E-commerce in België

De Belgische e-commercemarkt groeit snel. Belgen besteden online het meest aan reizen en uitstapjes. De online aanschaf van modeproducten, elektronica en spelamusement namen in 2021 met een derde toe. Voor grotere en duurdere aankopen gebruikt de Belg zijn laptop of desktop. Kleinere online aankopen worden steeds vaker op de smartphone gedaan.

Als je met je webshop start op de Belgische e-commercemarkt moet je rekening houden met lokale producteisen en wetgeving. Voor het bereiken van je Belgische klanten is een lokale domeinnaam handig, net als een professionele vertaling van de content op je website. Na het lezen van dit artikel weet je wat je moet regelen.

Belgische regelgeving

Voor een Nederlands bedrijf gelden geen specifieke regels voor het openen van een webshop in België. De lokale wetgeving volgt de Europese regels voor e-commerce. Houd wel rekening met lokale producteisen en wetgeving. Zo heeft België aanvullende etiketteringsvoorschriften. Een etiket moet bijvoorbeeld in drie talen, te weten Frans, Duits en Nederlands opgesteld zijn. De taal hangt af van de regio waar je het product verkoopt. Er geldt voedingswetgeving en de Vlaamse afvalstoffenwet heeft een zogeheten ‘aanvaardingsplicht’ voor afgedankte batterijen. Wanneer je producten inclusief batterijen vanuit Nederland aan Belgische consumenten verkoopt, geldt deze wetgeving ook voor jou.

Voor het verbeteren van internationaal ondernemerschap richtte de Benelux een webportaal voor retailers op. Hierop staan links naar organisaties die zich bezighouden met wetgeving en e-commerce.

Verpakkingswet

De Belgische verpakkingswet is strenger dan je in Nederland gewend bent. Aan deze wet moet je voldoen wanneer je verpakte producten via je webshop verkoopt aan Belgische consumenten. Als je meer dan 300 kilogram aan verpakkingsmateriaal op de Belgische markt brengt, moet je jezelf registreren. Als je minder dan 300 kilogram gebruikt, hoef je niets te doen.

Je registreert jezelf bij de Interregionale Verpakkingscommissie (IVC) in België. IVC is de verantwoordelijke overheidsinstantie voor de Belgische wetgeving voor verpakkingsafval en voor doorvoer van afvalstoffen. Op haar website lees je meer over de verschillende regels binnen de wet. Voor het niet nakomen van de verplichtingen kun je een boete ontvangen.

Aanvragen lokale domeinnaam

De bekendste zoekmachine in België is Google. Met een .nl extensie maak je weinig kans op de Belgische digitale markt. Google geeft de voorkeur aan lokale websites. Wanneer je Belgische klanten in je webshop wilt verwelkomen, registreer dan een lokale domeinnaam.

Een website met een .be-extensie registreer je bij DNS Belgium. Bij deze organisatie vraag je ook domeinnamen aan die eindigen op .vlaanderen of .brussels. Een domeinnaam vraag je via gecontracteerde hostingpartijen aan, ook registrars genoemd. DNS Belgium heeft een lijst met registrars en informeert je over de voorwaarden waaraan een domeinnaam moet voldoen. Het registreren van een domeinnaam is vrij, zowel voor bedrijven, organisaties als particulieren. Je hoeft hiervoor niet in België gevestigd of woonachtig te zijn.

Taal

België heeft drie landstalen; Nederlands, Frans en Duits. Ongeveer 40% van de Belgen is Franstalig. Er bestaan taalverschillen tussen het Nederlands en Vlaams. Zo is het Vlaamse 'solden' de Nederlandse 'uitverkoop'. Laat je websiteteksten door een Vlaamstalige en/of Franstalige tekstschrijver vertalen of controleren. En kijk eens welke woorden en zoektermen Belgische aanbieders op hun website gebruiken.

Pas je SEO-zoektermen aan op de Vlaamse woorden. Belgen zoeken bijvoorbeeld niet naar een ‘jurk’, maar naar een ‘kleedje’.

Webwinkelkeurmerken

De Belgische koepelorganisatie voor e-commerce is BeCommerce. Belgen noemen een keurmerk ook wel een kwaliteitslabel. De bekendste labels zijn:

Net als in Nederland is het hebben van een webwinkelkeurmerk in België niet verplicht. Een label geeft je webshop een betrouwbare uitstraling, is aangepast aan sectorspecifieke Belgische wetgeving en biedt vaak een lokale klachtenservice. Laat naast een keurmerk ook beoordelingen van klanten op je website zien. Zo benadruk je jouw professionele aanpak.

BeCommerce startte in november 2022 met een nieuw keurmerk voor online veiligheid. Een keurmerk speciaal voor social influencers. Dit label krijgen influencers als ze voldoen aan Belgische overheidseisen. Bijvoorbeeld productreclames duidelijk vermelden in berichten.

Betaalmogelijkheden

De Nederlandse betaalmethode iDEAL werkt niet samen met Belgische banken. Pas de betaalmethoden aan de Belgische standaard aan. Bancontact is de populairste betaalmethode en lijkt erg op iDEAL. Betalingen via Bancontact zijn gegarandeerd en worden direct bevestigd. Creditcardbetalingen staan op de tweede plek, gevolgd door PayPal. Belgen noemen een creditcard een kredietkaart.

Btw bij afstandsverkopen België

De Federale Overheidsdienst Financiën informeert je over Belgische btw-tarieven. De Belgische overheid controleert of je een juist btw-tarief hanteert. Vooral webshops die goederen verkopen aan Belgische particulieren en organisaties zonder btw-identificatienummer worden gecontroleerd. Als je vanuit je Nederlandse webshop producten aan Belgische consumenten verkoopt, geldt het ‘bes temmingslandprincipe’. Dit betekent dat jij je Belgische particuliere klant met Belgische btw factureert.

Je buitenlandse btw-aangifte kun je op twee manieren regelen. Je vraagt een Belgisch btw-nummer aan en doet een lokale btw-aangifte in België. Of je meldt je bedrijf aan voor de Unieregeling binnen het éénloketsysteem van de Nederlandse Belastingdienst. De Belastingdienst betaalt de btw vervolgens door aan België.

Als je totaalbedrag aan Belgische consumenten samen met je andere intra-EU verkopen aan particuliere klanten onder de drempel van 10.000 euro blijft, mag je als Nederlandse webshop Nederlandse btw in rekening blijven brengen.

Lees alles over btw en internationaal zakendoen.

Cijfers

De totale e-commerce-omzet in België kwam in 2021 uit op 11,7 miljard euro. Een derde meer dan in 2020. Volgens Greet Dekocker, managing director van Safeshops.be, 'draaien sinds de coronacrisis nog niet alle sectoren weer op volle toeren. Er is geen sprake van een groeivertraging. Het onlinegedrag van de consument groeit zelfs nog'.

Meer cijfers, marktinformatie en nieuwsberichten over e-commerce vind je op de websites van BeCommerce en Safeshops.