E-commerce in Duitsland

Je Nederlandse webshop doet het goed en het is tijd voor de volgende stap. Kijk dan eens naar Duitsland. Duitsers horen bij de grootste online kopers van Europa. Met ruim 84 miljoen inwoners is de Duitse markt bijna vijf keer zo groot als de Nederlandse. Op deze grote e-commercemarkt zijn veel aanbieders actief. Zorg dat je opvalt met een webshop die tiptop in orde is. En een uniek aanbod van producten heeft.

Maak van je exportplannen een succes

Krijg waardevolle tips in onze e-mailserie over exporteren

Meld je aan

Voor Nederlandse bedrijven biedt Duitsland veel kansen. Online marktplaatsen als Amazon, Zalando en eBay zijn belangrijk op de Duitse e-commercemarkt. In 2024 haalden deze platformen samen een omzet van 44 miljard euro. Via een marktplaats bereik je Duitse klanten snel en eenvoudig. Zelf een Duitse webshop opzetten kan natuurlijk ook. In dit artikel lees je meer over e-commerce in Duitsland en krijg je marketingtips. Zo start je goed voorbereid op de Duitse onlinemarkt.

Aanvragen Duitse domeinnaam

Wil je serieus online zakendoen in Duitsland? Vraag dan een domeinnaam met landcode .de aan. Duitse consumenten surfen sneller naar een webshop met een Duitse domeinnaam dan een Nederlandse domeinnaam. Duitsers vertrouwen er dan eerder op dat ze hun bestelling ook echt ontvangen.

Registratie in Duitsland

is in Duitsland verantwoordelijk voor het inschrijven van de domeinnaam van je website. Voor een .de-registratie heb je een adres in Duitsland nodig. Heb je geen adres in Duitsland? Meld dan bij DENIC een contactpersoon van je webshop aan.   

Keurmerken voor webshops 

Duitsers hechten veel waarde aan betrouwbaarheid en keurmerken. Met een keurmerk ziet je klant dat een onafhankelijke organisatie je webshop heeft gekeurd. Hiermee vergroot je de kans op bestellingen van Duitse klanten. Een keurmerk is niet verplicht. Het Duitse woord voor keurmerk is Gütesiegel. Deze Duitse keurmerken voor webshops zijn het meest gangbaar:

Impressum

Impressum is Duits voor colofon. Een colofon geeft informatie over de eigenaar van schriftelijke media. Een Impressum is wettelijk verplicht op elke Duitse website. Dus ook voor je webshop als je deze in het Duits vertaalt. 

Het Impressum moet de volgende informatie hebben:

  • Naam, adres en rechtsvorm van je bedrijf.
  • Telefoonnummer en e-mailadres.
  • Btw-identificatienummer.
  • Registernummers.
  • Mogelijke naam van de vertegenwoordiging. 

Deze informatie moet voor iedereen bereikbaar zijn en duidelijk op je website staan. Het niet hebben van een Impressum is een belangrijke Abmahnung-reden voor Duitsers. Dan krijg je een soort  waarschuwing waarmee je iets moet doen.  

Online privacy

Duitsers vinden online privacy erg belangrijk. Duitse regels voor privacy, colofon, bescherming en opslag van data zijn veel strenger dan in Nederland. Speciale organisaties zoeken actief naar overtredingen van de regels en spannen rechtszaken aan. Bij een overtreding krijg je een flinke geldboete. 

Algemene voorwaarden

In Nederland zijn algemene voorwaarden niet verplicht. In Duitsland moet je deze voorwaarden schriftelijk aan je klant geven. Zet je voorwaarden bijvoorbeeld op je website. Of geef deze tijdens het bestelproces aan je Duitse klanten.

De voorwaarden gelden alleen als ze in het Duits zijn. En als ze aan de Duitse wetten en regels voldoen. Geef bijvoorbeeld informatie over verzendkosten, garantie en retourbeleid. In Duitsland noem je algemene voorwaarden ‘Allgemeine Geschäftsbedingungen (AGB)'. 

Herroepingsrecht

Herroepingsrecht heet in Duitsland ‘Widerrufsbelehrung’. Deze wet regelt dat consumenten een aankoop binnen veertien dagen mogen terugsturen. Beschrijf in je webshop duidelijk welke stappen klanten moeten doorlopen voor het gebruik van dit recht. Dit doe je voordat de klant iets koopt in je webshop. Eisen hierbij zijn dat je 

  • een modelformulier voor het terugsturen aanbiedt, en
  • klanten hun geld op tijd teruggeeft.

Datenschutzerklärung

Met je Duitse webshop verwerk je persoonsgegevens. De Duitse wet verplicht dan een Datenschutzerklärung. Hierin staat bijvoorbeeld welke gegevens je van klanten verzamelt. En hoe je deze gegevens verzamelt, gebruikt, opslaat en beschermt.

Geef je klanten ook de mogelijkheid om zich af te melden voor zaken als een nieuwsbrief. Toon deze verklaring zichtbaar op je webshop. Boven- of onderaan je startpagina bijvoorbeeld.

Betaalmogelijkheden

Pas je betaalmogelijkheden aan naar de wensen van de markt. Duitsers houden van achteraf betalen via Klarna. En van betalen via PayPal, met een creditcard of SOFORT-banking. Dit laatste lijkt op een online overboeking. Ook komt er een nieuw betaalsysteem bij: Wero. Dit is de buitenlandse vorm van iDeal. In Duitsland is het aanbieden van minimaal één gratis betaalmethode in je webshop verplicht. 

Annuleringsknop

Duitse webshops moeten vanaf juni 2026 een duidelijke annuleringsknop hebben. Hiermee kunnen klanten bestellingen afzeggen. Op deze knop staat 'cancel contract' of iets wat daarop lijkt. Hiermee wil de Duitse overheid consumenten nog beter beschermen. 

Btw bij afstandsverkopen Duitsland

Verkoop je aan Duitse consumenten? En verstuur je deze pakketten vanuit Nederland? Dan gebruik je het Duitse btw-tarief. Ook voor ondernemers die geen btw-aangifte doen. En voor organisaties die geen ondernemer zijn. Je factureert deze Duitse personen met Duitse btw. Btw of omzetbelasting heet in Duitsland Umsatzsteuer (USt) of Mehrwertsteuer (MwSt). Het Bundeszentralamt für Steuern geeft informatie over btw-tarieven in Duitsland.

Je kunt je buitenlandse btw-aangifte op twee manieren doen:

  1. Je vraagt een Duits btw-nummer aan en doet een plaatselijke btw-aangifte in Duitsland.
  2. Of je meldt je bedrijf aan voor de Unieregeling in de One Stop Shop (OSS-regeling) van de Nederlandse Belastingdienst. De Belastingdienst betaalt de btw dan door aan Duitsland.

Blijft je totaalbedrag aan Duitse consumenten samen met je andere intra-EU verkopen aan personen zonder btw-identificatienummer per jaar onder de 10.000 euro? Dan mag je als Nederlandse webshop Nederlandse btw in rekening brengen.

Duitse wetten en regels

Als je consumentenproducten in Europa verkoopt, let er dan op dat deze veilig zijn. Verkoop aan Duitse klanten gaat volgens Duitse wetten en regels. Deze zijn soms anders dan die in Nederland. Vier voorbeelden:

  1. Duitsland heeft strenge verpakkingseisen. Verkoop je verpakte producten via je webshop aan Duitse klanten? Dan moet je deze verpakkingen volgens de Duitse wet, het Verpackungsgesetz (VerpackG) terugnemen. Deze verplichting ligt bij de eerste in de keten die producten met een verpakking op de Duitse markt brengt. 
  2. Sinds 1 januari 2025 heeft Duitsland extra regels voor wegwerpplastic. Deze regels komen boven op de eerdergenoemde regels van het VerpackG. En de aanmelding hiervoor in het LUCID-register. Verzend je producten met (voor een deel) plastic verzendmateriaal? Dan moet je bijdragen aan het Einwegkunststofffonds. Een fonds voor éénmalig gebruik van plastic. Hiervoor registreer je je bedrijf en mogelijke producten online in het DIVID.  
  3. Duitsland heeft een wet voor batterijen, het Batteriegesetz (BattG). Als je producten met batterijen aan Duitse consumenten verkoopt, ben je ook verantwoordelijk voor het recyclen van deze batterijen. Je meldt je bedrijf aan bij het Batterie-register (Stiftung GRS Batterien).
  4. Voor het verkopen van elektrische en elektronische apparaten heeft Duitsland het Elektro- und Elektronikgerätegesetz (Elektrogesetz). Breng je deze apparaten op de Duitse markt? Dan moet je de afgedankte apparaten verzamelen en milieuvriendelijk verwerken. Hieraan moet je ook voldoen als je geen bedrijf in Duitsland hebt. Schrijf je eerst in bij het Stiftung elektro-altgeräte register (ear). Doe dit voordat je de apparaten in Duitsland op de markt brengt.

Het Duitse productcontactpunt beantwoordt je vragen over Duitse wetten en regels. 

Vijf tips

Hetzelfde marketingplan gebruiken voor je Nederlandse en Duitse webshop is niet verstandig. Dit wel doen, is de grootste valkuil voor je e-commerce-avontuur op de Duitse markt. Pas je marketingstrategie daarom aan en gebruik de volgende tips:

1. Onderzoek of de Duitse markt om speciale producten vraagt

Ga na of je product aan Duitse producteisen voldoet. Je product aanpassen, is soms een betere keuze. Zo houd je rekening met de wens van je klanten. Vaak is een kleine verandering aan je product al voldoende. Bijvoorbeeld een kleur die meer aanspreekt.

Voorbeeld

Je verkoopt fietskleding en artikelen die daarbij horen. Veel Duitsers pakken vaker de fiets voor woon-werkverkeer. Veiligheid staat voorop, door gebruik van bijvoorbeeld fietshelmen en -vestjes. Deze producten verkoop je ook. Voor de Duitse markt heb je deze producten in opvallende lichtgevende kleuren. 

2. Zorg voor een mobielvriendelijke website

Duitsers brengen veel tijd op hun smartphone door. Zorg voor een mobielvriendelijke website. Geef in één overzicht de juiste informatie. Let er bij het vormgeven van je mobiele website op hoe dit eruit ziet op een klein scherm.

3. Zorg voor een website met Duitse uitstraling

Een Duitse websitebezoeker houdt van een vertrouwde uitstraling in de eigen taal. Meld een Duits telefoonnummer, adres en bankrekeningnummer. Laat je webshop door een professioneel bedrijf vertalen. Duitse bedrijven ondersteunen je tegen betaling met social media en klantenservice.

4. Pas je zoekwoorden aan

Duitsers gebruiken andere zoekwoorden dan Nederlanders. Adverteren met ‘het beste en de goedkoopste’ geeft geen vertrouwen aan Duitsers. Nederlanders vergelijken vooral op prijs. Duitsers zoeken als eerste op kwaliteit en de beoordelingen op je website. Pas je zoekwoorden hierop aan.

5. Beperk je onlinemarkt

Niet alleen Duitsers spreken Duits. Ook inwoners van Oostenrijk, Zuid-Tirol, Zuid-Denemarken en grote delen van Zwitserland doen dit. Het Duitstalige gebied waarin je zakendoet is hierdoor groter dan je denkt. Bepaal vooraf aan welke klanten en in welke regio je wilt verkopen met je webshop. Verder uitbreiden kan altijd nog. Met een zoekmachine als Google maak je een regio online makkelijk kleiner. Door geoblocking mag je geen IP-adressen van buitenlandse klanten tegenhouden. 

Cijfers

Volgens de online monitor 2025 van kochten Duitsers in 2025 voor 88,8 miljard euro online. Een stijging van 3,8 procent vergeleken met 2024. Toen bedroeg de omzet 85,5 miljard euro.  

Duitsers geven online weer iets meer geld uit. Net iets meer dan dat ze in de echte winkels in de winkelstraten kopen. Vooral Duitse jongeren kopen meer tweedehands of goedkopere producten bij buitenlandse webshops.