9 aandachtspunten voor startende mondhygiënisten
- Henk Herkink
- De basis
- 26 jul 2021
- Bijgewerkt 31 aug 2023
- 5 min
- Starten
Als je aan de slag gaat als zelfstandig mondhygiënist, moet je je aan verschillende regels houden. Zo heb je een AGB-code nodig voor vergoedingen door zorgverzekeraars. Bovendien zijn er verschillende manieren om als mondhygiënist te ondernemen. Lees waar je op moet letten als je voor jezelf begint als mondhygiënist.
Voor alle starters geldt: als je een eigen bedrijf start, moet je denken aan een bedrijfsnaam, administratie en verzekeringen. En je moet je bedrijf inschrijven bij KVK. Daarnaast zijn deze onderwerpen belangrijk voor startende zelfstandig mondhygiënisten:
- Startmogelijkheden
- BIG-registratie mondhygiënist
- Marktonderzoek en marketing
- Zorgverzekeraar en AGB-code
- Patiëntgegevens registreren
- Belastingen
- Je risico’s beperken
- Administratie
- Brancheorganisaties
1. Startmogelijkheden
Met je hbo-diploma Mondzorgkunde kun je voor jezelf beginnen. Een eigen bedrijf starten kan op meerdere manieren:
Zzp-mondhygiënist
Mondhygiënist- en tandartspraktijken schakelen jouw hulp in. Voor langere tijd, bij ziekte of als het druk is. Je werkt in de praktijk van je opdrachtgevers en behandelt hun patiënten. Als zzp’er werk je soms langere tijd op dezelfde plek.
Voordeel van zzp’en is dat je zelf geen investeringen hoeft te doen. Je kunt voor meerdere praktijken werken en doet zo veel ervaring op.
Zorg dat je altijd meerdere opdrachtgevers per jaar hebt. Dat geeft je niet alleen meer zekerheid, maar zorgt ook dat de Belastingdienst jou niet ziet als werknemer in loondienst. Met een van de Belastingdienst, en Nederlandse Vereniging van Mondhygiënisten (NVM) toon je aan dat je ondernemer bent.
Deelnemen in een bestaande praktijk
Je kunt je ook inkopen in een bestaande mondhygiënisten- of tandartsenpraktijk. Je wordt dan mede-eigenaar (maat) in een maatschap of aandeelhouder van een besloten vennootschap (bv). De praktijk is van jullie samen. Je behandelt je patiënten onder je eigen naam.
Een bestaande praktijk heeft al bekendheid opgebouwd en je kunt in de cijfers zien of de praktijk goed loopt. Jezelf inkopen in een bestaande praktijk brengt wel kosten met zich mee, zoals goodwill. Dat is een bedrag dat je betaalt voor de bekendheid die de eigenaren van het bedrijf al hebben opgebouwd en voor de toekomstige winst. Bereken of je deze inkoopsom binnen een haalbare termijn kunt terugverdienen.
Een praktijk overnemen
Mondhygiënisten die door een naderend pensioen willen stoppen staan soms open voor overname. Zo blijft de praktijk voortbestaan. Op termijn kun jij het bedrijf dan fiscaal aantrekkelijk kopen.
Bij een overname staat de basis er al. Je weet hoeveel omzet de praktijk draait en er is een locatie en een patiëntenbestand. Behalve voor het pand en de spullen, betaal je goodwill. Een praktijk overnemen is interessant als je voldoende inkomen uit het bedrijf kunt halen en binnen een paar jaar de kosten terugverdient.
Een eigen praktijk starten
Als je zelf een praktijk wilt opzetten, vraag je dan af of een nieuwe praktijk winst zal opleveren. Bedenk dus hoe je aan patiënten komt, wat een geschikte locatie is en hoe je de geldzaken regelt. Met de KVK Locatiescan onderzoek je wie je concurrenten zijn. Een ondernemingsplan schrijven helpt je bij je onderzoek naar een eigen praktijk.
2. BIG-register mondhygiënist
Het BIG-register maakt duidelijk welke handelingen een zorgverlener kan en mag doen. Mondhygiënisten staan meestal niet in het BIG-register, maar sinds 1 juli 2020 is er een proef met . Je kunt je vrijwillig inschrijven in het BIG-register. En mag dan uitgebreidere behandelingen doen, zoals verdoven, röntgenfoto’s maken en eerste gaatjes vullen.
Annemiek van der Bilt van JA Mondhygiëne uit Almere staat niet in het BIG-register. “In de praktijk vind ik het onhandig. Als je bijvoorbeeld bij het vullen van een gaatje een zenuw raakt, moet de patiënt alsnog naar een tandarts. Dat is niet klantvriendelijk.”
Marzieh Farhadi Akinabad van Mondhygiënist praktijk Groningen is wel BIG-geregistreerd. “De patiënt vindt het prettig dat ik tijdens de behandeling direct een klein gaatje kan vullen. Vooral bij kinderen met een melkgebit.”
3. Marktonderzoek
Steeds meer gaan naar de mondhygiënist. In 2018 liet 36 procent van de Nederlanders zich behandelen bij een mondhygiënist. Dat is acht procent meer dan in 2014. Ook het aantal mondhygiënisten is gestegen. Volgens een van het Nederlands Instituut voor Onderzoek van de Gezondheidszorg (Nivel) is het aantal mondhygiënisten van 2012 tot en met 2019 met elf procent gegroeid tot 3569.
Deze informatie kun je gebruiken in je marketingplan. Zo’n plan helpt je je concurrenten en doelgroep in kaart te brengen. Je kunt ervoor kiezen je te registreren in het onafhankelijke Kwaliteits Register Mondhygiënisten ).
4. Zorgverzekeraar en AGB-code
Wil je declareren bij een zorgverzekeraar? Dan heb je een Algemeen Gegevens Beheer code (AGB-code) nodig. Deze kun je aanvragen bij . Voor de aanvraag van de AGB-code moet je in het KVK Handelsregister zijn ingeschreven. Van KVK krijg je een KVK-nummer en een vestigingsnummer. Deze laatste heb je nodig voor de aanvraag van de AGB-code.
Bij brancheorganisaties kun je opvragen wat de vergoedingen zijn voor behandelingen die binnen de zorgverzekering vallen. Patiënten zijn voor ongeveer 77 procent van de behandelkosten zijn . Gemiddeld kost een behandeling per patiënt 86 euro.
5. Patiëntgegevens registreren
Om de privacy van je patiënten te beschermen, zijn er regels voor het bijhouden van een . Zo mag je gegevens alleen bewaren met toestemming van de patiënt.
6. Belastingen
Behandelingen van een mondhygiënist zijn vrijgesteld van btw. Dat betekent dat je geen btw in rekening brengt en geen btw op kosten of inkopen kunt terugvragen. Ook doe je geen btw-aangifte.
Als je een eenmanszaak of maatschap hebt, valt je winst onder de inkomstenbelasting. Over je winst doe je jaarlijks aangifte.
7. Risico’s beperken
Als ondernemer moet je zelf je risico's afdekken. Denk aan schade die je een patiënt toebrengt tijdens een behandeling. Of inkomensverlies als je ziek wordt. Met een verzekering beperk je risico’s die je zelf niet kunt dragen.
Sommige verzekeringen zijn verplicht, andere zijn handig. Welke heb jij nodig? De KVK Verzekeringscheck helpt je bij het kiezen van je verzekeringen.
Ook met algemene voorwaarden beperk je je risico's. Hierin leg je vast wat de rechten en plichten zijn van jou en je patiënt. Deze voorwaarden kun je zelf opstellen. Of je vraagt advies of voorbeelden bij brancheorganisatie of de vereniging voor zorgverleners .
8. Administratie
Je bent verplicht een administratie bij te houden. Veel ondernemers in de mondzorg werken met een factormaatschappij. Zo’n maatschappij verstuurt namens jou de facturen en zorgt dat je betaald krijgt.
9. Brancheorganisaties
Een brancheorganisatie komt op voor de belangen van leden. En geeft informatie over bijvoorbeeld personeel aannemen en algemene voorwaarden. Daarnaast kun je bij de brancheorganisatie terecht voor juridisch advies, tariefadvies, verzekeringen en is er een kwaliteitsregister.
In Nederland zijn de volgende brancheorganisaties voor mondhygiënisten actief:
Algemene startersinformatie
Naast bovenstaande onderwerpen krijg je als starter ook te maken met:
- een financieel plan opstellen
- een bedrijfsnaam kiezen
- de inschrijving bij KVK
- belastingvoordelen voor ondernemers
Een overzicht van alle stappen die je neemt bij het starten van een eigen zaak, lees je in het stappenplan bedrijf .