Auto’s en auto-onderdelen importeren
- Marco van Hagen
- De basis
- 3 aug 2020
- Bijgewerkt 19 sep 2023
- 8 min
- Runnen en groeien
- Internationaal
Voor de import van een auto, bestelbus, vrachtwagen of touringcar zijn regels. Denk aan kentekenregistratie en belastingen als bpm, producteisen en productaansprakelijkheid. Importeren uit een EU-land is makkelijker dan importeren uit een land buiten de EU. Auto-onderdelen gaat zonder bpm of kentekenregistratie, maar producteisen en aansprakelijkheid kom je hier wel tegen.
Je betaalt invoerrechten als je een auto invoert uit Amerika of uit een ander land buiten de EU. Auto's uit Duitsland of uit een andere EU-landen importeer je zonder invoerrechten. Het invoerrecht voor nieuwe auto’s of auto-onderdelen is hetzelfde als voor gebruikte auto's of auto-onderdelen.
- Auto importeren
- Auto-onderdelen importeren
- Producteisen
- Productaansprakelijkheid
- Importeren binnen de EU
- Importeren van buiten de EU
- Btw bij import van buiten de EU
- Parallelimport
- Namaak
- Kostprijs berekenen
- Motorrijtuigenbelasting
- Meer informatie
Auto importeren
Als je een auto importeert, stel je deze direct op naam met een registratie van het kenteken bij de RDW. En je betaalt belasting, ofwel bpm.
Kentekenregistratie
Voordat je geïmporteerde vervoermiddel in Nederland de weg op mag, stel je dit op naam. Je schrijft het voertuig in bij het kentekenregister van de RDW. Gebruik hiervoor dit handige . Als je de auto zelf gaat gebruiken, zet je deze op je eigen naam of op naam van je bedrijf. Wanneer je auto's gaat verkopen als handelaar, neem je de voertuigen op in je . Het kenteken ontvang je op een .
Bpm
In Nederland betaal je belasting op personenauto's en motorrijwielen . Voor personenauto’s betaal je bpm wanneer je ze inschrijft in het kentekenregister. Voor bestelauto’s betaal je bpm na de tenaamstelling. De hoogte van de bpm verschilt per voertuig. Vrachtwagens vallen niet onder de bpm. Voor bestelbussen mag je gebruikmaken van een vrijstellingsregeling voor bpm.
Berekenen van bpm
De hoogte van de verschilt per voertuig. Voor personenauto’s bereken je de bpm over de uitstoot van CO2. Voor bestelauto’s is dit een percentage van de netto cataloguswaarde. Voor nieuwe volledig elektrische auto's betaal je geen bpm.
Bpm-vrijstelling bestelbussen
Als ondernemer krijg je vrijstelling van bpm op je bestelbus via de . Je moet hiervoor minimaal 10% van alle gereden kilometers zakelijk rijden. Verkoop je je bestelbus door aan een andere ondernemer? Dan kun je gebruikmaken van de .
Prinsjesdag, gevolgen voor bpm
De bpm-vrijstelling op bestelbussen in 2025. Ook gaat het vaste gedeelte van de bpm . Lees welke gevolgen Prinsjesdag nog meer heeft voor bedrijven en ondernemers.
Auto-onderdelen importeren
Voor geïmporteerde auto-onderdelen is geen kentekenregistratie nodig. Ook betaal je hiervoor geen bpm.
Er zijn wel regels voor producteisen en productaansprakelijkheid. Net zoals voor auto’s en andere voertuigen.
Producteisen
Vervoermiddelen moeten voldoen aan de Europese . Dit geldt ook voor onderdelen van voertuigen. De RDW keurt voertuigen. Voertuigen en onderdelen hebben een verplichte E-markering volgens de van de EU. Soms heb je naast E-markering ook een nodig. Bijvoorbeeld een kraanwagen. Voor het onderstel is E-markering nodig. De kraanmachine zelf valt onder de Machinerichtlijn voor de CE-markering.
Nieuw type
Bied je voertuigen en onderdelen (componenten) voor het eerst op de Europese markt? Dan heb je een Europese nodig. In Nederland vraag je deze goedkeuring aan via de RDW. Na goedkeuring van het nieuwe voertuig of onderdeel mag je deze in Nederland of andere EU-lidstaten verkopen.
In de Regeling vind je alle regels voor voertuigen en voertuigonderdelen.
Productaansprakelijkheid
Soms ben je aansprakelijk voor (letsel)schade als je voertuigen of onderdelen hiervan importeert. Dit speelt bij import van landen buiten de Europese Economische Ruimte . De oorzaak van de schade moet liggen in een gebrek aan deze producten. Je bent in juridische zin de producent. Zorg ervoor dat geïmporteerde voertuigen of onderdelen hiervan voldoen aan alle eisen en regels. Maakt een producent in de EER deze producten onder een eigen merknaam (private label) of merkloos (white label)? Ook dan ben je als importeur aansprakelijk.
Recall
Voldoen je geïmporteerde voertuig of onderdelen niet aan de regels? En was dit product vaker kapot met kans op lichamelijk letsel? Dan moet je als importeur alle voertuigen en het defect repareren. Verder moet je de RDW en de consument informeren over het defect.
Importeren binnen de EU
Voor importeren binnen de EU geldt vrij verkeer van goederen. Importeer je een auto of auto-onderdelen uit Duitsland of een andere lidstaat? Dan betaal je geen invoerrechten. Je doet geen invoeraangifte bij de douane. Je leverancier brengt meestal 0% btw in rekening wanneer je ondernemer bent. Je geeft wel je btw-identificatienummer aan je leverancier door.
Je Nederlandse btw (21%) over de aankoop en geeft deze aan in je btw-aangifte. Vervolgens mag je deze btw meestal als voorbelasting aftrekken in dezelfde aangifte. Dit noem je een Intracommunautaire Verwerving (ICV). Koop je nieuwe of bijna nieuwe in van een bedrijf uit de EU? Dan pas je de ICV toe.
Uitzondering is wanneer je zo’n nieuw vervoermiddel inkoopt van een particulier uit een ander EU-land. Dan vraag je de particulier om een factuur, zonder btw. Deze factuur heb je nodig voor je eigen administratie.
Importeren van buiten de EU
Importeer je uit een land buiten de EU, zoals Amerika, dan doe je een invoeraangifte bij de Nederlandse Douane. Meestal verzorgt je vervoerder of dit voor je. Hier vragen zij een vergoeding voor. Vaak schieten zij ook verschuldigde invoerrechten en btw voor. Verder heb je een EORI-nummer , wanneer je bedrijfsmatig het voertuigen of onderdelen importeert. Dit identificatienummer heb je nodig bij contact met de douane, zoals voor douaneaangiften.
Goederen inklaren bij de douane
Invoerrechten
Je betaalt invoerrechten als je auto's en auto-onderdelen importeert uit een land buiten de EU. De hoogte van het invoerrecht hangt af van de goederencode. De douane gebruikt goederencodes voor het indelen van producten. De juiste goederencode bepalen is lastig. De indeling hangt bijvoorbeeld af van het type vervoermiddel. Bij invoer gebruik je meestal een goederencode van tien cijfers. Hieronder vind je de eerste vier cijfers per soort vervoermiddel:
- Personenauto’s: 8703 (automobielen en andere motorvoertuigen vooral ontworpen voor personenvervoer).
- Bestelbussen en vrachtwagens: 8704 (automobielen voor goederenvervoer).
- Touringcars: 8702 (automobielen voor het vervoer van tien of meer personen, de bestuurder daaronder begrepen).
- Voertuigonderdelen: 8708 (delen en toebehoren van motorvoertuigen bedoeld bij de code 8701 tot en met 8705).
Alle goederencodes vind je in het van de douane.
Het invoerrecht op voertuigen is meestal 10%. Of je nieuwe of gebruikte auto's importeert maakt geen verschil. Het invoerrecht op auto-onderdelen is meestal 4,5%, of deze nu nieuw of gebruikt zijn. Je berekent de invoerrechten over de douanewaarde. Dit is de prijs van de goederen plus vervoers- en eventuele verzekeringskosten tot aan de grens (of haven) van binnenkomst in de EU.
Minder invoerrechten
Soms betaal je minder invoerrechten. Bijvoorbeeld als je (gebruikte) vervoermiddelen of auto-onderdelen importeert die fabrikanten maken in landen waarmee de EU een handelsverdrag heeft. Denk aan Marokko en Mexico. Deze producten moeten dan wel van preferentiële oorsprong zijn uit het verdragsland. Dit toon je aan met preferentiële oorsprongsdocumenten die je aanvraagt bij de leverancier in het verdragsland.
In het gebruikstarief van de douane zie je of goederen een verlaagd invoerrecht hebben. De goederencode van je product en het productieland bepalen dit. Als er een verlaging is, zie je dit aan het woord 'tariefpreferentie'. Of je belt met de DouaneTelefoon, 0800 01 43.
Met Turkije heeft de EU een douane-unie. Met een ATR-certificaat uit Turkije betaal je voor vervoermiddelen en voertuigonderdelen geen invoerrechten.
Veel geïmporteerde auto's of onderdelen komen uit China en de Verenigde Staten van Amerika (VS). Met deze landen heeft de EU geen handelsverdrag. Hierdoor heb je geen voordeel van lagere invoerrechten.
Btw bij invoer van buiten de EU
Bij invoer in Nederland betaal je Nederlandse invoer-btw. Dit is 21%. Deze btw mag je in je btw-aangifte aftrekken als voorbelasting wanneer je recht hebt op btw-aftrek. Importeer je regelmatig uit landen buiten de EU? Met een vergunning artikel van de Belastingdienst betaal je geen btw op het moment van invoer. Je verlegt de btw dan naar je btw-aangifte.
Parallelimport
Bij importeer je goederen zonder toestemming van de houder van het merkrecht. Soms mag het. Dit noem je geoorloofde parallelimport. In andere gevallen is het verboden. Dit heet ongeoorloofde parallelimport.
Voorbeeld ongeoorloofde parallelimport
Je wilt in het groot Ford auto-onderdelen importeren uit een land buiten de EER. Voor deze Fordonderdelen bestaat al een officiële importeur met een opgeslagen merknaam in een merkregister in de EER. Mag je deze onderdelen invoeren? Nee, behalve als de producent of andere merkhouder je hiervoor toestemming geeft.
Voorbeeld geoorloofde parallelimport
Importeer je merkonderdelen uit een EER-land? Als een officiële producent of importeur ze al binnen de EER verkoopt, mag jij dit ook.
Namaak
Onbetrouwbare handelaren verdienen geld aan namaakartikelen. Neem de bandenindustrie. Die liep tussen 2010 en 2015 ruim 2 miljard euro mis door namaak autobanden. Voor de verkoop van accu’s ging het in die periode om 179 miljoen euro. Zo berekende het EU Intellectual Property Office dit in 2018. Namaakproducten hebben vaak een mindere kwaliteit dan het origineel. Met mogelijk lichamelijk letsel of overlijden tot gevolg. Als importeur ben je hiervoor aansprakelijk. Namaakartikelen importeren en verhandelen is verboden en strafbaar.
Voorkomen
Je herkent soms moeilijk of een product namaak is of echt. Een erg lage prijs is een signaal dat het om een namaakproduct gaat. Is de prijs te mooi om waar te zijn? Dan is dat meestal ook zo. Achterhalen of een leverancier betrouwbaar is blijft lastig. Probeer je risico te beperken.
Kostprijs berekenen
De kosten van het importeren van auto's en auto-onderdelen neem je mee in je kostprijs. Denk aan:
- inkoopkosten, bijvoorbeeld de waarde van de auto of auto-onderdelen
- transport- en verzekeringskosten
- invoerrechten en afhandelingskosten bij de douane
- bpm
- opslagkosten
- kosten voor noodzakelijke reparatie en onderhoud
- administratiekosten, bijvoorbeeld voor je boekhouder
- personeelskosten
Verkoopprijs
Bij verkoop van de auto of auto-onderdelen neem je ook de advertentie- en reclamekosten mee. Verder tel je bij deze kosten je winstmarge op en je hebt je verkoopprijs. Btw is geen kostenpost, omdat je deze aftrekt als je hier als ondernemer recht op hebt.
Voor elektrische auto’s betaal je geen wegenbelasting. Dit verandert in 2025. Een elektrische auto is in aanschaf dan een auto met brandstofmotor, maar in onderhoud weer goedkoper.
Motorrijtuigenbelasting
Heb je één of meer motorrijtuigen voor je bedrijf? Bijvoorbeeld personenauto, bestelauto, motor, autobus of vrachtwagen? Dan betaal je ofwel wegenbelasting. Als je bestelauto's voor je bedrijf gebruikt betaal je misschien een verlaagd tarief wegenbelasting. Deze auto's noem je ook wel auto's met een grijs kenteken.
Meer informatie nodig?
- is een brancheorganisatie voor producenten, groothandels en importeurs van vervoermiddelen. BOVAG is een keurmerk voor klanten van deze bedrijven.
- De Inspectie Leefomgeving en Transport controleert of bedrijven, organisaties en overheden zich houden aan de wet- en regelgeving voor een duurzame leefomgeving en fysieke veiligheid.
- De Koninklijke RAI komt op voor de belangen van fabrikanten en importeurs van personenauto’s en vrachtauto's. En ook voor aanhangwagens en opleggers, carrosserieën en speciale voertuigen. Ook zijn leveranciers van onderdelen en garage-uitrusting aangesloten RAI Vereniging.