Facturen en betalingen

Deze vragen worden vaak aan ons gesteld.

Factuur van KVK

Vraag een kopiefactuur aan via stel een vraag online. Vermeld het factuurnummer en je (bedrijfs)gegevens. Je krijgt en e-mail waarmee je naar het betaalportaal kan.  

Krijg je de facturen per e-mail? Dan kan je via de knop 'ga naar betaalportaal' de oudere facturen direct inzien. Let op: hierin zitten de facturen vanaf 01-07-2025. 

Betaal je de bestelling direct met iDEAL of creditcard? Dan is je bestelling anoniem en kunnen wij geen kopiefactuur sturen. Gebruik het afschrift van je bank of creditcard als betaalbewijs. Over onze producten en diensten betaal je geen btw. 

Ja, je kunt je facturen digitaal ontvangen. Ga naar facturen digitaal aanvragen en vul het webformulier in.

Je kunt via e-mail of brief bij ons navragen of er nog facturen openstaan. Dit kun je doen als eigenaar, vennoot of bestuurder. Ook een bewindvoerder kan dit doen namens een cliënt. 

Verzoek indienen
Een verzoek indienen kan op twee manieren:

  1. per e-mail aan debiteuren@kvk.nl
  2. schriftelijk aan KVK, t.a.v. Afdeling debiteurenadministratie, Postbus 48, 3500 AA Utrecht

 In het verzoek geef je aan:

  • wie het verzoek doet (bijvoorbeeld de bewindvoerder) en het e-mailadres en zoveel mogelijk andere gegevens, zoals
  • om welk bedrijf het gaat (naam bedrijf en KVK-nummer)
  • naam van de ondernemer met voorletters en geboortedatum
  • het adres van de onderneming
  • factuurnummer

 Wij geven binnen twee weken een reactie per e-mail.

Je hebt 28 dagen de tijd om onze facturen te betalen, dit is volgens artikel 3:4 Financieel besluit Handelsregister 2014.

Herinnering

Hebben we na 28 dagen je betaling niet ontvangen? Dan krijg je een betalingsherinnering. Je hebt dan 14 dagen de tijd om de factuur alsnog te betalen.

Aanmaning

Is je betaling nog niet binnen? Dan krijg je een aanmaning, verhoogd met 9 euro aanmaningskosten volgens artikel 4.113 Awb. Je hebt dan opnieuw 14 dagen de tijd om de factuur te betalen.

Vordering

Betaal je ook niet na de aanmaning, dan geven we de vordering door aan Syncasso. Je betaalt alle kosten voor de maatregelen die nodig zijn om het bedrag betaald te krijgen.

Automatische incasso

We proberen één keer automatisch te incasseren. Lukt dat niet? Dan volgen we de stappen hierboven. 

Bij Mijn account staat een overzicht van je bestellingen.

  • Log in bij 'Handelsregister' met je toegangscode en wachtwoord.
  • Klik op de link bij het blokje 'Bestellingen'.
  • Je ziet nu een overzicht van je online bestellingen. Je kunt filteren op periode.
  • Je kunt het overzicht ook downloaden.

Heeft je organisatie meerdere inlogcodes? Dan is er maar één inlogcode waarmee je het overzicht voor alle inlogcodes kunt opvragen, de hoofduser of administrateur. 

Weet je niet welke toegangscode hoofduser of administrateur is? Neem dan contact met ons op.   

Nee, je krijgt geen factuur voor bestellingen die je meteen betaalt met iDEAL of creditcard. Je bestelling van het uittreksel Handelsregister is een anonieme bestelling en daarom kunnen wij geen factuur maken.

Betaalbewijs

Gebruik de bevestiging of het afschrift van je bank of creditcard als betaalbewijs. Over onze producten en diensten betaal je geen btw.

Toegangscode

Wil je vanaf nu een factuur ontvangen van je bestelling? Vraag een gratis toegangscode aan en kies voor automatische incasso. Je krijgt dan elke maand een factuur.

Bekijk voorbeelden van een factuur, betalingsherinnering en aanmaning die je van ons kunt ontvangen op de pagina 'facturen van KVK'. Hier vind je ook de gegevens die op onze facturen staan.

Lees meer informatie over onze bankgegevens (bankrekening, welke bank, IBAN nummer) en bekijk de voorbeeldfacturen die wij vanuit KVK versturen.

Bij een dubbele betaling krijg je het teveel betaalde bedrag terug.

Automatische afschrijving

Is de factuur automatisch van je rekening afgeschreven en heb je die zelf nog een keer betaald? Dan storten wij het teveel betaalde bedrag na afloop van de wettelijke storneringstermijn terug. Deze termijn is 56 kalenderdagen gerekend vanaf de datum van de afschrijving.

Geen automatische afschrijving

Gaat het niet om een automatische afschrijving, maar heb je de factuur zelf twee keer naar ons overgemaakt? Dan ontvang je het bedrag na één à twee weken terug op je rekening.

Eerder terugboeken

Wil je het bedrag eerder laten terugboeken? Neem dan contact op met je eigen bank.

Ja, dat kan. Je vindt hier een formulier waarmee je het geld kunt laten terugstorten.

Op termijn stoppen we met deze manier van betalen. Houd daarmee rekening als je een nieuw tegoed stort.

Syncasso

Je ontvangt een brief van Syncasso omdat een factuur niet is betaald. Als je een factuur niet betaalt, sturen we je eerst een herinnering en aanmaning. Daarna vragen we gerechtsdeurwaarder Syncasso om ons te helpen met het betaald krijgen van de factuur.

Contact
Heb je vragen over deze factuur? Lees wat je moet doen in de brief, e-mail of sms die je hebt ontvangen. Of neem direct contact op met Syncasso. 

Log in in 'Mijn Dossier' van Syncasso en dien je betaalbewijs in. De instructies hiervoor staan in de brief, e-mail of sms die je hebt ontvangen. Neem bij vragen contact op met Syncasso. Zij handelen je vragen verder af.

Factuur aanpassen

Krijg je de facturen al per e-mail? Ga dan via de e-mail naar het betaalportaal. Hierin kan je de eerdere machtiging intrekken. Bij een nieuwe openstaande factuur kan je de machtiging afgeven op de juiste rekening.  

Krijg je de facturen per post? Log dan met de toegangscode en geef het nieuwe bankrekeningnummer door. Lukt dit niet, neem dan contact met ons op via Stel een vraag online | KVK.

De contactpersoon pas je aan via 'stel een  vraag online'. Kies het onderwerp 'Bestellingen en facturen'. Vul je bedrijfsgegevens in. Vermeld de nieuwe en oude contactpersoon.

Hoe je het factuuradres wijzigt is afhankelijk van hoe je jouw facturen ontvangt.

Facturen per post

Het factuuradres is altijd gelijk aan het geregistreerde bezoek- of postadres van je bedrijf in het Handelsregister. Wij passen het factuuradres automatisch aan als je de adreswijziging van je bedrijf aan ons doorgeeft. Dit doe je via 'wijzigen'.

Is het factuuradres door ons niet aangepast? Meld dit online via het vragenformulier op onze website: 'stel een vraag online'. Kies het onderwerp 'Bestellingen en facturen'. Vermeld hierbij het nieuwe én oude factuuradres.

Digitale facturen

Krijg je onze facturen digitaal en is het e-mailadres gewijzigd? Stuur een bericht naar: debiteurenefacturatie@kvk.nl. Vermeld het nieuwe en oude e-mailadres.