Inschrijven vereniging met beperkte rechtsbevoegdheid

De vereniging met beperkte rechtsbevoegdheid noemen we ook wel een informele vereniging. De vereniging inschrijven bij KVK is niet verplicht. Maar het is wel verstandig, omdat je daarmee de privé aansprakelijkheid van de bestuurders vermindert.

Beperkte rechtsbevoegdheid betekent dat de vereniging niet alle rechtshandelingen kan doen. De vereniging is bijvoorbeeld niet volledig juridisch zelfstandig. Daardoor mag je geen eigenaar zijn van onroerend goed, zoals een huis of gebouw. Ook mag je als vereniging niet zomaar iets erven. 

Wil je een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid starten? Dat doet de notaris voor je.

Vereniging zonder onderneming

Voor de inschrijving van een vereniging zonder onderneming hoef je geen afspraak te maken bij KVK. 

1. Inschrijven via de post

Download deze formulieren, vul ze in en verstuur deze per post. Op het formulier staat wie het mag ondertekenen en welke bewijsstukken je moet meesturen. Heb je zelf statuten gemaakt? Dan moet je deze meesturen. De bestuurders zetten op elke pagina een paraaf met pen (geen kopie of scan) en op de laatste pagina de handtekeningen met pen (geen kopie of scan). 

2. Vervolgstappen

Omdat de vereniging geen onderneming heeft, hoe je niet langs te komen bij een KVK-kantoor om je inschrijving af te ronden. 

  • Bekijk hoe lang het duurt voordat de inschrijving is verwerkt. Je ontvangt geen updates tussendoor.
  • Ligt je startdatum in de toekomst? Dan schrijven we de vereniging een week voor de startdatum in.
  • Je ontvangt een bevestiging van de inschrijving en een factuur voor de eenmalige inschrijfvergoeding per post op het adres van de verengiging. 
  • Na de inschrijving kun je een gewaarmerkt uittreksel Handelsregister aanvragen. Dit kun je gebruiken als bewijs van inschrijving. 

Vereniging met onderneming

Voor de inschrijving van een vereniging met onderneming moet je een afspraak maken bij KVK. 

1. Download de formulieren en vul ze in

Op het formulier staat wie het mag ondertekenen en welke bewijsstukken je moet meesturen. Heb je zelf statuten gemaakt? Dan moet je deze meesturen. De bestuurders zetten op elke pagina een paraaf met pen (geen kopie of scan) en op de laatste pagina de handtekeningen met pen (geen kopie of scan). 

  • Formulier 5: Een stichting, vereniging of vve inschrijven
  • Formulier 8: Inschrijving onderneming van een rechtspersoon
  • Formulier 9a: Als je een extra vestiging in wilt schrijven
  • Formulier 11: Inschrijving functionaris rechtspersoon
  • Formulier 13: Als je een gevolmachtigde in wilt schrijven
  • Formulier 33: Inschrijving UBO (Ultimate Beneficial Owners)

2. Maak online een afspraak

  • Je kunt bij ieder KVK-kantoor een afspraak maken.
  • Plan je afspraak ruim in. Door drukte bij KVK kan de wachttijd oplopen.
  • Neem een geldig identiteitsbewijs en de nodige formulieren en bewijsstukken mee. Na het maken van je afspraak ontvang je een e-mail met een overzicht van wat je allemaal mee moet nemen.
  • Zijn er gevolmachtigden in je vereniging? Dan komen zij mee naar de afspraak bij KVK. Ook nemen ze een geldig identiteitsbewijs mee.
  • Je ontvangt een bevestiging van de inschrijving en een factuur voor de eenmalige inschrijfvergoeding per post op het adres van de verengiging. 
  • Na de inschrijving kun je een gewaarmerkt uittreksel Handelsregister aanvragen. Dit kun je gebruiken als bewijs van inschrijving. 
  • Log in met DigiD om een afspraak te maken.

Veelgestelde vragen

DigiD is nodig om je identiteit vast te stellen. Zo zorgen we ervoor dat alleen bevoegde personen toegang krijgen tot gegevens van een organisatie.

Bij Hulp & Contact vind je alle veelgestelde vragen over DigiD

Vraag een DigiD aan op de website www.digid.nl. Hiervoor heb je een burgerservicenummer (BSN) nodig.

Woon je buiten Nederland en heb je geen DigiD? Bekijk welke situatie voor jou van toepassing is.

  • Heb je de Nederlandse nationaliteit? Je kan een DigiD aanvragen. Op de website van DigiD staat hoe dit moet.
  • Heb je niet de Nederlandse nationaliteit? Volg dan deze stappen om een DigiD aan te vragen:
    o    Schrijf je in bij de Registratie Niet-ingezetenen (RNI).
    o    Na inschrijving bij de RNI krijg je meteen een Burgerservicenummer (BSN)
    o    Met je BSN kan je een DigiD aanvragen. Op de website van DigiD staat hoe dit moet.

Als je langs wilt komen moet je een afspraak maken. Je kiest zelf een KVK-kantoor. Dat mag ook een kantoor buiten je regio of woonplaats zijn. Je plant de afspraak eenvoudig online door in te loggen met DigiD. Een afspraak plan je maximaal acht weken vooruit.

Heb je de bevestigingsmail niet ontvangen? Dan staat deze waarschijnlijk in je map met spam of verwijderde mails. Zo niet, neem dan telefonisch contact met ons op (kies vragen over onze registers en dan in keuzemenu optie 1). Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur.

Heb je een afspraak gemaakt voor het inschrijven een eenmanszaak, vof of maatschap?

Log dan opnieuw in met je DigiD bij Mijn inschrijvingen. Bij 'de gegevens van je inschrijving' staat 'je afspraak bij KVK'. Hier zie je wanneer, hoe laat en op welk kantoor je de afspraak hebt. Je kunt hier je afspraak nog annuleren of wijzigen.

Meer veelgestelde vragen vind je op onze Hulp en contact pagina. Hier staat ook hoe je contact met ons kunt opnemen.