Dropshipping: online verkopen zonder voorraad
- Marcel Hoebink
- De basis
- Bijgewerkt 17 april 2025
- 4 min
- Runnen en groeien
- Internationaal
Dropshipping is een manier om zonder grote investeringen een webshop te beginnen. Maar dropshipping heeft ook risico’s. Je bent bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de juiste bezorging van je product.
Maak van je exportplannen een succes
Krijg waardevolle tips in onze e-mailserie over exporteren
Dropshipping lijkt makkelijk, maar er komt meer bij kijken dan je denkt. Je moet de regels volgen en zorgen voor een goede klantenservice. Als dropshipper werk je samen met een leverancier in Nederland of in het buitenland. Voor internationale dropshipping zijn extra regels. In dit artikel lees je meer over de voor- en nadelen van dropshipping. En waar je als dropshipper op moet letten.
- Wat is dropshipping?
- Voordelen van dropshipping
- Nadelen van dropshippng
- Buitenlandse leveranciers en regels
- Dropshipping beginnen
- Richtlijn DAC7
Wat is dropshipping?
Dropshipping is een vorm van e-commerce waarbij je zonder voorraad producten direct aan klanten laat leveren. Je klant bestelt een product in je webshop. Daarna bestel je het product bij je leverancier. Die stuurt het product direct naar je klant. Doordat je zelf geen voorraad hebt, bespaar je op kosten investeringen.
Voordelen van dropshipping
Dropshippers plaatsen producten van dropshipleveranciers in hun webwinkel. Deze leveranciers zijn meestal producenten of groothandelaren uit binnen- of buitenland. Dropshipping heeft verschillende voordelen:
- Je hebt geen voorraad. Dus huren of kopen van opslagruimte is niet nodig.
- Je loopt geen inkooprisico. Je betaalt je leverancier pas nadat een klant een product koopt in je webshop. Je verkoopprijs bestaat uit de inkoopprijs, kosten voor het verwerken van de bestelling en de verzending door je dropshipleverancier, plus je winstmarge.
- Je hebt geen personeel nodig voor het inpakken en verzenden van de bestelling naar je klant.
- Je vergroot eenvoudig je assortiment omdat je geen dure voorraden aanlegt. En je hebt geen last van restpartijen die onverkoopbaar zijn.
Nadelen van dropshipping
Dropshipping lijkt een makkelijke manier van geld verdienen met minimale investeringen. Maar dropshipping heeft ook nadelen:
- Je bent verantwoordelijk voor een juiste klantenservice bij het oplossen van problemen tijdens een levering. Bijvoorbeeld als een pakket te laat, niet of beschadigd aankomt bij je klant. Als je dropshipleverancier een fout maakt, dan beschadigt dit je reputatie. Maak vooraf goede afspraken met je leverancier over zaken als garantie en levertijden. Maar ook over het terugsturen van producten en beschikbare voorraden.
- Dropshipleveranciers verkopen hun producten meestal ook aan andere webwinkels. Mogelijk gevolg is dat concurrerende webwinkels deze producten tegen heel lage prijzen aanbieden. En akkoord gaan met lagere marges dan je zou willen.
- Je kunt niet controleren of een product in goede staat is als de leverancier het naar je klant stuurt. Je weet ook niet zeker of de leverancier het juiste product levert aan je klant.
Buitenlandse leveranciers en regels
Samenwerken met buitenlandse dropshipleveranciers brengt verschillende uitdagingen met zich mee. Bijvoorbeeld langere levertijden, communicatieproblemen, douaneregels en hogere verzendkosten.
Bij internationale dropshipping zet je producten van buitenlandse leveranciers op je website. Zij versturen deze direct naar je klant. Maak duidelijke afspraken met je buitenlandse dropshipleverancier over levertijd, garantie en retourzendingen. Leg deze afspraken vast in een overeenkomst. Je mag geen verhandelen. Laat je leverancier in de overeenkomst opnemen dat er geen sprake is van inbreuk op een intellectueel eigendomsrecht.
UPV: uitgebreide producentenverantwoordelijkheid
Is er een UPV voor je product? Dan ben je ook verantwoordelijk voor je product als het afgedankt of opgebruikt is. Dan zijn er extra kosten en regels, bijvoorbeeld voor inzameling en recycling. Er zijn UPV's voor textiel, wegwerpplastic, verpakkingen, autobanden en auto's, batterijen en accu's en elektronische apparatuuur.
Levertijd en terugsturen
Geef je klant vooraf de verwachte levertijd door. Komt je leverancier uit China, dan is het product al snel twee tot drie weken of langer onderweg. Leg duidelijk uit hoe retourzendingen werken. Wil je dat je klant producten terugstuurt naar de buitenlandse leverancier? Laat dit dan vooraf aan je klant weten. Als je dit niet doet, moet je zelf de retourkosten betalen. Duidelijkheid voor alle partijen voorkomt vervelende verrassingen, ruzies en ontevredenheid.
Productveiligheid
Werk je samen met een dropshipleverancier buiten de EU? De producten die je verkoopt in de EU moeten altijd veilig zijn en voldoen aan producteisen. Daarbij maakt het niet uit of je grootschalige of kleinschalige activiteiten hebt. Of dat je verkoopt vanuit je eigen webshop of via een online platform.
Er is een Europese verordening (EU) 2023/988 voor algemene , de General Product Safety Regulation (GPSR). De GPSR is voor alle non-food consumentenproducten die op de Europese markt komen. Geneesmiddelen, diervoeder, levende planten en dieren, dierlijke bijproducten, antiek, levensmiddelen en gewasbeschermingsmiddelen vallen niet onder de GPSR.
Voor veel producten zijn er daarnaast speciale eisen. Dit is bijvoorbeeld zo voor speelgoed, cosmetica en elektr(on)ische producten. Je klant kan je aansprakelijk stellen bij (letsel)schade door een gebrekkig product. Vraag je leveranciers om technische die bewijzen dat hun producten veilig en van goede kwaliteit zijn. Lees meer over de verschillende rollen bij . En welke verantwoordelijkheden bij welke rol horen.
Klant buiten de EU
Zit je klant in een land buiten de EU? Internetaankopen, consumentenbescherming en producteisen verschillen soms per land.
Douane en invoerrechten
Komen de producten van buiten de EU? En is de waarde van de zending meer dan 150 euro? Dan betaalt de importeur in de EU vaak invoerrechten. De hoogte van het invoerrecht hangt af van het product. De importeur betaalt ook altijd invoer-btw. Klanten verwachten niet dat zij deze kosten moeten betalen aan de pakketbezorger. Behalve als je dit vooraf laat weten. Maak afspraken met je buitenlandse dropshipleverancier over het transport en de inklaring bij de douane.
Heb je klanten buiten de EU? Dan zijn er vaak andere douaneregels en invoerbelastingen. Leg dit ook duidelijk uit. Laat klanten weten dat de inklaringskosten een onderdeel zijn van de verkoopprijs van je product. Of dat je klanten deze kosten achteraf moeten betalen bij de bezorging van hun product.
Btw-regels
De btw-regels voor handel met het buitenland hangen af van verschillende dingen. Het maakt uit of je iets verkoopt aan een particulier of aan een ondernemer. Ook is het belangrijk of je zakendoet in of buiten de EU. Elke situatie is anders. En je moet met meerdere dingen rekening houden. De Belastingdienst geeft uitleg over dropshipping en . Voor ingewikkelde situaties en advies op maat kun je een fiscalist inschakelen.
Dropshipping beginnen
Heb je goed nagedacht over de voor- en nadelen? En wil je beginnen met dropshipping? Registreer dan een domeinnaam, schrijf je webshop in bij KVK en houd een administratie bij. Houd je aan de standaard wetten en regels voor webwinkels. Geef de juiste informatie over levertijden en over de regels voor het terugsturen van producten. Zorg dat je webshop een klantenservice heeft. In de checklist online staat een overzicht van alle regels. En lees de informatie over dropshipping op .
Verkopen via platformen
Je kunt je producten ook verkopen viap online platformen zoals AliExpress, eBay, Zalando, Bol.com en Amazon. Wil je deze online platformen gebruiken als marketingkanaal voor je producten? Verdiep je dan goed in de voor- en nadelen.
Richtlijn DAC7
Verkoop je producten via Europese digitale platformen en digitale platformen met Europese klanten? Dan moeten deze platformen informatie over jou als verkoper doorgeven aan de Belastingdienst. Denk aan de inkomsten, die je via een platform krijgt, je rekeningnummer, naam en adresgegevens. Dit staat in de Europese richtlijn (EU) 2021/514. Deze richtlijn is ook bekend als richtlijn .