'KVK controleert mijn businessplan' en 7 andere fabels

Je bedrijf inschrijven is gemakkelijker dan veel mensen denken. Toch krijgen onze adviseurs elke dag misverstanden te horen. Zo zouden wij je ondernemingsplan moeten goedkeuren voordat je je mag inschrijven en diploma’s en vergunningen willen zien. Maar dat klopt niet. Dit zijn de acht meest gehoorde misverstanden over KVK van startende ondernemers.

KVK Krachtmeting

Hoe sterk ben jij in ondernemen? Vergelijk jezelf met anderen

Doe de test
  1. KVK controleert mij streng bij mijn inschrijving
  2. Ik krijg mijn btw-nummer gelijk mee als ik me inschrijf
  3. Ik heb alleen iets aan KVK bij de start van mijn bedrijf
  4. Ik kan me pas inschrijven als ik minimaal 1225 uur aan mijn bedrijf besteed
  5. Ik moet ouder zijn dan 18 om een bedrijf te beginnen
  6. KVK is de eigenaar van het Handelsregister
  7. Ik moet mijn algemene voorwaarden deponeren bij KVK
  8. Ik kan bij KVK terecht voor voorbeeldcontracten en hulp bij juridische kwesties

1. KVK controleert mij streng bij mijn inschrijving

Vaak denken ondernemers dat ze tijdens de inschrijving een ondernemingsplan, diploma’s of vergunningen moeten laten zien. Hoewel we je aanraden om een ondernemingsplan te maken, controleren we dat niet. Ook diploma’s en vergunningen hoef je niet te laten zien bij de inschrijving van je bedrijf. Van de overheid hebben wij de taak gekregen het Handelsregister bij te houden. Voor controle op diploma’s en vergunningen zijn andere instanties.

Dit controleren we wel:

  • Je identiteit: de gegevens in het Handelsregister moeten kloppen. Daarom controleren we je legitimatiebewijs, zodat we zeker weten dat je bent wie je zegt te zijn.
  • Je bedrijfsnaam: we kijken of er geen andere bedrijven in het Handelsregister staan met (bijna) dezelfde naam als die van jou. Je mag namelijk niet dezelfde bedrijfsnaam gebruiken als iemand anders.
  • Je vestigingsadres: is je bedrijf op een ander adres dan je woonadres? Dan hebben we een getekend huurcontract nodig of een toestemmingsverklaring van de eigenaar van het pand.

Inschrijven bij KVK: zo werkt ‘t

2. Ik krijg mijn btw-nummer gelijk mee als ik me inschrijf

KVK regelt geen btw-nummers. Wel geven we je inschrijving in het Handelsregister door aan de Belastingdienst. Binnen twee weken na de start van je bedrijf krijg je van de Belastingdienst je btw-identificatienummer (btw-id) en omzetbelastingnummer. Het btw-id zet je onder meer op je website en facturen. Het omzetbelastingnummer heb je nodig voor je aangifte omzetbelasting.

3. Ik heb alleen iets aan KVK bij de start van mijn bedrijf

KVK is vooral bekend van het Handelsregister. Iedere ondernemer schrijft zich bij KVK in dat register in. Maar je kunt ook bij ons terecht voor gratis informatie en advies. Zelfs als je bedrijf al jaren bestaat. Je kunt het KVK Adviesteam bellen met al je ondernemersvragen. Op onze site vind je informatie die van pas komt bij het ondernemerschap:

4. Ik kan me pas inschrijven als ik minimaal 1.225 uur aan mijn bedrijf besteed

Ook als je minder dan 1.225 in je eigen bedrijf werkt, kun je ondernemer zijn en moet je je inschrijven bij KVK. In de wet staat dat je een onderneming hebt als je zelfstandig goederen of diensten levert aan anderen, met de bedoeling om winst te maken. Die 1.225 uur heeft te maken met het urencriterium. Als je daaraan voldoet en dus meer dan 1.225 uur per jaar aan je bedrijf besteedt, heb je recht op belastingvoordeel voor ondernemers.

5. Ik moet achttien jaar of ouder zijn om een bedrijf te beginnen

Dat klopt niet, ook als je nog geen achttien bent mag je een bedrijf starten. KVK ziet steeds meer kinderen en jongeren die een bedrijf beginnen. In 2022 stonden ruim 50.000 ondernemers onder de 21 jaar ingeschreven bij KVK. Laat je leeftijd dan ook geen reden zijn om je ondernemersplannen uit te stellen. Het is wel handig als je ouders (of voogd) je steunen, want je hebt hun toestemming nodig om een bedrijf te beginnen. Een zakelijke rekening openen of contracten afsluiten kan alleen met een handlichting.

6. KVK is de eigenaar van het Handelsregister

Dat zou je misschien denken, maar officieel houdt KVK het register alleen bij. In opdracht van de overheid. In het Handelsregister staan de gegevens van alle bedrijven in Nederland, zodat je weet met wie je zaken doet en of een bedrijf misschien failliet is. Met je inschrijving in het Handelsregister toon je aan dat je een bedrijf hebt.

Over het Handelsregister bestaan trouwens meer misverstanden. Zoals dat KVK het register gebruikt om geld te verdienen met de verkoop van adresgegevens. Of dat het Handelsregister niet actueel is. Beide beweringen zijn niet waar.

7. Ik moet mijn algemene voorwaarden deponeren bij KVK

Dat hoeft niet, maar het kan wel. Je kunt je algemene voorwaarden of leverings- en betalingsvoorwaarden deponeren bij KVK of bij de rechtbank. Bij KVK kost dit achttien euro per document. Klanten of relaties kunnen je voorwaarden dan bij ons opvragen. Of het voor jou handig is om je algemene voorwaarden te deponeren, hangt af van jouw voorkeur en van wat voor bedrijf je hebt.

Let op: Stuur je algemene voorwaarden altijd mee of laat klanten op je website aanvinken dat ze akkoord gaan met de voorwaarden. Alleen het deponeren van je voorwaarden is niet voldoende in het geval je in conflict komt met een klant.

8. Ik kan bij KVK terecht voor voorbeeldcontracten en hulp bij juridische problemen

KVK geeft geen juridisch advies op maat. Zoek je juridische hulp of voorbeeldcontracten, zoals een vof-contract of algemene voorwaarden? Neem dan contact op met bijvoorbeeld je brancheorganisatie, een juridisch adviseur of notaris.

Wel vind je op onze website informatie over wetten en regels. Ook het KVK Adviesteam kan je op weg helpen.