Hoe wijzig ik een eenmanszaak naar een commanditaire vennootschap (cv)?
- Bijgewerkt 3 november 2025
- 7 min
Je vult een aantal formulieren in om de wijziging door te geven aan KVK. Hoe je dit doet, hangt af van de samenstelling van de beherend vennoten in de cv. Bekijk hieronder welke samenstelling bij jouw cv hoort om te lezen wat je moet doen.
In dit artikel
Let op: schrijf je eenmanszaak niet apart uit als je deze wilt wijzigen naar een cv. Doe je dit wel, dan kunnen je bestaande contracten worden stopgezet. Denk bijvoorbeeld aan je zakelijke bankrekening en verzekeringen. Ook wordt de geschiedenis uit het Handelsregister niet meegenomen naar de nieuwe cv. Dat kan invloed hebben op bijvoorbeeld het aanvragen van leningen bij de bank of subsidies bij de overheid.
Wat bedoelen we met de samenstelling van de beherend vennoten?
Elke beherend vennoot schrijft zich in bij de cv als persoon of als organisatie:
-
Met een persoon bedoelen we een mens van vlees en bloed.
-
Met een organisatie bedoelen we bijvoorbeeld een besloten vennootschap (bv), coöperatie, stichting of maatschap.
Een cv heeft minimaal twee beherend vennoten en één stille vennoot. Dit noemen we ook wel een commanditaire vennoot. Beherend vennoten mogen:
-
Alleen personen zijn.
-
Alleen organisaties zijn.
-
Een combinatie van personen en organisaties zijn.
Lees meer over hoe een cv in elkaar zit en welke afspraken je maakt.
Alle beherend vennoten in de cv zijn personen
Je vult een aantal formulieren in om de wijziging door te geven. Daarna maak je een afspraak bij een KVK-kantoor om de wijziging definitief te maken.
Formulieren downloaden en invullen
Op elk formulier staat wie het mag ondertekenen en welk bewijs je moet meenemen.
-
Formulier 14: Gegevens wijzigen van een onderneming of vestiging, zie punt 9.
-
Formulier 2: Vof of cv inschrijven. Geef bij punt 1.1 aan dat het om een voortzetting van een onderneming gaat.
-
Formulier 10: Vennoten van vof of cv inschrijven.
Soms moet je voor jouw situatie nog extra dingen regelen. Bijvoorbeeld voor je personeel of je vergunningen. We hebben alles waar je aan moet denken op een rijtje gezet.
UBO’s inschrijven
Je moet UBO's (Ultimate Beneficial Owners) inschrijven omdat je een nieuwe cv begint. UBO’s zijn de uiteindelijke eigenaren van een organisatie. Of de mensen die de uiteindelijke beslissingen mogen nemen. Een organisatie kan meerdere UBO’s hebben. Beslis samen met de vennoten wie dit zijn. Tijdens je afspraak registreert de KVK-medewerker de gegevens van de UBO’s in het UBO-register. Zonder deze gegevens schrijven we de cv niet in.
Wie gaat er mee naar de afspraak?
Alle beherend vennoten gaan mee naar de afspraak. Iedereen neemt een geldig identiteitsbewijs. Je gaat niet mee naar de afspraak als je de eigenaar van de eenmanszaak was én je na 1 maart 2002 bij KVK bent geweest om je persoonlijk te identificeren. Stille vennoten gaan niet mee naar de afspraak.
Online afspraak maken
Dit doe je door in te loggen met DigiD onderaan deze pagina.
-
Je kunt bij ieder KVK-kantoor een afspraak maken.
-
Iedereen neemt een geldig identiteitsbewijs mee.
-
Neem de ingevulde formulieren en bewijs mee. Na het maken van je afspraak ontvang je een e-mail met een overzicht van wat je mee moet nemen.
-
Voor de inschrijving van een nieuwe onderneming of organisatie betaal je een inschrijfvergoeding.
-
Je kunt direct een gewaarmerkt uittreksel Handelsregister aanvragen. Dit kun je gebruiken als bewijs van inschrijving.
Alle beherend vennoten in de cv zijn organisaties
Je vult een aantal formulieren in om de wijziging door te geven. Deze stuur je met de post naar KVK. Je hoeft geen afspraak te maken bij KVK om de wijziging definitief te maken.
Formulieren downloaden en invullen
Op elk formulier staat wie het mag ondertekenen en welk bewijs je moet meesturen.
-
Formulier 14: Gegevens wijzigen van een onderneming of vestiging, zie punt 9.
-
Formulier 2: Vof of cv inschrijven. Geef bij punt 1.1 aan dat het om een voortzetting van een onderneming gaat.
-
Formulier 10: Vennoten van vof of cv inschrijven.
-
Formulier 32: Inschrijving UBO's. Check wie de UBO’s van jouw organisatie zijn.
Verstuur de formulieren per post naar een KVK-kantoor. Soms moet je voor jouw situatie nog extra dingen regelen. Bijvoorbeeld voor je personeel of je vergunningen. We hebben alles waar je aan moet denken op een rijtje gezet.
Vervolgstappen
-
Bekijk hoelang het duurt voordat de wijziging in het Handelsregister staat. Je krijgt geen updates tussendoor.
-
Je ontvangt een bevestiging van de inschrijving per post op het bezoekadres van de cv. Daar sturen we ook de factuur voor de inschrijfvergoeding naartoe.
-
Na de inschrijving kun je een gewaarmerkt uittreksel Handelsregister aanvragen. Dit kun je gebruiken als bewijs van inschrijving.
De beherend vennoten zijn personen en organisaties
Je vult een aantal formulieren in om de wijziging door te geven. Daarna maak je een afspraak bij een KVK-kantoor om de wijziging definitief te maken.
Formulieren downloaden en invullen
Op elk formulier staat wie het mag ondertekenen en welk bewijs je moet meenemen.
-
Formulier 14: Gegevens wijzigen van een onderneming of vestiging, zie punt 9.
-
Formulier 2: Vof of cv inschrijven. Geef bij punt 1.1 aan dat het om een voortzetting van een onderneming gaat.
-
Formulier 10: Vennoten van vof of cv inschrijven.
Soms moet je voor jouw situatie nog extra dingen regelen. Bijvoorbeeld voor je personeel of je vergunningen. We hebben alles waar je aan moet denken op een rijtje gezet.
UBO’s inschrijven
Je moet UBO's (Ultimate Beneficial Owners) inschrijven omdat je een nieuwe cv begint. UBO’s zijn de uiteindelijke eigenaren van een organisatie. Of de mensen die de uiteindelijke beslissingen mogen nemen. Een organisatie kan meerdere UBO’s hebben. Beslis samen met de vennoten wie dit zijn. Tijdens je afspraak registreert de KVK-medewerker de gegevens van de UBO’s in het UBO-register. Zonder deze gegevens schrijven we de cv niet in.
Wie gaat er mee naar de afspraak?
Alle beherend vennoten die personen zijn gaan mee naar de afspraak. Iedereen neemt een geldig identiteitsbewijs. Je gaat niet mee naar de afspraak als je:
-
De eigenaar van de eenmanszaak was én je na 1 maart 2002 bij KVK bent geweest om je persoonlijk te identificeren.
-
Een beherend vennoot bent die als organisatie bij de cv komt.
-
Een stille vennoot bent.
Online afspraak maken
Dit doe je door in te loggen met DigiD onderaan deze pagina.
-
Je kunt bij ieder KVK-kantoor een afspraak maken.
-
Iedereen neemt een geldig identiteitsbewijs mee.
-
Neem de ingevulde formulieren en bewijs mee. Na het maken van je afspraak ontvang je een e-mail met een overzicht van wat je mee moet nemen.
-
Voor de inschrijving van een nieuwe onderneming of organisatie betaal je een inschrijfvergoeding.
-
Je kunt direct een gewaarmerkt uittreksel Handelsregister aanvragen. Dit kun je gebruiken als bewijs van inschrijving.
Waar moet ik nog meer aan denken?
Vennootschapscontract
In de wet staan weinig regels voor een cv. Daarom raden we je aan om samen met alle vennoten afspraken te maken. Deze kun je vastleggen in een vennootschapscontract. Is er een misverstand, ruzie of gaat er iets fout? Dan is duidelijk afgesproken wie verantwoordelijk is voor de gevolgen. Is er een vennootschapscontract? Neem dan een papieren kopie mee naar de afspraak.
Aansprakelijkheid
Als beherend vennoot ben je volledig aansprakelijk voor de schulden van de cv. Ook als een andere vennoot deze schulden heeft gemaakt.
Bezoekadres en bedrijfsactiviteit
Als je een bedrijf overneemt, moeten het bezoekadres en minimaal één bedrijfsactiviteit hetzelfde blijven. Let op: is het bezoekadres van je eenmanszaak afgeschermd in het Handelsregister? Dan wordt dit adres openbaar vanaf de inschrijfdatum van de cv. Wil je dit toch afschermen? Dat kan alleen onder bepaalde voorwaarden.
Startdatum
Ligt deze in de toekomst? Dan kun je de wijziging nu al aan ons doorgeven. De wijzigingen zie je pas vanaf deze datum in bijvoorbeeld Mijn KVK.
Nevenvestiging
Is er een nevenvestiging? Dan moet deze bij de cv (opnieuw) ingeschreven worden. Gebruik hiervoor formulier 9: Vestiging van een onderneming inschrijven. Neem dit formulier mee naar je afspraak. Of stuur het, samen met de ingevulde formulieren en bewijsstukken, met de post naar KVK.
Gevolmachtigde
Is er een gevolmachtigde? Dan moet deze bij de cv (opnieuw) ingeschreven worden.
-
Is de gevolmachtigde een persoon? Dan komt die mee naar de afspraak met een geldig identiteitsbewijs.
-
Is de gevolmachtigde een organisatie? Gebruik hiervoor formulier 13: Gevolmachtigde of gevolmachtigd handelsagent inschrijven. Stuur het, samen met de ingevulde formulieren en bewijs, met de post naar KVK. Of neem het ingevulde formulier mee naar je afspraak.
KVK-nummer en btw-nummer
Na het veranderen van je eenmanszaak naar een cv krijg je een nieuw KVK-nummer en btw-nummer (btw-id). Wij geven deze wijziging door aan de Belastingdienst. Daarvoor hoef jij dus niets te doen.
Personeel
Als je personeel hebt, dan verandert het loonheffingennummer ook. Lees op de site van de Belastingdienst wat je daarvoor moet doen.
Contracten aanpassen
Controleer of je bestaande contracten van je eenmanszaak moet aanpassen na de overname. Denk bijvoorbeeld aan huur- en onderhoudscontracten en verzekeringen.
Vergunningen controleren
Vergunningen zijn vaak niet meer geldig als de rechtsvorm van je bedrijf verandert. Daarom moet je vergunningen misschien opnieuw aanvragen. Dit kan soms weken duren en kost vaak geld. Bespreek je vragen hierover met de gemeente of met het KVK Adviesteam.
Meer informatie
Meer informatie over het wijzigen van je rechtsvorm vind je in het artikel Fiscaal afrekenen met de Belastingdienst en in het Stappenplan rechtsvorm wijzigen op het Ondernemersplein.
Veelgestelde vragen over afspraak maken
Bij Hulp & Contact vind je alle veelgestelde vragen over een afspraak maken en langskomen.
Heb je de bevestigingsmail niet ontvangen? Dan staat deze waarschijnlijk in je map met spam of verwijderde mails. Zo niet, neem dan telefonisch contact met ons op (kies vragen over onze registers en dan in keuzemenu optie 1). Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur.
Heb je een afspraak gemaakt voor het inschrijven een eenmanszaak, vof of maatschap?
Log dan opnieuw in met je DigiD bij Mijn . Bij 'de gegevens van je inschrijving' staat 'je afspraak bij KVK'. Hier zie je wanneer, hoe laat en op welk kantoor je de afspraak hebt. Je kunt hier je afspraak nog annuleren of wijzigen.
Bij Hulp & Contact vind je alle veelgestelde vragen over DigiD.
Veelgestelde vragen over inschrijven cv
We raden aan om onderling gemaakte afspraken vast te leggen in een cv-contract. Hierin leg je ook de bevoegdheden vast. Neem het cv-contract mee naar je afspraak bij KVK of, als je geen afspraak hoeft te maken, stuur het per post op.
Bij Hulp & Contact vind je alle veelgestelde vragen over UBO's
Meer veelgestelde vragen vind je op onze Hulp en contact pagina. Hier staat ook hoe je contact met ons kunt opnemen.