Hoe schrijf ik een vereniging met beperkte rechtsbevoegdheid in?
- Bijgewerkt 16 september 2025
- 3 min
Je vult een aantal formulieren in om de vereniging met beperkte rechtsbevoegdheid in te schrijven in het Handelsregister. Je stuurt de formulieren op of je komt langs bij een KVK-kantoor om de inschrijving definitief te maken. Inschrijven is niet verplicht, maar wel verstandig. Daarmee verminder je namelijk de privé aansprakelijkheid van de bestuurders.
Beperkte rechtsbevoegdheid betekent dat de vereniging niet alle rechtshandelingen kan doen. De vereniging is bijvoorbeeld niet volledig juridisch zelfstandig. Daardoor mag je geen eigenaar zijn van onroerend goed, zoals een huis of gebouw. Ook mag je als vereniging niet zomaar iets erven.
Wil je een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid starten? Dat doet de notaris voor je.
In dit artikel:
- Wat is een vereniging met beperkte rechtsbevoegdheid?
- Hoe schrijf ik een vereniging zonder onderneming in?
- Hoe schrijf ik een vereniging met onderneming in?
- Moet ik eHerkenning aanvragen voor de belastingaangifte?
Wat is een vereniging met beperkte rechtsbevoegdheid?
Een vereniging heeft leden en organiseert activiteiten om een doel te bereiken. Denk aan samen sporten, politieke doelen bereiken, muziek maken of de natuur beschermen. Je richt een vereniging niet op om winst te maken, maar het mag wel. Een vereniging kan bijvoorbeeld activiteiten organiseren om geld te verdienen. De winst moet je gebruiken voor het doel waarvoor de vereniging is opgericht.
De vereniging met beperkte rechtsbevoegdheid heeft minder rechten en kan bijvoorbeeld geen gebouw kopen of een erfenis krijgen. Schrijf je de vereniging in bij KVK? Dan is de vereniging als rechtspersoon aansprakelijk. Maar als de vereniging bijvoorbeeld schulden niet kan afbetalen, kunnen de bestuurders privé aansprakelijk zijn. Als je de vereniging niet inschrijft bij KVK zijn de bestuurders direct privé aansprakelijk. Lees meer over deze rechtsvorm.
Hoe schrijf ik een vereniging zonder onderneming in?
Download de formulieren hieronder en vul ze in.
Op elk formulier staat wie het mag ondertekenen en welk extra bewijs je nodig hebt:
- Formulier 5: Een stichting, vereniging of vve inschrijven
- Formulier 22: Voor de inschrijving van een functionaris
Deze volgende formulieren heb je alleen nodig als je:
- Formulier 9a: Een extra vestiging in wilt schrijven
- Formulier 13: Een gevolmachtigde in wilt schrijven
Stuur met de post naar KVK:
- De ingevulde en ondertekende formulieren. Op elk formulier staat wie het mag ondertekenen en welke bewijsstukken je moet meesturen. Ook staat er op het formulier of je nog andere formulieren moet invullen.
- Een kopie van een geldig identiteitsbewijs van elke persoon die een formulier heeft ondertekend. Lees welke gegevens je moet afplakken in de kopie identiteitsbewijs.
- Heb je zelf statuten gemaakt? Dan moet je deze meesturen. De bestuurders zetten op elke pagina een paraaf met pen en op de laatste pagina de handtekeningen met pen. Dit mogen geen kopieën of scans zijn.
Stuur je inschrijving naar een van de postadressen van KVK.
Wat gebeurt er nadat ik de formulieren heb opgestuurd?
- Bekijk hoe lang het duurt voordat de inschrijving is verwerkt. Je ontvangt geen updates tussendoor.
- Ligt je startdatum in de toekomst? Dan schrijven we de vereniging een week voor de startdatum in.
- Je ontvangt een bevestiging van de inschrijving en een factuur voor de eenmalige inschrijfvergoeding per post op het adres van de vereniging.
- Na de inschrijving kun je een gewaarmerkt uittreksel Handelsregister aanvragen. Dit kun je gebruiken als bewijs van inschrijving.
Hoe schrijf ik een vereniging met onderneming in?
Download de formulieren hieronder en vul ze in.
Op elk formulier staat wie het mag ondertekenen en welk extra bewijs je nodig hebt:
- Formulier 5: Een stichting, vereniging of vve inschrijven
- Formulier 8: Inschrijving onderneming van een rechtspersoon
- Formulier 11: Inschrijving functionaris rechtspersoon
- Formulier 33: Inschrijving UBO (Ultimate Beneficial Owners)
Deze volgende formulieren heb je alleen nodig als je:
- Formulier 9: Een extra vestiging in wilt schrijven
- Formulier 13: Een gevolmachtigde in wilt schrijven
Welke documenten heb ik nog meer nodig?
- Heb je zelf statuten gemaakt? Dan moet je deze meenemen. De bestuurders zetten op elke pagina een paraaf met pen en op de laatste pagina de handtekeningen met pen. Dit mogen geen kopieën of scans zijn.
-
Is het bezoekadres niet hetzelfde als het woonadres van één van de bestuurders? Regel dan een van de onderstaande bewijsstukken:
-
Het huur- of pachtcontract ondertekend door jou en de eigenaar/verhuurder.
- Gaat het om een woning? Neem dan een toestemmingsverklaring mee. De eigenaar of bewoner van de woning moet de verklaring ondertekenen en een papieren kopie van een geldig identiteitsbewijs meegeven. Lees welke gegevens je moet afplakken in de kopie identiteitsbewijs.
-
Een eigendomsbewijs, zoals een koopcontract of een bewijs uit het Kadaster.
-
Maak een afspraak bij KVK
Dit doe je online door in te loggen met DigiD.
- Je kunt bij ieder KVK-kantoor een afspraak maken. Het maken, wijzigen en annuleren van je afspraak doe je online door in te loggen met DigiD.
- Neem een geldig identiteitsbewijs mee, plus de benodige formulieren en bewijsstukken. Na het maken van je afspraak ontvang je een e-mail met een overzicht van wat je allemaal mee moet nemen.
- Zijn er gevolmachtigden in je vereniging? Dan komen zij mee naar de afspraak bij KVK. Ook nemen ze een geldig identiteitsbewijs mee.
- Voor de inschrijving van een nieuwe onderneming of organisatie betaal je een eenmalige inschrijfvergoeding.
- Na de inschrijving kun je een gewaarmerkt uittreksel Handelsregister aanvragen. Dit kun je gebruiken als bewijs van inschrijving. Sommige banken en groothandels vragen om een uittreksel.
Moet ik eHerkenning aanvragen voor de belastingaangifte?
Moet de vereniging aangifte voor btw, loonheffingen of vennootschapsbelasting doen? Dan doe je belastingaangifte je via Mijn Belastingdienst Zakelijk. Je hebt eHerkenning nodig om in te kunnen loggen. Hiervoor moet je betalen.
Veelgestelde vragen over DigiD
DigiD is nodig om je identiteit vast te stellen. Zo zorgen we ervoor dat alleen bevoegde personen toegang krijgen tot gegevens van een organisatie.
Bij Hulp & Contact vind je alle veelgestelde vragen over DigiD.
Vraag een DigiD aan op de website . Hiervoor heb je een (BSN) nodig.
Woon je buiten Nederland en heb je geen DigiD? Bekijk welke situatie voor jou van toepassing is.
- Heb je de Nederlandse nationaliteit? Je kan een DigiD aanvragen. Op de website van staat hoe dit moet.
- Heb je niet de Nederlandse nationaliteit? Volg dan deze stappen om een DigiD aan te vragen:
o Schrijf je in bij de Registratie Niet-ingezetenen .
o Na inschrijving bij de RNI krijg je meteen een Burgerservicenummer (BSN)
o Met je BSN kan je een DigiD aanvragen. Op de website van staat hoe dit moet.
Veelgestelde vragen over afspraak maken
Bij Hulp & Contact vind je alle veelgestelde vragen over een afspraak maken en langskomen.
Als je langs wilt komen moet je een afspraak maken. Je kiest zelf een KVK-kantoor. Dat mag ook een kantoor buiten je regio of woonplaats zijn. Je plant de afspraak eenvoudig online door in te loggen met DigiD. Een afspraak plan je maximaal acht weken vooruit.
Heb je de bevestigingsmail niet ontvangen? Dan staat deze waarschijnlijk in je map met spam of verwijderde mails. Zo niet, neem dan telefonisch contact met ons op (kies vragen over onze registers en dan in keuzemenu optie 1). Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur.
Heb je een afspraak gemaakt voor het inschrijven een eenmanszaak, vof of maatschap?
Log dan opnieuw in met je DigiD bij Mijn . Bij 'de gegevens van je inschrijving' staat 'je afspraak bij KVK'. Hier zie je wanneer, hoe laat en op welk kantoor je de afspraak hebt. Je kunt hier je afspraak nog annuleren of wijzigen.
Veelgestelde vragen
Voor het inschrijven van een nieuwe onderneming of organisatie betaal je een inschrijfvergoeding. Je kunt bij je inschrijving ook meteen een gewaarmerkt uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel® kopen.
Je krijgt een e-mailbevestiging als we je online wijziging ontvangen. Soms komt de e-mail in je spambox, dus controleer deze ook. Volg de behandeling van je wijziging in Mijn KVK.
Geen e-mail?
Heb je geen e-mail van ons met een ontvangstbevestiging? Dan is er iets misgegaan. Neem contact met ons op.
Wijziging per post
Heb je je wijziging per post doorgegeven? Je ontvangt dan alleen een bevestiging als je wijziging is verwerkt. Check de verwerkingstijden op onze website. We nemen contact met je op als de wijziging niet klopt.
Ingangsdatum in de toekomst
Geef je een wijziging door voor een datum in de toekomst? Dan zie je de wijziging pas vanaf die datum in het Handelsregister.
Wij gebruiken verschillende postadressen / postbusnummers. Kijk hier welk adres voor jouw post van toepassing is.
Meer veelgestelde vragen vind je op onze Hulp en contact pagina. Hier staat ook hoe je contact met ons kunt opnemen.