Hoe schrijf ik een rederij in?
- Bijgewerkt 17 september 2025
- 2 min
Je vult een aantal formulieren in om een rederij in te schrijven in het Handelsregister. Je stuurt de formulieren op of je komt langs bij een KVK-kantoor om de inschrijving definitief te maken.
In dit artikel:
- Wat is een rederij?
- Welke formulieren heb ik nodig voor de inschrijving?
- Welke documenten heb ik nog meer nodig?
- Moet ik een afspraak maken bij KVK?
- Hoe maak ik een afspraak bij KVK?
Wat is een rederij?
Ga je ondernemen met een zeeschip of binnenschip? Als het schip van twee of meer partijen is, dan heb je een rederij. Het schip moet dan ingeschreven staan bij het Kadaster. Dit noemen we ook wel teboekgesteld. Je moet de rederij ook inschrijven in het Handelsregister.
Heb je niet alleen het schip samen, maar werk je ook onder dezelfde bedrijfsnaam? Dan moet je in een akte duidelijk vastleggen dat je een rederij vormt. Deze akte heb je nodig voor de inschrijving van de rederij in het Handelsregister. Heb je geen akte maar werk je wel onder dezelfde bedrijfsnaam? Dan heb je een vennootschap onder firma (vof).
Deze regels staan in het Burgerlijk Wetboek. Zo is er geen twijfel over wie waarvoor verantwoordelijk is. Dit noemen we ook wel aansprakelijkheid.
Welke formulieren heb ik nodig voor de inschrijving?
Download de formulieren hieronder en vul ze in. Op elk formulier staat wie het mag ondertekenen en welk extra bewijs je nodig hebt:
- Formulier 2: Vof of cv inschrijven. Gebruik dit formulier ook voor een rederij.
- Formulier 10: Vennoten van vof of cv inschrijven. Gebruik dit formulier ook voor een rederij.
- Formulier 13: Inschrijving gevolmachtigde (optioneel).
- Formulier 18: Aanvullen van informatie bij andere formulieren. Vul hier informatie in over het doel en de bevoegdheid.
- Formulier 32: Inschrijving UBO’s.
Meer uitleg over UBO's en hoe je bepaalt wie dit zijn lees je hier.
Welke documenten heb ik nog meer nodig?
Staat de rederij ingeschreven op het privéadres van één van de leden? Dan heb je geen extra bewijsstukken nodig. Schrijf je de rederij op een ander adres in? Regel dan een van de onderstaande bewijsstukken:
-
Het huur- of pachtcontract ondertekend door jou en de eigenaar/verhuurder.
- Gaat het om een woning? Neem dan een toestemmingsverklaring mee. De eigenaar of bewoner van de woning moet de verklaring ondertekenen en een papieren kopie van een geldig identiteitsbewijs meegeven. Lees welke je moet afplakken in de kopie identiteitsbewijs.
-
Een eigendomsbewijs, zoals een koopcontract of een bewijs uit het Kadaster.
Moet ik een afspraak maken bij KVK?
De leden en gevolmachtigden van de rederij kunnen personen (een mens van vlees en bloed) of organisaties (zoals een bv, maatschap of vof) zijn.
Een rederij met alleen organisaties
Je hoeft geen afspraak te maken. Verstuur alle formulieren en documenten met de post. Kijk op de formulieren welke bewijsstukken je moet meesturen. Voeg ook een kopie van een geldig identiteitsbewijs toe van alle personen die een handtekening hebben gezet.
- Bekijk hoe lang het duurt voordat de inschrijving is verwerkt. Je ontvangt geen updates tussendoor.
- Ligt je startdatum in de toekomst? Dan schrijven we de rederij een week voor de startdatum in.
- Je ontvangt een bevestiging van de inschrijving en een rekening voor de eenmalige inschrijfvergoeding per post.
- Na de inschrijving kun je een gewaarmerkt uittreksel Handelsregister aanvragen. Dit kun je gebruiken als bewijs van inschrijving. Sommige banken en groothandels vragen om een uittreksel.
Een rederij met personen en organisaties
Iedereen die als persoon bij de rederij komt moet langskomen bij een KVK-kantoor om zich te identificeren. Hiervoor maak je één afspraak.
Hoe maak ik een afspraak bij KVK?
Dit doe je online door in te loggen met DigiD.
- Je kunt bij ieder KVK-kantoor een afspraak maken. Het maken, wijzigen en annuleren van je afspraak doe je online door in te loggen met DigiD.
- Alle personen nemen een geldig identiteitsbewijs mee, plus de benodige formulieren en bewijsstukken.
- Voor de inschrijving van een nieuwe onderneming of organisatie betaal je een eenmalige .
- Na de inschrijving kun je een gewaarmerkt uittreksel Handelsregister aanvragen. Dit kun je gebruiken als bewijs van inschrijving. Sommige banken en groothandels vragen om een uittreksel.
Veelgestelde vragen over DigiD
DigiD is nodig om je identiteit vast te stellen. Zo zorgen we ervoor dat alleen bevoegde personen toegang krijgen tot gegevens van een organisatie.
Bij Hulp & Contact vind je alle veelgestelde vragen over DigiD.
Vraag een DigiD aan op de website . Hiervoor heb je een (BSN) nodig.
Woon je buiten Nederland en heb je geen DigiD? Bekijk welke situatie voor jou van toepassing is.
- Heb je de Nederlandse nationaliteit? Je kan een DigiD aanvragen. Op de website van staat hoe dit moet.
- Heb je niet de Nederlandse nationaliteit? Volg dan deze stappen om een DigiD aan te vragen:
o Schrijf je in bij de Registratie Niet-ingezetenen .
o Na inschrijving bij de RNI krijg je meteen een Burgerservicenummer (BSN)
o Met je BSN kan je een DigiD aanvragen. Op de website van staat hoe dit moet.
Veelgestelde vragen over afspraak maken
Bij Hulp & Contact vind je alle veelgestelde vragen over een afspraak maken en langskomen.
Als je langs wilt komen moet je een afspraak maken. Je kiest zelf een KVK-kantoor. Dat mag ook een kantoor buiten je regio of woonplaats zijn. Je plant de afspraak eenvoudig online door in te loggen met DigiD. Een afspraak plan je maximaal acht weken vooruit.
Heb je de bevestigingsmail niet ontvangen? Dan staat deze waarschijnlijk in je map met spam of verwijderde mails. Zo niet, neem dan telefonisch contact met ons op (kies vragen over onze registers en dan in keuzemenu optie 1). Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur.
Heb je een afspraak gemaakt voor het inschrijven een eenmanszaak, vof of maatschap?
Log dan opnieuw in met je DigiD bij Mijn . Bij 'de gegevens van je inschrijving' staat 'je afspraak bij KVK'. Hier zie je wanneer, hoe laat en op welk kantoor je de afspraak hebt. Je kunt hier je afspraak nog annuleren of wijzigen.
Veelgestelde vragen
Voor het inschrijven van een nieuwe onderneming of organisatie betaal je een inschrijfvergoeding. Je kunt bij je inschrijving ook meteen een gewaarmerkt uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel® kopen.
Je krijgt een e-mailbevestiging als we je online wijziging ontvangen. Soms komt de e-mail in je spambox, dus controleer deze ook. Volg de behandeling van je wijziging in Mijn KVK.
Geen e-mail?
Heb je geen e-mail van ons met een ontvangstbevestiging? Dan is er iets misgegaan. Neem contact met ons op.
Wijziging per post
Heb je je wijziging per post doorgegeven? Je ontvangt dan alleen een bevestiging als je wijziging is verwerkt. Check de verwerkingstijden op onze website. We nemen contact met je op als de wijziging niet klopt.
Ingangsdatum in de toekomst
Geef je een wijziging door voor een datum in de toekomst? Dan zie je de wijziging pas vanaf die datum in het Handelsregister.
Wij gebruiken verschillende postadressen / postbusnummers. Kijk hier welk adres voor jouw post van toepassing is.
Meer veelgestelde vragen vind je op onze Hulp en contact pagina. Hier staat ook hoe je contact met ons kunt opnemen.