'KVK controleert mijn businessplan' en 8 andere fabels
- Jeanine Hoekstra
- 17 jun 2021
- Bijgewerkt 20 dec 2022
- 4 min
- Starten
Inschrijven bij KVK is voor veel ondernemers spannend. Niet alleen omdat een bedrijf beginnen een grote stap is, maar ook door de misvattingen die rondgaan over KVK. Zo zouden wij je ondernemingsplan moeten goedkeuren voordat je je mag inschrijven en diploma’s en vergunningen willen zien. Niets is minder waar. Dit zijn de negen meest gehoorde misverstanden over KVK die leven bij startende ondernemers. En hoe het dan wel zit.
Je bedrijf inschrijven is makkelijker dan veel startende ondernemers denken. Toch krijgen onze adviseurs dagelijks aannames te horen die niet kloppen. Dit zijn de negen meest gehoorde:
1. KVK licht mij helemaal door bij mijn inschrijving
Vaak denken ondernemers dat ze tijdens de inschrijving een ondernemingsplan, diploma’s of vergunningen moeten laten zien. Hoewel we je aanraden om een ondernemingsplan te maken, controleren we dat niet. Ook diploma’s en dergelijke hoef je niet te laten zien bij de inschrijving van je bedrijf. Van de overheid hebben wij de taak gekregen het Handelsregister te beheren. Voor controle op diploma’s en vergunningen zijn andere instanties.
Dit checken we wel:
- Je identiteit: de gegevens in het Handelsregister moeten kloppen. Daarom controleren we je legitimatiebewijs.
- Je bedrijfsnaam: we kijken of er geen andere bedrijven in het Handelsregister staan met (bijna) dezelfde naam als die van jou. Je mag namelijk niet dezelfde bedrijfsnaam gebruiken als iemand anders.
- Je vestigingsadres: is je bedrijf op een ander adres dan je woonadres? Dan hebben we een getekend huurcontract nodig of een toestemmingsverklaring van de eigenaar van het pand.
Schrijf je je voor het eerst in? Dan krijg je een welkomstpakket mee met informatie voor een goede start.
Inschrijven bij KVK: zo werkt ‘t
2. Ik krijg mijn btw-nummer gelijk mee als ik me inschrijf
KVK regelt sinds 1 januari 2020 geen btw-nummers meer. Wel geven we je inschrijving in het Handelsregister door aan de Belastingdienst. Binnen twee weken na de start van je bedrijf krijg je van de Belastingdienst je btw-identificatienummer (btw-id) en omzetbelastingnummer. Het btw-id zet je onder meer op je website en facturen. Het omzetbelastingnummer heb je nodig voor je aangifte omzetbelasting.
3. Ik heb alleen iets aan KVK bij de start van mijn bedrijf
KVK is vooral bekend van het Handelsregister. Iedere ondernemer schrijft zich bij KVK in dat register in. Maar je kunt ook bij ons terecht voor gratis informatie en advies. Zelfs als je bedrijf al jaren bestaat. Je kunt het KVK Adviesteam bellen met al je ondernemersvragen. Op onze site vind je informatie die van pas komt bij alle aspecten van het ondernemerschap:
- Bedrijf starten
- Financiering en geldzaken
- Innovatie
- Marketing
- Internationaal ondernemen
- Personeel
- Wetten en regels
- Veilig zakendoen
4. Ik moet een jaarlijkse bijdrage betalen aan KVK
Dit misverstand is hardnekkig. Waarschijnlijk omdat deze bijdrage vroeger wel bestond. In 2013 is de jaarlijkse bijdrage aan KVK afgeschaft. Nu betaal je alleen een bedrag bij de inschrijving van je bedrijf, voor het verkrijgen van een uittreksel en voor het deponeren van je algemene voorwaarden. Wijzigingen aan een bestaande inschrijving voeren we kosteloos door.
5. Ik kan me pas inschrijven als ik minimaal 1225 uur aan mijn bedrijf besteed
Ook als je minder dan 1225 in je eigen bedrijf werkt, kun je ondernemer zijn en moet je je inschrijven bij KVK. In de wet staat dat je een onderneming hebt als je zelfstandig goederen of diensten levert aan anderen, met de bedoeling om winst te maken. Die 1225 uur komt trouwens niet zomaar uit de lucht vallen, maar heeft te maken met het urencriterium. Als je daaraan voldoet, en dus meer dan 1225 uur per jaar aan je bedrijf besteedt, heb je recht op belastingvoordeel.
6. Ik moet meerderjarig zijn om een bedrijf te beginnen
Dat klopt niet, ook als je nog geen achttien bent mag je een bedrijf starten. KVK ziet steeds meer ondernemende kinderen en jongeren die een bedrijf beginnen. In 2022 staan ruim 50.000 ondernemers onder de 21 jaar ingeschreven bij KVK. Laat je leeftijd dan ook geen reden zijn om je ondernemersplannen uit te stellen. Het is wel handig als je ouders (of voogd) achter je staan, want je hebt hun toestemming nodig om een bedrijf te beginnen. Een zakelijke rekening openen of contracten afsluiten kan alleen met een handlichting.
7. KVK is de eigenaar van het Handelsregister
Dat zou je misschien denken, maar officieel beheren we het register alleen in opdracht van de overheid. In het Handelsregister staan de gegevens van alle bedrijven in Nederland, zodat je weet met wie je zaken doet en of een bedrijf misschien failliet is. Met jouw inschrijving in het Handelsregister toon je aan dat je een bedrijf hebt.
Over het Handelsregister bestaan trouwens meer misverstanden. Zoals dat KVK het register gebruikt om geld te verdienen met de verkoop van adresgegevens bijvoorbeeld. Of dat het Handelsregister niet actueel is. Beide beweringen zijn niet waar.
8. Ik moet mijn algemene voorwaarden deponeren bij KVK
Dat hoeft niet, maar het kan wel. Je kunt je algemene voorwaarden of leverings- en betalingsvoorwaarden deponeren bij KVK of bij de rechtbank. Bij KVK kost dit achttien euro per document. Klanten of relaties kunnen je voorwaarden dan bij ons opvragen. Of het voor jou handig is om je algemene voorwaarden te deponeren, hangt af van jouw voorkeur en van wat voor bedrijf je hebt.
Let op: Stuur je algemene voorwaarden altijd mee of laat klanten op je website aanvinken dat ze akkoord gaan met de voorwaarden. Alleen het deponeren van je voorwaarden is niet voldoende in het geval je in conflict komt met een klant.
9. Ik kan bij KVK terecht voor voorbeeldcontracten en hulp bij juridische kwesties
KVK geeft geen juridisch op maat. Zoek je juridische hulp of voorbeeldcontracten, zoals een vof-contract of algemene voorwaarden? Neem dan contact op met bijvoorbeeld je brancheorganisatie, een juridisch adviseur of notaris.
Wel vind je op onze website informatie over wetten en regels. Het KVK Adviesteam kan je op weg helpen aan de telefoon.