Verkopen via buitenlandse marktplaatsen

Online marktplaatsen als Amazon, eBay, Zalando en Bol.com blijven populair. Steeds meer mensen kopen digitaal, in Nederland en daarbuiten. Je producten aanbieden op deze online platformen heeft voor- en nadelen. Verder heb je te maken met extra kosten, btw en Europese regels.

Maak van je exportplannen een succes

Krijg waardevolle tips in onze e-mailserie over exporteren

Meld je aan

Het grootste deel van de online verkoop aan consumenten gaat via marktplaatsen. En de komende jaren blijft dit groeien. Een online marktplaats is een extern digitaal platform. Daar sluiten verkoper en koper een contract. De eigenaar van het platform beheert de online omgeving en helpt bij de verkoop. In dit artikel lees je waar je op moet letten als je producten op een buitenlandse marktplaats aanbiedt.

5 voordelen van marktplaatsen

Je producten aanbieden op buitenlandse marktplaatsen heeft verschillende voordelen.

  1. Er is geen grote investering nodig. Je betaalt alleen een vergoeding per verkoop. Dat noem je provisie.
  2. Je bespaart kosten. Je bouwt geen eigen website met een nationale domeinnaam. Ook hebben marktplaatsen vaak goede processen voor de orderverwerking. En beschermen ze je tegen fraude en onbetaalde rekeningen.  
  3. Je gebruikt de marketing en naam van het platform. Je hoeft zelf geen bezoekers te trekken. De marktplaats is je marketingkanaal. 
  4. De marktplaats regelt een groot deel van de administratie. Veel platformen bieden 'fulfilment'. Dit betekent dat ze de bestelling, betaling, klantenservice en logistiek regelen. 
  5. Je bereikt snel andere landen, vindt nieuwe klanten en krijgt vaak meer omzet. 

Buitenlandse marktplaatsen

Buitenlandse consumenten vertrouwen een marktplaats in hun eigen land. Ze komen vaak vanzelf terug voor nieuwe bestellingen. Sta je met je producten op zo’n platform? Dan bereik je sneller buitenlandse klanten. Zo groeit je merk sneller en bouw je makkelijker naamsbekendheid op.

 5 nadelen van marktplaatsen

Zakendoen via buitenlandse marktplaatsen heeft ook nadelen.   

  1. Als je producten goed verkopen, kan de marktplaats zelf producten gaan verkopen die daarop lijken. 
  2. Je merk krijgt minder aandacht. Bij je eigen webshop is de aandacht voor je merk groter. Ook het contact met klanten loopt meer via de marktplaats.  
  3. Juiste voorraadcijfers zijn belangrijk. Leveringsproblemen verlagen misschien je positie op het platform. Of de marktplaats sluit je verkoopaccount af. 
  4. Marktplaatsen houden een deel van je omzet voor marketing en andere kosten die ze maken. Sommige aanbieders op platformen vinden dit bedrag hoog. 
  5. Iedereen kan de prijzen zien. Je producten staan naast andere aanbieders van bijna dezelfde producten. Ook deel je bijvoorbeeld productinformatie met het platform. 

Concurrentievervalsing

Marktplaatsen hebben veel invloed waardoor ze soms de concurrentie op de markt verstoren. De Europese Commissie (EC) controleert dit en dient soms een klacht in tegen een marktplaats. Houd dit soort veranderingen goed in de gaten. 

Kosten

Je hebt de voor- en nadelen bekeken en wilt starten op een buitenlandse marktplaats. Dit kost minder dan een webshop bouwen in een andere taal. Toch berekent de marktplaats verschillende kosten. Houd in elk geval rekening met het volgende:  

  • Per marktplaats heb je een account nodig. Dit kost elke maand geld. De prijs verschilt per platform. Vergelijk daarom eerst je opties voordat je een keuze maakt. Een product plaatsen is meestal gratis. 
  • Je moet je voorraad voorfinancieren. Dit gaat van je financiële reserves af. Je eerste betaling van de marktplaats ontvang je pas later. Vaak pas een paar weken nadat je klant heeft besteld en betaald. 
  • Per verkoop betaal je een vergoeding aan de marktplaats. Dit is meestal een deel van de omzet. Dit bedrag verschilt per platform en per soort product.     
  • Is je product nieuw voor de marktplaats? Reken dan op extra kosten. Denk aan vertaalkosten voor je producttekst. 
  • Veel marktplaatsen bieden 'fulfilment'. Je producten liggen dan in hun magazijn. Zij regelen de logistiek en verzening. Per verzonden pakket betaal je een bedrag. Ligt je voorraad in het buitenland? Dan heeft dat soms gevolgen voor de belastingen. Je moet dan bijvoorbeeld een buitenlands btw-nummer aanvragen. En btw-aangifte in het buitenland doen. 

Btw

Sommige marktplaatsen vragen je om btw-registratie in het land van verkoop. Dit kan nodig zijn door de zogenaamde platformfictie. Veel Nederlandse ondernemers hebben producten op voorraad liggen bij Duitse marktplaatsen. Deze platformen hebben dan vaak extra eisen. 

Aanpassing btw-regels

Het Europees parlement heeft aanpassingen van de btw-regels goedgekeurd. Dit pakket aan regels heet het ViDA-pakket. Dit staat voor VAT in the Digital Age, ofwel btw in het digitale tijdperk. 

Als verkooppartners hun btw-verplichtingen niet nakomen, is het online platform aansprakelijk voor deze btw-betalingen. Vanaf 2030 moeten marktplaatsen btw betalen voor diensten die via hun platform geleverd worden. 

Controleer de voorwaarden

Lees de algemene voorwaarden van marktplaatsen altijd goed. Veel marktplaatsen hebben magazijnen in meerdere landen. Zij bepalen zelf vanuit welk land ze producten naar klanten sturen. In de voorwaarden moet je vaak aangeven of je daarmee akkoord gaat. 

Controleer je dit niet en teken je zomaar? Dan kan de marktplaats je producten opslaan in een land dat niet handig is voor je bedrijf. Dit heeft gevolgen voor de belasting. Je krijgt dan een registratieplicht voor de btw in dat land.

Voorbeeld

Via een marktplaats verkoop je producten aan Italiaanse klanten. Je dacht dat je voorraad in Duitsland lag. Later ontdek je dat de marktplaats een deel van je voorraad in een Italiaans magazijn heeft gezet. Die producten liggen dus in Italië, worden daar verstuurd en blijven daar. 

In dat geval ziet de Italiaanse belastingdienst dit als een binnenlandse levering. Je moet de klant dan een factuur met Italiaanse btw sturen. Daarvoor heb je een Italiaans btw-nummer nodig. 

Duitsland

Ligt je voorraad bij een Duitse marktplaats als Amazon of eBay? Dan eisen deze marktplaatsen vaak een btw-bewijs van Nederlandse verkopers. Hierin staat dat je bedrijf een Duits btw-nummer heeft. Dit nummer vraag je aan bij het Finanzamt in Duitsland. Dit Duitse belastingkantoor geeft op aanvraag ook je btw-bewijs.

Ben je als marktplaatsverkoper niet btw-plichtig in Duitsland? Lever dan een eigen bewijs in bij de marktplaats. Hierin zeg je dat je geen btw-nummer in Duitsland nodig hebt. 

Ook hebben online marktplaatsen in Duitsland een algemene informatieplicht. Dit staat in artikel 312 van het Duits Burgerlijk Wetboek. Zo geven marktplaatsen hun klanten verplicht door of aanbieders ondernemers zijn. 

Europese wetten 

De EU heeft wetten en regels voor online diensten en platformen. Hiermee wil de EU handel via online platforms eerlijk en veilig maken. 

Platform-to-business relaties (P2B-verordening)

Deze verordening geeft ondernemers meer zekerheid als ze zakendoen met digitale platformen. Ook online platformen zonder hoofdkantoor in de EU moeten zich aan deze regels houden. Bijvoorbeeld Amazon, Facebook en Google. Deze verplichte regels zijn alleen voor platformen met zakelijke aanbieders waarvan de klanten consumenten zijn. 

Digital Services Act (DSA)

De DSA is voor bedrijven die online tussenhandeldiensten aanbieden. Bied je bijvoorbeeld een social mediadienst of online platform aan? Dan moet je dient voldaan de DSA.

Digital Markets Act (DMA)

In de DMA staan Europese concurrentieregels voor grote platforms als Amazon, Meta en Booking.com. Deze regels beschermen bedrijven en consumenten die deze platforms gebruiken. 

Als verkoper op een online platform heb je ook rechten. Zo heb je recht op duidelijke informatie en contact met het platform. Lees meer over je rechten.

Europese richtlijn DAC7

De Europese richtlijn DAC7 is voor online verkopen. Door deze richtlijn moeten platformen gegevens van verkopers doorgeven aan de belastingdienst in hun land. Bijvoorbeeld namen, adressen en rekeningnummers. De nationale belastingdienst deelt de informatie met andere EU-landen.

DAC7 geldt als je:

  • goederen of diensten aanbiedt via een online platform zoals een app of website
  • een online platform hebt waarop je goederen of diensten aanbiedt van andere verkopers of verhuurders. 

Springplank

Verkopen via een buitenlandse marktplaats is soms een springplank naar een eigen webshop in dat land. De verkoopresultaten gebruik je voor je marktonderzoek. Zo ontdek je of er vraag is naar je producten in een bepaald land. Is die vraag er? Dan bekijk je of je daar een eigen webshop start.

Begin klein

Kies eerst markten waar je de meeste kansen ziet met je producten. Of verkoop alleen een deel van je producten internationaal. Direct aan de hele wereld verkopen lukt meestal niet. Bereid je voor op internationale cultuurverschillen, ook in Europa.