Een webwinkel starten? Begin hier

Een eenvoudige webwinkel heb je vrij snel online staan. Wil je een succes maken van je webwinkel, dan is er meer nodig. Zo zijn er allerlei regels waar je aan moet voldoen. Lees waar je aan moet denken bij het starten van een webwinkel.

Ga aan de slag met deze aandachtspunten en maak zo een succes van je webshop:

Meld je aan voor een KVK Event

Denk je erover een eigen bedrijf te starten of ben je net begonnen met ondernemen?

Direct aanmelden

Ontwikkelingen

Begin 2022 waren er meer webshops dan fysieke non-foodwinkels. Dat komt door een daling van het aantal ‘stenen’ winkels en een toename van het aantal webshops. Daarnaast beginnen steeds meer ondernemers een webshop naast hun fysieke winkel.

Maandelijks stoppen er ook ongeveer duizend webwinkeliers. Ze hebben zich vergist in de hoeveel tijd het runnen van de webshop kost, verdienen te weinig of kunnen niet op tegen de grote concurrentie.

Doe voordat je je webshop begint onderzoek naar hoe de markt in elkaar zit. Welke producten wil je aanbieden? Is daar vraag naar? Hoe ziet je doelgroep eruit? Hoeveel concurrenten heb je en hoe pakken zij het aan? Dit soort zaken kun je op een rij zetten in een ondernemingsplan.

Populaire producten

De meeste webshops verkopen kleding en modeaccessoires. Ook zijn er veel webwinkels die handelen in huis- en tuinartikelen en andere non-food artikelen.

Top 5 startende webshops

 Activiteit webshops Aantal starters
1 Algemeen assortiment en overige non-food7.311
2 Kleding en modeaccessoires4.819
3 Huis- en tuinartikelen4.674
4 Voedingsmiddelen en drogisterijwaren1.959
5 Vrijetijdsartikelen1.652

(Bron: KVK Handelsregister – Januari t/m december 2022)

Soorten webwinkels

Er zijn verschillende typen webwinkels, met elk hun eigen kenmerken:

Webwinkel

Met een eigen voorraad ben je zelf verantwoordelijk voor de in- en verkoop van je producten. Ook zorg je zelf voor de verzending van je producten en de retouren.

Platform

Via een online warenhuis als bol.com, Amazon en Coolblue krijg je toegang tot miljoenen kopers. Taken als verzenden en factureren kun je, tegen betaling, door het platform laten doen. 

Dropshipping

Dropshipping is online verkopen zonder voorraad. Als je een bestelling krijgt, plaats je die door bij je leverancier. Deze stuurt de producten vervolgens rechtstreeks naar de klant. Voordelen van dropshipping zijn dat je zelf geen spullen hoeft in te kopen en op te slaan.
Verkoop je via dropshopping producten aan consumenten in de EU of werk je met internationale leveranciers? Let dan op de btw-regels en productaansprakelijkheid.

Social commerce

Bij social commerce verkoop je wel online, maar je hebt geen webwinkel. De verkoop gaat via social media. Bijvoorbeeld Pinterest, Instagram Shopping en Facebook Shops. Het voordeel van social commerce is dat je klanten direct via de Instagram- of Facebook-app hun aankoop kunnen doen.

Hobby of onderneming?

Veel webshopeigenaren beginnen hobbymatig of naast hun baan met een webwinkel vanuit huis. Maar voordat je het weet groeit je hobby uit tot een bedrijf. En dan? Je kunt je webshop inschrijven bij KVK als je voldoet aan de volgende drie criteria:

  1. Je verkoopt zelfstandig producten of diensten via je webshop. Of je bent je hierop aan het voorbereiden. Je bent bijvoorbeeld al begonnen met inkopen van producten.
  2. Je vraagt hiervoor een (commerciële) prijs waar je geld aan verdient. 
  3. Je levert via je webshop regelmatig goederen of diensten aan andere mensen dan alleen je gezin, familie of vrienden.

Als je zakelijk spullen verkoopt via online platforms als Bol.com, Marktplaats, Amazon, AliExpress, eBay, etc. heb je meestal een KVK-nummer nodig.

Wat kost een webshop?

Je kunt een webwinkel beginnen zonder grote investeringen te doen. Toch heb je wel wat budget nodig, voor bijvoorbeeld:

  • een abonnement op een e-commerce platform
  • registratie van je domeinnaam
  • de inkoop van producten
  • marketing
  • verzendkosten

Wetten en regels voor online verkoop

Als webwinkelier moet je aan strenge regels voldoen. Bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vind je alle regels voor webwinkeliers. Een paar voorbeelden:

  • Je bent verplicht om je bezoekadres, e-mailadres en telefoonnummer op je site te vermelden.
  • Je moet duidelijk vermelden wat je aanbiedt, wat de prijs is en of er extra kosten zijn.
  • Je klanten moeten weten of ze geleverd krijgen wat ze bestellen, hoe ze kunnen betalen en welke service je biedt als ze niet tevreden zijn.
  • Je klanten hebben wettelijk recht op bedenktijd. Dat moet je uitleggen voordat ze iets bestellen.
  • Je moet uitleggen hoe het bestelproces verloopt.
  • Je blijft binnen de grenzen van wat mag om klanten te verleiden tot het kopen van extra diensten of producten.

Deze regels beschermen niet alleen je klanten, maar ook jou.

Strengere regels voor online verkopen

Sinds 2022 zijn de regels voor online verkoop strenger geworden. Deze regels gaan onder meer over reviews, kortingen, 'gratis' online diensten. Verdiep je ook in de nieuwe EU-verordening Algemene Productveiligheid die in 2024 ingaat. 

Retourbeleid 

Online bestellen is simpel. Daarom krijgen webwinkeliers veel retouren. Nederlandse consumenten retourneren zelfs het meeste van alle Europese consumenten. Retouren kosten webwinkeliers veel geld: gemiddeld ben je 12,50 euro per retour kwijt. En de klantenservice en financiële afwikkeling kosten veel tijd. Gelukkig zijn er verschillende manieren om deze kosten te verlagen en om retouren te voorkomen.

 Houd er rekening mee dat er regels over retourneren zijn waar je je aan moet houden. Zo moet je een retourperiode van minimaal veertien dagen aanbieden.

Duurzaamheid

Er komen steeds meer wetten en regels over duurzaamheid. Bijvoorbeeld voor verpakkingen, het kiezen van een pand of als je spullen importeert. Ook zijn er regels die niet alleen invloed heben op je eigen bedrijf, maar op de hele keten waar je onderdeel van bent, zoals de CSRD. Deze Europese richtlijn verplicht grote bedrijven transparant te zijn over hun invloed op mens en milieu. Lever je als klein bedrijf aan grote partijen? Dan kan het zijn dat je informatie moet aanleveren over je eigen duurzaamheidsprestaties. Lees hier wat je moet doen voor een groene start. Daarmee bespaar je later tijd, moeite en geld.

Uitgebreide producentenverantwoordelijkheid

Breng je een product als eerste op de Nederlandse markt? Controleer of je een uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (UPV) hebt. Je bent dan verantwoordelijk voor de afvalfase van je product. Daarbij komen extra regels en kosten. Er zijn een aantal productgroepen waarvoor een UPV geldt, bijvoorbeeld voor textiel, verpakkingen en elektr(on)ische apparaten.

Beeldmateriaal

Goed beeldmateriaal is onmisbaar voor een webshop. Vaak hebben leveranciers en merken productfoto’s die je mag gebruiken. Je mag niet zomaar foto's van een ander gebruiken, want hierop zit auteursrecht.

Verkooptips

Wil je meer verkopen met je webshop? Schrijf je in voor de zesdelige e-mailserie

Producten inkopen

Producten voor je webwinkel kun je inkopen bij een groothandel, leverancier of bij het merk van je keuze. Groothandels leveren producten aan ondernemers. Daarom kun je er vaak alleen inkopen doen als je een KVK-nummer hebt. 

Onderzoek het bedrijf waar je spullen wilt inkopen:

  • Is het een betrouwbare partij?
  • Is er een minimale afname per product of een minimum bestelbedrag?
  • Voldoet de partij aan de Nederlandse wet- en regelgeving?

Betaalmethoden

Klanten willen betalen op de manier die bij ze past. Handig om te weten:

  • Je mag niet eisen dat je klanten vooruitbetalen. Je moet dus een methode aanbieden waarmee klanten achteraf kunnen betalen.
  • Er zijn betaaldienstverleners(payment service providers) waarmee je veel verschillende betaalmogelijkheden kunt aanbieden in je webshop. Je betaalt de dienstverlener meestal enkele tientallen centen per betaling.

Productaansprakelijkheid 

In de wet is geregeld dat de producent aansprakelijk is als een product schade veroorzaakt: productaansprakelijkheid. Je bent producent als je een product maakt, maar ook als je:

  • een product bewerkt voordat je het verkoopt
  • producten verkoopt onder je eigen merknaam
  • producten importeert van buiten de EU

Voorbeeld: je koopt telefoonopladers in China in. Er is iets mis met een oplader en de telefoon van je klant gaat kapot. Jij moet dan de schade van je klant vergoeden.

Bepaal wat jouw risico’s zijn en bespreek met een verzekeringsadviseur of het nodig is om je hier tegen te verzekeren. Beoordeel ook of de producten die je verkoopt voldoen aan de wettelijke eisen. Zoek bijvoorbeeld uit of de producten een wettelijk verplicht keurmerk moeten hebben, zoals een CE-markering.

Webwinkelkeurmerk aanvragen 

Ruim de helft van de online shoppers winkelt vooral bij webshops met een webwinkelkeurmerk. Zo'n keurmerk laat zien dat je voldoet aan de wet- en regelgeving. Ook weten klanten dat ze veilig bij je kunnen betalen en dat je een eerlijke klachtenprocedure hebt.

Bij Thuiswinkel Waarborg, Webshop Keurmerk, WebwinkelKeur en Qshops kun je een keurmerk aanvragen voor je webwinkel. Deze organisaties geven ook advies en informatie over e-commerce.

Buitenlandse klanten 

Waar je als startende webwinkelier misschien geen rekening mee houdt , is dat je al snel bestellingen uit het buitenland kunt krijgen. Zoek dus uit hoe het zit met verzending en verdiep je in de btw-regels voor e-commerce.

Als je met je webwinkel verkoopt aan klanten in Europa, verwachten zij dat je voldoet aan de regels die gelden in hun land. Buitenlandse klanten vertrouwen vooral webwinkelkeurmerken die in hun land bekend zijn. Op de website ‘Uw Europa’ vind je informatie over wetgeving voor online verkoop in de EU.

Fraude

Criminelen liften mee op de populariteit van online winkelen. Zij proberen op allerlei manieren webwinkels of klanten te bestelen. Dat doen ze met nepwinkels, identiteitsfraude, het overnemen van klantaccounts, hacken etc. Wees alert en neem maatregelen om cybercrime en betaalfraude te voorkomen.

Algemene startersinformatie 

Naast bovenstaande, krijg je als startend ondernemer (mogelijk) ook te maken met: