (bv) of een stichting? Dan moet je naar een notaris voor de oprichting. De notaris zorgt meestal ook voor de inschrijving in het Handelsregister.
Welke rechtsvormen kan ik zelf inschrijven?
Deze bedrijven en organisaties schrijf je zelf in. Dit doe je door online of papieren formulieren in te vullen. Soms maak je online een afspraak bij KVK om je inschrijving in het Handelsregister definitief te maken.
Welke rechtsvormen richt de notaris op?
Deze bedrijven en organisaties richt de notaris op. Meestal doet de notaris daarna ook de inschrijving in het Handelsregister. Dit betekent dat je geen afspraak hoeft te maken bij KVK om je inschrijving definitief te maken.
Buitenlandse branche offices of inschrijven vanuit het buitenland
Nieuwe functionaris of vestiging
Veelgestelde vragen
Voor het inschrijven van een nieuwe onderneming of organisatie betaal je een inschrijfvergoeding. Je kunt bij je inschrijving ook meteen een gewaarmerkt uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel® kopen.
Hoe snel we je wijziging of uitschrijving verwerken, hangt af van hoe je deze aan ons doorgeeft: online of per post. Check de verwerkingstijden op onze website. Volg de behandeling van je online wijziging of uitschrijving in Mijn KVK.
Wijziging of uitschrijving klopt niet
We nemen contact met je op als de wijziging of uitschrijving niet klopt.
Ingangsdatum in de toekomst
Geef je een wijziging of uitschrijving door met een ingangsdatum in de toekomst? Dan zie je deze pas op die datum in het Handelsregister. Voor het UBO-register kun je geen wijzigingen doorgeven met een ingangsdatum in de toekomst.
Bevestiging per brief
Je krijgt meestal een bevestiging per brief als alles is verwerkt.
Bevestiging digitaal
Heb je een Berichtenbox voor bedrijven? Dan ontvang je de brief van het Handelsregister daar. Heb je een berichtenbox (voor particulieren)? Dan ontvang je de brief van het UBO-register daar. Dit is alleen de brief over je persoonlijke UBO-inschrijving, -wijziging of -uitschrijving.
Bevestiging e-mail
Doe je de wijziging online? Dan krijg je ook een bevestiging via e-mail.
Wij gebruiken verschillende postadressen / postbusnummers. Kijk hier welk adres voor jouw post van toepassing is.
Voor een nieuw bedrijf of organisatie betaal je tussen de 500 en 1.500 euro.
Meer vragen over inschrijvingen vind je op onze Hulp en contact pagina.