Tips voor de start van een (online) tweedehandswinkel
- Jozy Gallmann
- De basis
- Bijgewerkt 3 juni 2025
- 2 min
- Starten
Het aantal tweedehandswinkels groeit. Vooral vintage kleding en retro meubels zijn populair. Zie jij kansen in deze markt en wil je graag een tweedehandswinkel beginnen? Hier lees je alles over de start van jouw bedrijf in gebruikte goederen.
KVK Start een eigen bedrijf
Tijdens dit online event op 17 juni krijg je stap voor stap alle informatie om je bedrijf succesvol te starten.
Deze onderwerpen zijn belangrijk als je wilt gaan ondernemen in tweedehands spullen:
- Groeiende markt
- Verkopen voor iemand anders
- Winkel of online
- Opkopersregister
- Margeregeling
- Algemene startersinformatie
Groeiende markt
Doe marktonderzoek om te ontdekken hoe het zit met vraag en aanbod, prijzen van concurrenten, je doelgroep en leveranciers. Welke producten wil je verkopen en waar? Is daar vraag naar? Welke bedrijven verkopen die producten ook en hoe pakken zij het aan? Zet het op een rij in je ondernemingsplan.
Verkopen voor iemand anders
Je kunt er ook voor kiezen producten niet zelf in te kopen, maar ze voor de aanbieder te verkopen. De spullen blijven dan eigendom van de aanbieder. Dit heet in . Als het lukt het product te verkopen, krijg je daarvoor een deel van de verkoopprijs. Kies je hiervoor? Zorg dat je duidelijke afspraken maakt:
- Hoe levert de aanbieder de producten bij je aan?
- Hoe lang blijven de producten in je winkel staan?
- Wat doen jullie met de producten die je niet verkoopt?
- Wat doen jullie als een product schade oploopt in de winkel?
Winkel of online
- Je kunt producten vanuit een winkel verkopen of via social media, een webshop of online platform. Bepaal welke manier bij je klanten past.
Locatiescan
Gebruik bij je marktonderzoek de Locatiescan. Zo zie je welke bedrijven er in een gebied zitten en wat voor mensen er wonen.
Winkel
Bij verkoop vanuit een winkelpand krijg je te maken met het omgevingsgsplan en de regels van de gemeente. Informeer voordat je het huurcontract ondertekent wat je moet regelen. Zo voorkom je dat je huur moet betalen terwijl de winkel niet open mag.
Webshop
Wil je online spullen verkopen via een webshop? Dan krijg je te maken met wetten en regels. Zoals recht op bedenktijd na aankoop en recht op het terugsturen van producten. Op de website van Autoriteit Consument & (ACM) staat waar je aan moet voldoen en wat je op je website moet vermelden.
Platform
Gebruikte spullen kun je ook via een online platform verkopen, bijvoorbeeld via Marktplaats, Bol.com, Vinted of Zalando. Zo start je met weinig kosten omdat je geen winkelpand nodig hebt en soms ook geen opslagruimte. Een webshop laten bouwen is ook niet nodig.
Verkopen via een platform kost geld: je betaalt een vast bedrag bij aanmelding en het platform krijgt een deel van wat je verdient. Elk platform heeft eigen regels. Zoek uit hoe het zit met voorwaarden en servicenormen. Denk aan een minimale voorraad aanhouden en telefonische bereikbaarheid voor klanten.
Als je verkoopt via een online platform heb je ook . Zo mag een platform je account niet zomaar verwijderen.
Opkopersregister
Koop je diefstalgevoelige gebruikte goederen in, zoals goud, edelstenen of uurwerken? Houd dan een digitaal bij. Dit is wettelijk verplicht en bedoeld om heling te voorkomen. Je moet in dit register bijhouden wat je koopt, op welke datum, voor welke prijs en wat de persoonsgegevens van de verkoper zijn. Je meldt je hiervoor bij je gemeente, die vervolgens controles uitvoert.
Margeregeling
zijn spullen die je inkoopt zonder btw. Je mag de toepassen, als je aan deze voldoet. Je berekent dan btw over je winstmarge in plaats van over de verkoopprijs.
Voor de margeregeling moet je een speciale inkoop- en verkoopadministratie bijhouden. Dit kan op twee : de globalisatiemethode of de individuele methode. In beide gevallen gelden administratieve . Zo moet je bijvoorbeeld een inkoopverklaring gebruiken als je bij één aanbieder goederen inkoopt voor een bedrag hoger dan 500 euro. De margeregeling geldt in alle .
Algemene startersinformatie
Naast bovenstaande, krijg je te maken met:
- bedrijfsnaam bedenken
- rechtsvorm kiezen
- uurtarief bepalen
- belastingen regelen
- algemene voorwaarden opstellen
- parttime ondernemen
- administratie voeren
- risico’s afdekken met verzekeringen