Een schoonmaakbedrijf beginnen doe je zo
- Jeanine Hoekstra
- How to
- 19 jul 2021
- Bijgewerkt 10 jan 2023
- 6 min
- Starten
Heb je ambities om je eigen schoonmaakbedrijf te starten? In de schoonmaakbranche is altijd werk, maar ook veel concurrentie. Het voordeel van een schoonmaakbedrijf opzetten is dat je klein kunt beginnen. En je hoeft niet gelijk grote investeringen te doen. Lees waar je aan moet denken als je een schoonmaakbedrijf begint.
Wat voor bedrijf je ook begint, je krijgt altijd te maken met administratie, verzekeringen, belastingen en inschrijving bij KVK. Onderstaande onderwerpen zijn specifiek voor starters in de schoonmaakbranche van belang:
- Ondernemer of niet?
- Concurrentie
- Vergunningen
- Gezondheid- en veiligheidsrisico’s
- Je eerste klanten vinden
- Belastingen
- Personeel
- Algemene startersinformatie
Ondernemer of niet?
Ruim 80% van de schoonmakers werkt in deeltijd. Een schoonmaakbedrijf kun je parttime runnen. Of KVK en de Belastingdienst je zien als ondernemer hangt van verschillende zaken af.
Schoonmaken als ondernemer
Je ben ondernemer en moet je inschrijven bij KVK als deze drie uitspraken op jou van toepassing zijn:
- je levert goederen of diensten, in jouw geval dus schoonmaakwerk;
- je vraagt daar een commerciële prijs voor en
- je maakt niet (alleen) schoon bij vrienden of familie, maar hebt klanten.
De Belastingdienst bepaalt of je ondernemer bent voor de omzet- en inkomstenbelasting. Hiervoor zijn andere criteria. Met de ondernemerscheck kun je controleren of de Belastingdienst jou ook als ondernemer ziet.
Regeling dienstverlening aan huis
Als je schoonmaakt bij particulieren en maximaal drie dagen per week voor dezelfde opdrachtgever werkt, ben je geen ondernemer. Je valt dan onder de regeling dienstverlening aan huis. Je mag meerdere werkgevers hebben. Inkomsten geef je op bij de aangifte inkomstenbelasting, onder ‘inkomsten uit overig werk’.
Concurrentie
Het aantal bedrijven in de schoonmaakbranche is de afgelopen vijf jaar flink gegroeid. In 2016 stonden er nog 16.052 schoonmaakbedrijven ingeschreven bij KVK. Op 1 januari 2021 waren dit er al 21.482. In deze branche vind je vooral kleine bedrijven. Ruim 70% van de ondernemingen is een eenmanszaak. Er is dus veel concurrentie.
Om je te onderscheiden van je concurrenten kun je kiezen voor een specialisatie. Bijvoorbeeld vloeronderhoud, glasbewassing of opleveringsschoonmaak. Kijk wat de concurrentie in je omgeving biedt en maak een concurrentieanalyse. Dit helpt je bepalen hoe je je kunt onderscheiden. Verdiep je in de markt die jou aanspreekt. Zo maak je een keuze die bij je past en weet je dat je aanbod aansluit bij de vraag van je doelgroep.
Ik vind het een must om mijn eigen spullen bij me te hebben
Ook Naomi Engelhardt onderzocht de markt voordat ze van start ging met haar bedrijf Luxury Cleaning Services. “Ik vermoedde dat er veel vraag was naar particuliere schoonmaakservice. Via Marktplaats zag ik hoeveel mensen op zoek waren naar huishoudelijke hulp.” Ze heeft de particuliere markt de afgelopen jaren flink zien groeien: “Steeds meer mensen werken allebei. Dan blijft er minder tijd over voor het huishouden, zeker als er kinderen zijn.” Volgens Engelhardt waarderen haar klanten dat ze met ze meedenkt en dat ze geen vaste vrije dag heeft per week. “Zo kan ik al mijn klanten toch regelmatig spreken, ook nu ik niet meer elke klus zelf doe. Ik probeer overal zoveel mogelijk te zijn. Ook bij de kantoorpanden en de glasbewassing. Dat geeft me de kans om te vragen hoe het gaat en wat er beter kan.
Vergunningen
Voor het starten van een schoonmaakbedrijf hoef je geen vergunning aan te vragen. Ook diploma’s zijn voor basisschoonmaakwerk niet verplicht. Doe je specialistisch schoonmaakwerk, zoals in de gezondheidszorg, graffitiverwijdering of gevelonderhoud, dan is het wel aan te raden om daarvoor een cursus te volgen. Zo kun je aantonen dat je precies weet hoe je dit schoonmaakwerk het beste aanpakt.
Er zijn keurmerken voor schoonmaakbedrijven. Hiermee laat je zien dat je onderneming een goede kwaliteit levert. Brancheorganisaties Schoonmaken is een Vak! (SieV!) en Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten (OSB) geven deze keurmerken uit.
Er zijn cursussen en opleidingen over het beginnen van een schoonmaakbedrijf. Dit is niet verplicht, maar kan je wel op weg helpen als je niet goed weet waar je moet beginnen.
Gezondheids- en veiligheidsrisico’s
In de schoonmaak kun je te maken krijgen met verschillende gezondheids- en veiligheidsrisico’s. Zo zitten er in schoonmaakmiddelen vaak irriterende of giftige stoffen. Het werk kan lichamelijk belastend zijn. Begin je een glazenwassersbedrijf, dan zul je regelmatig op hoogte werken. Ook dat brengt risico’s met zich mee.
Op elkedagweer.nl vind je informatie over de risico’s van werken in de schoonmaakbranche. Je leest er wat je kunt doen om die risico’s te beperken. Daarnaast kun je je indekken door verzekeringen af te sluiten.
Sommige verzekeringen zijn verplicht, andere zijn handig. Welke heb jij nodig? De KVK Verzekeringscheck helpt je bij het kiezen van je verzekeringen.
Je eerste klanten vinden
Als je weet wie je doelgroep is, moet je die nog bereiken. Je kunt bijvoorbeeld een website of social media profiel maken voor je schoonmaakbedrijf. Zorg dat duidelijk is waar je je klanten mee kunt helpen en hoe ze contact met je kunnen opnemen.
Probeer zoveel mogelijk gratis publiciteit te krijgen. Laat iedereen die je kent weten dat je je eigen schoonmaakbedrijf bent gestart. Vraag lokale media of zij een bericht willen plaatsen over je nieuwe business. Misschien kun je zelfs een interview regelen. Verder is adverteren op een online platform als Marktplaats een laagdrempelige optie.
Een tevreden klant is de beste reclame voor je bedrijf. Maak daar gebruik van. Vraag klanten een review te schrijven op Google Maps of Facebook.
Engelhardt kwam er door te flyeren achter wat haar doelgroep is: “Toen ik net van start was, heb ik zelf flyers gemaakt en die rondgebracht in de buurt. Binnen een week kwamen de eerste telefoontjes binnen. Ik had in verschillende wijken geflyerd en uit sommige wijken kwamen meer reacties dan uit andere.”
Engelhardt: “Als startende ondernemer ben je nog onzeker. Je gaat naar een klant en weet niet wat je kunt verwachten. Soms gaat een klus niet door en daar kon ik best mee zitten. Ik vroeg me dan af wat ik anders had kunnen doen of dat ik te duur was. Nu is die onzekerheid er wel af. Ik weet waarvoor ik kom en dat een afwijzing niet persoonlijk is. Daar moet je je gewoon overheen zetten.
Tip: wil jij weten wat je per uur kunt vragen? Gebruik de KVK rekentool uurtarief. Daarmee bereken je jouw uurtarief op basis van een gewenst netto inkomen.
Belastingen
Als ondernemer in de schoonmaak ben je btw-plichtig. Dat betekent dat je btw in rekening moet brengen aan je klanten en aangifte omzetbelasting doet.
Voor schoonmaakwerk in woningen geldt het lage btw-tarief van 9%. Voor schoonmaakwerk aan de buitenkant van woningen en voor specialistische schoonmaak en glasbewassing geldt het hoge tarief van 21%. Een uitzondering zijn gebouwen die voor tenminste 50% bewoond zijn. Hierbij mag je voor glasbewassing binnen het lage btw-tarief rekenen.
Binnen een week na het flyeren kwamen de eerste telefoontjes binnen
Is je jaaromzet minder dan 20.000 euro? Dan kun je gebruikmaken van de kleineondernemersregeling (KOR). Je bent dan vrijgesteld van btw en hoeft geen btw in rekening te brengen. Je doet geen aangifte omzetbelasting en kunt zelf ook geen btw terugvragen. Let op: als je van plan bent de komende jaren veel geld te investeren, zoals in een bedrijfsauto, is de KOR niet gunstig.
Over de winst uit je bedrijf doe je jaarlijks aangifte inkomstenbelasting.
Personeel
Kun je je opdrachten niet in je eentje af? Bekijk dan of het mogelijk is om personeel in te huren. Dat kan ook als je een eenmanszaak hebt.
Engelhardt kreeg al snel meer opdrachten dan ze zelf kon uitvoeren. “Ik verzoop bijna in het werk en wist niet hoe ik het kon waarmaken. Gelukkig wilde mijn man als meewerkend partner bij mij in het bedrijf komen. Inmiddels hebben we ook drie vaste personeelsleden. In drukke tijden werken we samen met zzp’ers. Zo kunnen we toch alle aanvragen zo snel mogelijk oppakken.”
Als je personeel in dienst neemt, moet je dit doorgeven aan de Belastingdienst en KVK. Je moet dan namelijk loonheffingen betalen. Ook ben je verplicht om je te houden aan de cao (collectieve arbeidsovereenkomst) in het schoonmaak- en glazenwassersbedrijf. Hierin staan de rechten en plichten van werkgevers en werknemers in de schoonmaakbranche beschreven.
Algemene startersinformatie
Naast bovenstaande, krijg je als startend ondernemer ook te maken met:
- het schrijven van een ondernemingsplan
- het voeren van een administratie
- financiering vinden
- een bedrijfsnaam bedenken
- een marketingplan maken
Een overzicht van alle stappen die je neemt bij het starten van een eigen zaak, lees je in de menukaart bedrijf starten.
Eigen spullen
Tip van Engelhardt: “Ik vind het een must om mijn eigen spullen bij me te hebben. Soms vergeet de klant weleens iets te halen. Dan sta je daar en kun je niks. Daarom schafte ik al snel een auto aan voor het werk. Als je mijn kofferbak opendoet, zie je alleen maar emmers, stofdoeken en schoonmaakmiddelen. Met een auto kun je je snel verplaatsen. Als schoonmaker ga je van hot naar her. Je kunt niet alles op de fiets doen. Na een jaar of twee hebben we ook een bus met watertank aangeschaft. Die gebruiken we voor glasbewassing en gevelreiniging, zodat we ook voor die klussen in alles kunnen voorzien.”