E-commerce in Spanje

- Sandra Visser-Meijer
- Achtergrond
- Bijgewerkt 2 december 2025
- 4 min
- Runnen en groeien
- Internationaal
Spanje telt ruim 49 miljoen inwoners en biedt veel kansen voor e-commerce. De markt groeit snel en de omzet stijgt al vier jaar op rij. Dat komt vooral doordat meer inwoners vaker online zijn. Ook groeit het vertrouwen in online shoppen. In dit artikel lees je waar je op moet letten als je een Spaanse webshop start.
Maak van je exportplannen een succes
Krijg waardevolle tips in onze e-mailserie over exporteren
Spaanse consumenten begonnen later met online winkelen, maar halen hun achterstand snel in. Ook kopen ze steeds vaker bij buitenlandse webshops. Vooral Chinese platforms waren de afgelopen jaren populair. Spanje hoort samen met Duitsland en Frankijk bij de drie grootste onlinemarkten van de EU. Je bereikt Spaanse klanten via nationale marktplaatsen of met je eigen Spaanstalige webshop.
- De markt
- Spaanse regels
- Aanvragen Spaanse domeinnaam
- Keurmerken voor je webwinkel
- Betaalmogelijkheden
- Btw bij afstandsverkopen Spanje
- Drie tips
- Cijfers
De markt
Spanjaarden winkelen online voor het gemak. Ze kopen vooral elektronische apparaten, kleding en schoenen. Spaanse klanten kijken meer naar prijs dan naar kwaliteit. Onderzoek dus goed of er vraag is naar je product en of je meekunt met de prijs. Controleer ook of je product aan de Spaanse voldoet.
Spaanse bedrijven bieden vaak minder service dan we in Nederland gewend zijn. Dat leidt soms tot teleurstelling bij kopers. Spaanse consumenten bellen daarom soms eerst om te checken of een webshop echt bestaat. Met een Spaanstalige klantenservice win je sneller hun vertrouwen. Dit biedt meteen extra kansen. Doordat je aan de telefoon misschien ook bestellingen aanneemt, verhoog je je omzet.
Behalve online winkels zijn ook online marktplaatsen populair in Spanje. Spanjaarden kopen vaak op Chinese als Alibaba, Temu en Shein. Redenen hiervoor zijn het aanbod aan verschillende producten, concurrerende prijzen en de vele acties en kortingen die de platforms bieden.
Spaanse regels
Spanje stelt geen nationale eisen aan online verkopen. De Spaanse regels volgen de Europese regels. Deze regels lijken op die in Nederland. Verkopen op de Spaanse markt is hierdoor in verhouding makkelijk. Bied je consumentenproducten aan in Europa? Let er dan op dat je producten verkoopt.
Verpakkingswet
Verkoop je verpakte producten via je webshop aan Spaanse consumenten? Of via een platform in Spanje? Dan moet je je aan de verpakkingswet houden. Deze wet is in Spanje strenger dan die in Nederland. De wet telt vanaf de eerste gram verpakkingsmateriaal die je als bedrijf in Spanje op de markt brengt.
Je meldt je bedrijf aan bij de Spaanse verantwoordelijke organisatie . Daarna doe je elk jaar aangifte over de hoeveelheid verpakkingen die om je producten zaten. Houd dus vanaf je aanmelding bij hoeveel producten met verpakking je verkoopt in Spanje. Werk je niet volgens de eisen van de verpakkingswet of ben je niet geregistreerd? Dan kun je een boete ontvangen.
legt uit hoe je aan de Spaanse verpakkings- en recyclingregels voldoet.
WEEE-richtlijn
Verkoop je elektrische en elektronische apparaten via je webshop? Dan moet je zelf de afgedankte apparaten weer inzamelen en verwerken. Dat staat in de van de Europese Commissie (EC). WEEE staat voor Waste from Electrical and Electronic Equipment. In Spanje schrijf je hiervoor je webshop in via het algemene register van het Ministerio de Industria y . Deze organisatie voert in Spanje de WEE-richtlijn uit.
Aanvragen Spaanse domeinnaam
De Spaanse consument winkelt graag op Spaanstalige websites. Een website met .es op het eind straalt dan ook vertrouwen uit. Een .es-domeinextensie vraag je aan bij het Spaanse . Deze officiële organisatie schrijft domeinnamen met Spaanse extensie in en houdt deze bij.
Nederlandse hostingbedrijven helpen je bij de inschrijving van je webshop met .es-domeinextensie. Hiervoor zijn geen speciale voorwaarden. Zolang de gewenste domeinnaam nog vrij is, mag iedereen deze registreren.
Keurmerken voor je webwinkel
Keurmerken zijn belangrijk in Spanje. Bijna van de Spaanse online kopers zegt dat een keurmerk een belangrijk onderdeel is van het vertrouwen. Bij online winkelen is vertrouwen dus belangrijk en een keurmerk helpt daarbij. Het laat zien dat een webshop veilig werkt en klantvriendelijk is.
Heeft je webshop geen keurmerk? Dan verlaten veel Spaanse kopers je webshop. Een keurmerk kan dus direct invloed op je verkopen hebben.
Een bekend Spaans keurmerk is Confianza . Spaanse consumenten vertrouwen een webshop met dit keurmerk. Het lijkt op het Nederlandse keurmerk van Thuiswinkel.org.
Confianza Online helpt ook bij klachten. De organisatie brengt consumenten in contact met aangesloten webshops. Zo lossen partijen sneller meningsverschillen op.
Een ander voorbeeld van een keurmerk is Trusted . Veel Spaanse webshops gebruiken dit Europese keurmerk.
Betaalmogelijkheden
Spanjaarden betalen graag via PayPal en TPV Virtual. Anderen gebruiken een creditcard of betalen via hun bank. Als je betaling via de bank aanbiedt, regel dan ook een Spaans bankrekeningnummer. Hiermee gaan betalingen makkelijker en sneller.
Spanjaarden winkelen graag via smartphone of tablet. Daardoor wordt Bizum steeds populairder. Bizum is een app en lijkt op het Nederlandse tikkie. Hiermee betaal je snel en direct via je bankapp.
Btw bij afstandsverkopen Spanje
Lever je vanuit je webshop in Nederland producten aan Spaanse consumenten? En verstuur je deze producten vanuit Nederland? Dan zet je het Spaanse btw-tarief op je factuur. Dit doe je ook bij verkoop aan Spaanse bedrijven en organisaties zonder btw-identificatienummer. Je factureert je Spaanse klanten met Spaanse btw. Het Spaanse woord voor btw is IVA; Impuesto sobre el Valor Añadido. Meer informatie over de Spaanse btw-tarieven vind je bij Agencia . Dit is de Spaanse belastingdienst.
Je buitenlandse btw-aangifte kun je op twee manieren regelen:
- Je vraagt een Spaans btw-nummer aan en doet je btw-aangifte in Spanje.
- Of je meldt je bedrijf aan voor de Unieregeling binnen het éénloketsysteem van de Nederlandse Belastingdienst. De Belastingdienst betaalt de btw dan door aan Spanje.
In de EU is een drempelbedrag van 10.000 euro per kalenderjaar. Deze drempel is voor je verkopen aan Spaanse klanten samen met je andere intra-EU-verkopen aan personen. Blijf je per jaar onder deze drempel? Dan mag je als Nederlandse webshop Nederlandse btw in rekening brengen.
Drie tips
- Pas je webshop aan. Zorg dat een Spaanse consument zich thuis voelt in je webshop. Gebruik bijvoorbeeld een Spaans adres en telefoonnummer.
- Vertaal de teksten van je webshop in het Spaans. Behalve teksten en informatie over je producten en bedrijf vertaal je ook banners en e-mails. Huur hiervoor een professionele vertaler in.
- Gebruik bijvoorbeeld Google Keyword Planner. En bespreek de keuze van je woorden met je vertaler. Gebruik geen Engelse teksten. Goed vertaalde Spaanse teksten verbeteren je vindbaarheid in zoekmachines als Google.
Cijfers
De Spaanse Mededingingsautoriteit heeft cijfers over de onlinehandel in Spanje. De Spaanse e-commerce-omzet was 95,2 miljard euro in 2024. Een stijging van vergeleken met 2023. De Spaanse online markt groeit al jaren door.
Ook de jaren hiervoor lieten een sterke groei zien:
- 16,3% groei in 2023 met een omzet van meer dan 84 miljard euro
- 25,0% groei in 2022 met een omzet van meer dan 72 miljard euro
De Spaanse koepelorganisatie voor e-commerce is . Op de website vind je rapporten met marktinformatie.


