Wisseling bestuur van een stichting, vereniging of vve
- Bijgewerkt 1 september 2025
- 2 min
Lees hoe je een nieuwe functionaris inschrijft, een functionaris uitschrijft of de gegevens van een functionaris wijzigt.
Belangrijk om te weten bij het doorgeven van een bestuurswissel
- Geef wijzigingen binnen 1 week door.
- Alleen een bestuurslid dat al staat ingeschreven bij KVK mag de nieuwe bestuursleden inschrijven.
- Er is verschil in het doorgeven van een bestuurswissel van een vereniging, stichting of vve met en zonder onderneming.
Vereniging, stichting of vve zonder commerciële activiteiten of onderneming
Je kunt je wijziging doorgeven via Mijn KVK, of via online wijzigen.
Per keer kun je:
- maximaal vijf nieuwe bestuurders inschrijven.
- maximaal tien huidige bestuurders uitschrijven.
- maximaal tien gegevens van huidige functionarissen wijzigen.
Online ondertekenen
Alle wijzigingen in het bestuur onderteken je met DigiD.
Functionaris uitschrijven
Schrijf je een functionaris uit? Dan mag de functionaris die weggaat of een andere nog ingeschreven functionaris tekenen voor akkoord.
Ga jij zelf weg als functionaris en neemt iemand anders jouw plaats in? Schrijf dan eerst de nieuwe functionaris in voordat je jezelf uitschrijft. Als jij al uitgeschreven bent, kun je niet meer akkoord tekenen voor inschrijving van de nieuwe functionaris.
Functionaris inschrijven
Schrijf je een of meerdere nieuwe functionarissen in? Dan krijgt iedere nieuwe functionaris een e-mail van KVK. In de mail zit een link naar een formulier waarmee de nieuwe functionaris voor akkoord kan tekenen. Nadat alle nieuwe functionarissen hebben ondertekend, krijgt een functionaris die al staat ingeschreven als laatste een e-mail met een link. Alleen als al deze personen ondertekend hebben wordt de wijziging doorgegeven aan KVK.
Vereniging, stichting of vve met commerciële activiteiten of onderneming
Geef je wijziging online door. Na het online doorgeven moet elke nieuwe functionaris bij een KVK-kantoor langskomen om zich te identificeren.
Functionarisgegevens wijzigen
Wijzig je de gegevens van een functionaris? Dan mag een functionaris die al staat ingeschreven tekenen voor akkoord.
Let op adres vertrekkende bestuurder
Is het adres van de stichting, vereniging of vve ook het adres van een vertrekkende bestuurder? Dan moet je ook een adreswijziging voor de stichting, vereniging of vve doorgeven. Controleer gelijk of alle andere contactgegevens nog actueel zijn.
Controleer gevolgen voor UBO-registratie
Schrijf nieuwe bestuursleden eerst in als bestuurslid en pas daarna als UBO.
Vertrekt een bestuurslid? Schrijf deze dan eerst uit als UBO en daarna als bestuurslid.
Heeft je stichting of vereniging de UBO’s ingeschreven in het UBO-register? Dan moet je je UBO-registratie actueel houden. Via de online UBO-opgave controleer je of de nieuwe bestuurder een UBO is. Je kunt hier ook een uitschrijving of wijziging in het UBO-register doorgeven.
Het is niet mogelijk om UBO's in te schrijven voor een vve en een vereniging met beperkte rechtsbevoegdheid die geen onderneming heeft.
Gevolgen voor vergunningen, verzekeringen of bankrekening van je stichting, vereniging of vve
Het wijzigen van bestuursleden kan gevolgen hebben voor bijvoorbeeld vergunningen van de gemeente, financiering, verzekeringen, pensioenfonds of bankrekening van je stichting of vereniging. Op de website van de (financiële) instelling staat welke stappen je moet volgen bij het wijzigen van bestuursleden.
Wil je meer weten over het in- of uitschrijven van bestuurders van een vve, vereniging of stichting?
> Zo regel je het in- en uitschrijven van bestuurders voor een vve
> Zo regel je het in- en uitschrijven van bestuurders voor een vereniging
> Zo regel je het in- en uitschrijven van bestuurders voor een stichting
Geen bestuur
Heeft je vereniging, stichting of vve geen bestuur, lees dan wat je per rechtsvorm moet doen.
Veelgestelde vragen
Organiseer een ledenvergadering. In deze vergadering benoem je het bestuur. Schrijf daarna het nieuwe bestuur in via een formulier dat je downloadt via onze website. Alleen een rechtsgeldig benoemde bestuurder (volgens de statuten) of een Nederlandse notaris mag deze opgave doen.
Nieuwe bestuurder regelt zelf de inschrijving
Regelt de nieuwe bestuurder zelf de inschrijving als nieuwe bestuurder? Dan moet deze bij de opgave het bewijs van de rechtsgeldige benoeming door de ledenvergadering meesturen.
Regels voor de benoeming van het bestuur
Het is belangrijk dat de ledenadministratie klopt en dat de uitnodiging voor de ledenvergadering en de benoeming volgens de regels gebeuren. Deze regels vind je in de statuten van de vereniging. Is het een informele vereniging en zijn er geen statuten? Dan staan de regels meestal in het huishoudelijk reglement.
Inschrijving bij KVK
Gebruik voor de inschrijving het inschrijfformulier op onze website en verzamel:
- formulier 22 Functionarissen inschrijven van vve of stichting of vereniging zonder onderneming
- een kopie van de door de bestuurder(s) getekende notulen van de ledenvergadering waarin de benoeming van de nieuwe bestuurder(s) staat
- een kopie van de getekende lijst met namen van alle aanwezige leden op de ledenvergadering
- schriftelijk bewijs van een goede ledenadministratie én het volgens de statuten uitnodigen en beslissen van de ledenvergadering
- een kopie van een geldig identiteitsbewijs van iedere nieuwe bestuurder
Stuur het formulier en de documenten ingevuld en ondertekend naar het KVK-postadres.
Let op: heeft de vereniging een onderneming en zijn de nieuwe bestuurders natuurlijke personen? Gebruik dan formulier 11 Inschrijving functionaris voor een rechtspersoon. Ook is er dan een persoonlijke legitimatieplicht. Maak hiervoor online een afspraak op een KVK-kantoor door in te loggen met DigiD.
Wijziging bezoekadres, postadres of contactgegevens
Wijzigt het bezoekadres, postadres, telefoonnummer of e-mailadres van de vereniging ook? Gebruik dan formulier 14 Gegevens wijzigen van een onderneming of vestiging. Stuur daarna de ingevulde en ondertekende formulieren samen met de eerder genoemde documenten naar het KVK-postadres.
UBO-register
Een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid en een vereniging met beperkte rechtsbevoegdheid met een onderneming zijn verplicht UBO's in te schrijven in het UBO-register. Gebruik hiervoor formulier 33 Inschrijving UBO voor coöperatie, onderlinge waarborgmaatschappij of vereniging. Stel vast wie de UBO’s zijn van de vereniging via de voorbereiding op UBO’s inschrijven.
Zijn er nog wel bestuursleden, maar zijn deze niet meer bereikbaar?
Organiseer ook dan een ledenvergadering. In de statuten staat hoe je een bestuurslid kan ontslaan. Je kunt daarna een nieuw bestuur benoemen.