Startsituaties

Starten met catering vanuit huis

Ben je dol op taarten bakken en hapjes maken? En wil je van je hobby een bedrijf maken? Een cateringbedrijf starten kan prima vanuit huis, eventueel naast je baan. Alles over koken en bakken aan huis, HACCP-regels, eten bezorgen, je inschrijving bij KVK en belastingzaken.

Surinaams, Italiaans of welke keuken dan ook. Iedereen houdt van lekker eten. Steeds vaker is het de thuisbakker of thuiscateraar die dit met veel liefde en passie tot in de puntjes verzorgt. Het is dan ook niet voor niets dat foodbloggers en vloggers duizenden volgers hebben en dat kookboeken als warme broodjes over de toonbank gaan. Heel Holland Bakt, Masterchef, 24 Kitchen. Koken en bakken is hot.

Een hobby of bedrijf?

Bij bakken en koken aan huis is het soms lastig, want ben je ondernemer of toch niet? Volgens de wet heb je een bedrijf als je zelfstandig goederen of diensten levert aan anderen, met de bedoeling winst te maken. Check of jouw activiteiten voldoen aan de criteria voor een onderneming.

Catering vanuit huis, dit moet je regelen

Veel starters in de catering beginnen een bedrijf aan huis. Ze gaan aan de slag in eigen keuken. Maar misschien wil jij het groter aanpakken en bijvoorbeeld je garage verbouwen. In beide gevallen geldt het volgende advies:

  • Check de voorwaarden van je gemeente
    Waarschijnlijk moet je bij de gemeente melden dat je een bedrijf aan huis begint. Onderzoek of jouw plannen passen binnen het bestemmingsplan van je gemeente en de regels rondom het verbouwen van je woning. De gemeente kan helpen met het aanvragen van een omgevingsvergunning, wijziging van het bestemmingsplan of een onttrekkingsvergunning.
  • Regel je inschrijving in een register van de NVWA
    Als je levensmiddelen produceert, verwerkt of verkoopt moet je inschrijven in een register van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).
  • Check je hypotheekovereenkomst of huurcontract
    In je hypotheekovereenkomst of huurcontract lees je of je een bedrijf in of bij je huis mag starten. Je kunt contact opnemen met je bank of verhuurder om je plannen te overleggen.
  • Bekijk je verzekeringspolissen
    Je inboedelverzekering en opstalverzekering heb je voor privébezittingen en de woning zelf. Ze dekken niet de schade aan bedrijfsmiddelen en de werkruimte. Daarom moet je waarschijnlijk je huidige verzekeringen uitbreiden. Check dit bij je verzekeringsmaatschappij en schakel indien nodig een adviseur in. Sluit daarnaast verzekeringen af voor de risico’s die je niet zelf kunt dragen.
  • Verdiep je in de HACCP-regelgeving
    In de HACCP-regelgeving staat bijvoorbeeld hoe je duidelijk onderscheid maakt tussen levensmiddelen voor de catering en levensmiddelen voor jezelf. Ook beschrijf het waar je werkruimte aan moet voldoen.
  • Verdiep je in de voorwaarden van bezorging
    Wil jij eten of drinken bezorgen bij je klanten met je eigen vervoermiddel? Zorg dan dat dit vervoermiddel schoon is. Verwarmende etenswaren moeten op minimaal 60 C° blijven voor afgifte. Gekoelde waren op maximaal 7 C°. Contactmaterialen, zoals verpakkingsmiddelen, moeten geschikt zijn voor het bewaren van voedsel en mogen geen bedreiging zijn voor de voedselveiligheid.

Astrid van der Pijl van Astrids Bakkerij is 28 jaar en verkoopt taarten vanuit haar huis in Vlaardingen. Ze verdient daar een prima boterham mee. Over regels bij het thuis bakken vertelt ze: “Verdiep je goed in de regels van HACCP. Ik heb toen ik 7 jaar geleden begon, een online cursus gevolgd. Neem de hygiëne in de keuken heel serieus, het moet in orde zijn. Niet alleen vanwege de controle van de NVWA. Je moet er toch niet aan denken dat iemand ziek wordt van jouw product.”

Let op: Wil je gaan werken met bezorgers? Per 1 juli 2020 moet de maaltijdbezorger minimaal 16 jaar zijn.

Dark kitchen: een restaurant zonder gasten

Een dark kitchen, ook wel ghost kitchen genoemd, is een virtueel restaurant waar alleen gekookt wordt. De klant bestelt de maaltijd via een website, de kok bereidt deze in de keuken en laat het eten bezorgen door een bezorgservice. Dit lijkt een trend te worden in Nederland. Online platforms als Deliveroo en Thuisbezorgd.nl groeien door deze nieuwe vorm van horeca. Een dark kitchen moet zich, net als elk bedrijf dat met voedsel en dranken werkt, registreren bij de NVWA en voldoen aan de regels van voedselveiligheid.

Parttime aan de slag

Als thuisbakker of eventcateraar kun je er bewust voor kiezen een bedrijf te starten naast je betaalde baan. Parttime ondernemen heeft voor- en nadelen. Zo loop je minder risico omdat je nog een vast inkomen hebt, maar ben je wel beperkter in je beschikbare tijd. Als je bedrijf groeit kun je altijd overstappen naar fulltime ondernemerschap.

Rosita van der Kruk is 54 jaar, eigenaar van cateringbedrijf PartyRoos in Westerhaar en werkte in loondienst bij een groothandel. “Ik kwam in aanraking met partijen die me vroegen events te organiseren. Ik deed dat hobbymatig. Mensen waren tevreden en kwamen steeds terug. Toen dacht ik, dat kan ik professionaliseren. Ik heb me in 2012 ingeschreven bij KVK met een organisatiebureau, de officiële start van mijn bedrijf. Later heb ik, samen met De Verrassende tafel, de overstap gemaakt naar kookworkshops, catering en live cooking op locatie. Ik ben gestopt met mijn baan en ga nu helemaal voor het ondernemerschap.”

Het belang van een ondernemingsplan

Een ondernemingsplan schrijven helpt je erachter te komen of er wel geld te verdienen valt met je idee. Het helpt je te onderzoeken of klanten op jouw product zitten te wachten. Ontwikkel een concept en bepaal je doelgroep. Maak een lijst van concurrenten en bedenk hoe jij zorgt dat klanten juist voor jouw bedrijf kiezen. Van der Pijl: “Je moet jezelf onderscheiden. Er zijn zoveel thuisbakkers. Ik lever uitstekende kwaliteit en ik denk goed na over mijn uitstraling. Deze uitstraling voer ik overal in door, ook online, zo herken je mijn bedrijf. Ik sta voor exclusiviteit. Ik maak elke taart maar 1 keer.”

Het ondernemingsplan helpt je ook een juiste prijs te bepalen voor je product. Je wilt onder aan de streep wel genoeg overhouden natuurlijk. Zet al je inkopen en vaste- en variabele kosten op een rij. Check de tarieven van je concurrenten en vraag jouw doelgroep wat ze bereid zijn te betalen.

Veel thuisbakkers en cateraars brengen hun producten aan de man via social media. Start met het social mediakanaal waarop het merendeel van je (potentiële) klanten actief is. Door voor 1 of 2 kanalen te kiezen verklein je voor jezelf de drempel ermee te beginnen en blijft het overzichtelijk. Van der Kruk over klantcontact via social media: “Ik gebruik Facebook voor particulieren en LinkedIn voor bedrijven. 2 heel verschillende doelgroepen. Bij particulieren moet het goed, maar niet te duur zijn. De prijs is belangrijk. Bij bedrijven moet het vooral goed zijn en speelt prijs een minder grote rol.”

Tip! Zoek samenwerking met andere ondernemers in de kook- of bakbranche. Door gezamenlijk activiteiten te organiseren, trek je nieuw publiek en deel je kosten voor locatie, reclame en catering. Van der Kruk heeft hier ervaring mee: “Tijdens het werk heb ik een collega-kok ontmoet waarmee het goed klikte. Daaruit is ‘De verrassende tafel’ ontstaan. We huren regelmatig een kookruimte in een foodhal en geven workshops.”

Schrijf je bedrijf in bij KVK

Iedere ondernemer moet zich inschrijven bij KVK. Inschrijven kost (eenmalig) € 50. Hiervoor moet je online een afspraak maken. Voordat je langskomt om de inschrijving officieel te maken, vul je het online inschrijfformulier in.

Kies een passende rechtsvorm. De meeste startende ondernemers kiezen voor de rechtsvorm eenmanszaak. Bij een eenmanszaak ben je persoonlijk aansprakelijk.

Na inschrijving krijgt direct je KVK-nummer mee. KVK geeft vervolgens je gegevens door aan de Belastingdienst. De Belastingdienst stuurt binnen 2 weken je btw-id en omzetbelastingnummer per post.

Administratieve en fiscale zaken

Als ondernemer krijg je te maken met het bijhouden van een administratie. Je kunt je financiële administratie zelf doen of uitbesteden aan een boekhouder of accountant. Dit betaalt zich vaak terug. Zij richten je boekhouding optimaal in, staan je bij met advies en zijn op de hoogte van verschillende fiscale voordelen.

Van der Pijl neemt de tijd om haar administratie te doen. “Ik ga daar op vaste tijden een middag voor zitten. Voor mijn aangifte inkomstenbelasting huur ik een boekhouder in. Ik geef liever daar geld aan uit, dan dat ik later misschien een boete moet betalen omdat ik iets verkeerd heb gedaan.”

Het is raadzaam een aparte zakelijke rekening te hebben voor je onderneming. Zo houd je overzicht over je inkopen en verkopen. Van der Pijl: “Reageer direct als een klant te laat is met betalen. Mijn klanten betalen vooraf. Is het geld niet op tijd binnen? Dan stuur ik direct de volgende dag een bericht. Ik ben een professional, dat straal ik uit. Ook in dit soort dingen. Het is ook belangrijk voor mezelf, want ik moet ook op tijd mijn inkopen kunnen doen.”

Aangifte bij de Belastingdienst

Vanaf het moment dat je ingeschreven bent, moet je (meestal) btw-aangifte doen. Dit doe je elk kwartaal. Een keer per jaar doe je aangifte voor de inkomstenbelasting. Lees alles over belastingen voor starters.

Tip! Is je omzet exclusief btw in een kalenderjaar minder dan 20.000 euro? Dan kun je kiezen voor de kleineondernemersregeling (KOR). Je berekent dan geen btw op je leveringen en mag de btw op kosten niet aftrekken. Ook mag je een beperkte btw-administratie bijhouden en hoef je geen btw-aangifte te doen.

Heb je er al aan gedacht dat …

  • Je een naam voor je bedrijf moet bedenken? Leuk en belangrijk! Want jouw naam moet herkenbaar zijn en de juiste uitstraling hebben. Er zitten ook wat officiële spelregels aan vast.
  • Je, als je een klantenbestand gaat bijhouden voor bijvoorbeeld een nieuwsbrief of kortingskaart, te maken krijgt met de privacywet AVG.
  • Je voor grotere klussen naar een professionele keuken kunt uitwijken. Denk aan een buurthuis, sportvereniging, ouderenvoorziening of onderwijsinstelling. Daar wordt de keuken niet elk uur van de week gebruikt.
  • Bij brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland vind je informatie over huurcontracten.
  • De Hygiënecode nogal eens verward wordt met het diploma Sociale Hygiëne (Verklaring kennis en inzicht Sociale Hygiëne). Het gaat hier echter om andere regelgeving. Het diploma Sociale Hygiëne betreft een verantwoorde verkoop van alcohol. De Hygiënecode gaat over het veilig bereiden van voedsel en dranken.
  • Het slim is regelmatig een horecavakbeurs te bezoeken om op de hoogte te blijven van trends en ontwikkelingen en om inspiratie en contacten op te doen.
  • Je bij het uitbrengen van een offerte je leverings- en betalingsvoorwaarden toevoegt. Leveringsvoorwaarden gaan over de aansprakelijkheid voor je product of dienstverlening. Betalingsvoorwaarden leggen de manier waarop, en het tempo waarin de betaling van facturen plaatsvindt vast. Hiermee voorkom je discussies achteraf.
  • Je inzetten voor een sociaal doel ‘beloond’ wordt. Sanne Alblas, bestuurslid van Thuisbakkerspunt, zag tijdens de coronacrisis veel mooie initiatieven. “Thuisbakkers maakten gebak voor ziekenhuispersoneel of voor buren die vereenzaamden. Dit kreeg regelmatig aandacht in de regionale media, vergrootte zo de naamsbekendheid van de thuisbakker en daarmee de potentiële klantenkring.”

Tips uit de praktijk

Van der Kruk wil startende cateraars het volgende meegeven: “Probeer bij jezelf te blijven. Wees creatief en ga niet kopiëren. En heb geduld. Denk niet dat je in 1 keer heel veel klanten hebt.”

Van der Pijl heeft een tip voor beginnende thuisbakkers: “Een goede planning is heel belangrijk. Reken ruim, het kost vaak meer tijd dan je denkt om iets te maken.”

Van 23 t/m 26 november waren de KVK Live Adviesdagen. Wil je iets terugkijken of heb je ze gemist? Bekijk de terugblik.

Gerdine Annaars

Als KVK-adviseur informeer ik ondernemers over start, overname en financiering. Ik richt me voornamelijk op ondernemende jongeren, studenten en ondernemers in de horeca en detailhandel. Ik deel slimme tips via KVK.nl, nieuwsbrieven en social media.

InspiratiePage