Hoe wijzig ik een eenmanszaak naar een vennootschap onder firma (vof)?

Je vult een aantal formulieren in om de wijziging door te geven aan het Handelsregister. Het hangt af van de vennoten van de nieuwe vof of je de formulieren opstuurt of dat je langskomt bij een KVK-kantoor om de overname definitief te maken.

De vennoten van de nieuwe vof zijn personen en organisaties. Hoe geef ik de overname door aan KVK?

Dit doe je door een aantal formulieren in te vullen. Daarna maak je een afspraak bij een KVK-kantoor om de wijziging definitief te maken.

Vennoten zijn personen en organisaties

Met 'persoon' bedoelen we een mens van vlees en bloed. Met 'organisatie' bedoelen we bijvoorbeeld een besloten vennootschap, coöperatie, stichting of maatschap. Schrijf je een vof met alleen personen in? Dan volg je ook deze stappen.

Formulieren downloaden en invullen

Wie gaat er mee naar de afspraak?

Alle vennoten die personen zijn gaan mee naar de afspraak om zich te identificeren. Je gaat niet mee naar de afspraak als je: 

  • De eigenaar van de eenmanszaak was én je na 1 maart 2002 bij KVK bent geweest om je persoonlijk te identificeren
  • Een vennoot bent die als organisatie bij de vof komt

Online afspraak maken

Dit doe je door in te loggen met DigiD onderaan deze pagina. 

  • Je kunt bij ieder KVK-kantoor een afspraak maken. 
  • Iedereen neemt een geldig identiteitsbewijs mee, plus de ingevulde formulieren en bewijsstukken. Na het maken van je afspraak ontvang je een e-mail met een overzicht van wat je mee moet nemen.

  • Voor de inschrijving van een nieuwe onderneming of organisatie betaal je een eenmalige inschrijfvergoeding.
  • Je kunt direct een gewaarmerkt uittreksel Handelsregister aanvragen. Dit kun je gebruiken als bewijs van inschrijving. Sommige banken en groothandels vragen om een uittreksel.

De vennoten van de nieuwe vof zijn organisaties. Hoe geef ik de overname door aan KVK?

Dit doe je door een aantal formulieren op te sturen naar KVK. Je hoeft geen afspraak te maken bij KVK om de wijziging definitief te maken.

Vennoten zijn organisaties 

Daarmee bedoelen we bijvoorbeeld een besloten vennootschap, coöperatie, stichting of maatschap. 

Inschrijven via de post

Download de formulieren hieronder, vul ze in en verstuur deze per post. Op het formulier staat wie het mag ondertekenen en welke bewijsstukken je moet meesturen. 

Vervolgstappen

Omdat alle vennoten organisaties zijn, hoef je niet langs te komen bij een KVK-kantoor om de wijziging definitief te maken.

  • Bekijk hier hoe lang het duurt voordat de inschrijving is verwerkt. Je ontvangt geen updates tussendoor.
  • Je ontvangt een bevestiging van de inschrijving en een factuur voor de eenmalige inschrijfvergoeding per post op het bezoekadres van de vof.
  • Na de inschrijving kun je een gewaarmerkt uittreksel Handelsregister aanvragen. Dit kun je gebruiken als bewijs van inschrijving. Sommige banken en groothandels vragen om een uittreksel.

Waar moet ik nog meer aan denken?

Vennootschapscontract

Is er door de vennoten een vennootschapscontract opgesteld? Neem dan een papieren kopie mee naar de afspraak. Of stuur deze, samen met de andere formulieren, op met de post. Wij leggen afspraken over het doel, de duur en de bevoegdheid vast in het Handelsregister. 

Bezoekadres en bedrijfsactiviteit

Als je een bedrijf overneemt, moeten het bezoekadres en minimaal één bedrijfsactiviteit hetzelfde blijven. Let op: is het bezoekadres van je eenmanszaak afgeschermd in het Handelsregister? Dan wordt dit adres openbaar vanaf de inschrijfdatum van de vof. Alleen bij een dreigende situatie kun je dit afschermen. 

Inschrijfdatum

Is de inschrijfdatum van overname in de toekomst? Dan kun je die nu alvast aan ons doorgeven. De wijzigingen zie je pas vanaf de inschrijfdatum in bijvoorbeeld Mijn KVK. 

KVK-nummer en btw-nummer

Na het veranderen van je rechtsvorm krijg je altijd een nieuw KVK-nummer en btw-nummer (btw-id). Wij geven deze wijziging door aan de Belastingdienst. Daarvoor hoef jij dus niets te doen. 

Personeel

Als je personeel hebt, dan verandert het loonheffingennummer ook. Lees op de site van de Belastingdienst wat je daarvoor moet doen.

Contracten aanpassen

Controleer of je bestaande contracten van je eenmanszaak moet aanpassen na de overname. Denk bijvoorbeeld aan huur- en onderhoudscontracten en verzekeringen. 

Nevenvestiging

Dan moeten deze bij de vof opnieuw ingeschreven worden. Gebruik hiervoor formulier 9: Vestiging van een onderneming inschrijven.

Gevolmachtigde

Dan moeten deze bij de vof opnieuw ingeschreven worden. Gebruik hiervoor formulier 13: Gevolmachtigde of gevolmachtigd handelsagent inschrijven.

Meer informatie

Meer informatie over de overdracht van een bedrijf vind je in het artikel Fiscaal afrekenen met de Belastingdienst en in het Stappenplan rechtsvorm wijzigen op het Ondernemersplein.

Veelgestelde vragen over afspraak maken

Heb je de bevestigingsmail niet ontvangen? Dan staat deze waarschijnlijk in je map met spam of verwijderde mails. Zo niet, neem dan telefonisch contact met ons op (kies vragen over onze registers en dan in keuzemenu optie 1). Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur.

Heb je een afspraak gemaakt voor het inschrijven een eenmanszaak, vof of maatschap?

Log dan opnieuw in met je DigiD bij Mijn inschrijvingen. Bij 'de gegevens van je inschrijving' staat 'je afspraak bij KVK'. Hier zie je wanneer, hoe laat en op welk kantoor je de afspraak hebt. Je kunt hier je afspraak nog annuleren of wijzigen.

Vraag een DigiD aan op de website www.digid.nl. Hiervoor heb je een burgerservicenummer (BSN) nodig.

Woon je buiten Nederland en heb je geen DigiD? Bekijk welke situatie voor jou van toepassing is.

  • Heb je de Nederlandse nationaliteit? Je kan een DigiD aanvragen. Op de website van DigiD staat hoe dit moet.
  • Heb je niet de Nederlandse nationaliteit? Volg dan deze stappen om een DigiD aan te vragen:
    o    Schrijf je in bij de Registratie Niet-ingezetenen (RNI).
    o    Na inschrijving bij de RNI krijg je meteen een Burgerservicenummer (BSN)
    o    Met je BSN kan je een DigiD aanvragen. Op de website van DigiD staat hoe dit moet.

Veelgestelde vragen over inschrijven vof

We raden aan om onderling gemaakte afspraken vast te leggen in een vennootschapscontract (vof-contract). Hierin leg je ook de bevoegdheden vast. Neem het vof-contract mee naar je afspraak bij KVK of, als je geen afspraak hoeft te maken, stuur het per post op. 

Bij Hulp & Contact vind je alle veelgestelde vragen over UBO's

Meer veelgestelde vragen vind je op onze Hulp en contact pagina. Hier staat ook hoe je contact met ons kunt opnemen.