Een webshop starten

Een webwinkel starten

Het aantal webwinkels in Nederland neemt al jaren toe. De coronacrisis zorgt zelfs voor een groeispurt aan webwinkels van startende en bestaande ondernemingen. Of je nu producten verkoopt of diensten aanbiedt, de consument koopt meer dan ooit online. Met geavanceerde software en laagdrempelige, online platforms heb je snel een (extra) webshop gemaakt. Maar waar moet je op letten als je start met een webwinkel?

Hobby of ondernemer?

Wanneer is je webshop geen hobby meer, maar een onderneming? KVK en Belastingdienst hanteren een aantal criteria voor een onderneming. Je kunt daarbij denken aan het ondernemersrisico, winstgevendheid, investeringen, het aantal klanten en of je voor langere tijd wilt ondernemen.

Inschrijving KVK

Volgens de wet heb je een onderneming als je als zelfstandige goederen of diensten levert aan anderen met de bedoeling winst te maken. Dat klinkt eenvoudig, maar in de praktijk is het soms lastig om precies te bepalen of je je bedrijf moet inschrijven. KVK hanteert 3 criteria om een KVK-nummer te krijgen:

  • Je verkoopt goederen en/of diensten via je webshop en bepaalt zelf hoe je dat doet.
  • Je vraagt hiervoor een meer dan symbolische vergoeding. Je handel levert winst op of is op zijn minst voldoende om je kosten terug te verdienen.
  • Je neemt deel aan het (normale) economisch verkeer. Je promoot je webshop en verkoopt regelmatig spullen of diensten.

Voldoe je aan deze criteria? Schrijf dan je webshop in bij KVK. Twijfel je? Neem dan contact op met het KVK Adviesteam of bel 0800 – 2117.

Tip! Als je zakelijk spullen wilt verkopen via online platforms als Bol.com, Marktplaats, Amazon, AliExpress, eBay, etc. heb je meestal een KVK-nummer nodig.

Inkomstenbelasting en btw

De Belastingdienst beoordeelt of je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting en de btw. Met de Ondernemerscheck krijg je een goed idee of je inkomsten worden gezien als “winst uit onderneming”. En of je als ondernemer voor de inkomstenbelasting gebruik kunt maken van speciale regelingen. Bijvoorbeeld de ondernemersaftrek, de mkb-winstvrijstelling, verschillende startersregelingen en de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek. Door die speciale regelingen betaal je minder inkomstenbelasting.

Voor de btw zijn de criteria anders. Lees waar de Belastingdienst op let en wat dat voor jou betekent.

Specifieke regels

Voor webwinkels gelden specifieke regels. Bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vind je de belangrijkste regels voor webwinkeliers. ACM geeft daarbij concrete voorbeelden van hoe het hoort en wat juist niet mag. Heb jij bijvoorbeeld al aan de volgende zaken gedacht:

  • Het moet duidelijk zijn bij wie je klanten iets kopen en hoe ze contact met je op kunnen nemen.
  • Je moet duidelijk vermelden wat je aanbiedt en wat de prijs en eventueel bijkomende kosten zijn.
  • Je klanten moeten weten of ze geleverd krijgen wat ze bestellen, hoe ze kunnen betalen en welke service je biedt al ze niet tevreden zijn.
  • Consumenten hebben bij internetverkoop wettelijk recht op bedenktijd. Dat moet je precies uitleggen voordat klanten iets bestellen.
  • Leg uit hoe het bestelproces verloopt. En verdiep je in wat wel of niet mag om klanten te verleiden tot aanschaf van bijkomende diensten of producten.
  • Wat je moet vermelden in de bevestiging van een geplaatste bestelling en in welke vorm je die informatie wilt versturen?
  • Dat je buitenlandse klanten op dezelfde manier moet behandelen als Nederlandse klanten.

Webinar: Starten met een webshop

Tijdens dit webinar krijg je tips van experts van de Belastingdienst, Douane en KVK. Ook ervaringen van andere webwinkelondernemers komen uitgebreid aan bod.

Logistiek

Vaak verzorgen startende webwinkels zelf de distributie van hun producten. Het magazijn, waarin je goederen in voorraad houdt en van waaruit je ze verzendt, moet voldoen aan de eisen van het bestemmingsplan en de omgevingsvergunning van de gemeente. Het bestemmingsplan kun je online inzien of opvragen bij de gemeente. Wil je je magazijn bouwen, verbouwen, slopen of wijken je plannen af van het bestemmingsplan? Vraag dan een omgevingsvergunning aan. Als je dat geregeld hebt, voldoe je aan de milieueisen, brandveiligheid en eventuele reclame-uitingen op je bedrijfspand.
Naarmate je meer bestellingen ontvangt, kun je tijd en geld besparen door de distributie (deels) uit te besteden. 2 veel voorkomende distributievormen zijn dropshipping en fulfilment.

Dropshipping

Dropshipping is online verkopen zonder voorraad. De klant bestelt producten in jouw webwinkel. Jij plaatst die order vervolgens bij je leveranciers, waarna deze de producten rechtstreeks naar de klant stuurt. Voordelen van dropshipping zijn dat je zelf geen goederen in voorraad hebt en geen inkooprisico loopt.

Fulfilment

Bij fulfilment besteed jij het volledige logistieke proces uit aan een fulfilmentbedrijf. Zij zorgen voor een optimaal voorraadbeheer, orderverwerking, verzending en rapportage. Jouw leveranciers bezorgen hun producten rechtsreeks bij het fulfilmentbedrijf, waarna zij de goederen controleren en opslaan in hun magazijn. Daarna worden de bestellingen uit jouw webshop verzameld en verzendklaar gemaakt. Je hebt zelf geen omkijken meer naar verpakkingsmateriaal, frankeer- en adreslabels, retourlabels en opvulmateriaal. En je profiteert van lagere verzendkosten (door volumeafspraken met pakketbezorgers), track & trace en eventueel afhaallocaties.

Het fulfilment bedrijf stuurt je periodiek rapportages over de actuele voorraad, de aantallen verstuurde pakketten, het aantal retouren en een financiële overzicht. Zodat je grip houdt op de hele logistiek.

Vraag een webshop keurmerk aan

Via Thuiswinkel.org, Keurmerk.info en Qshops.org kun je voor je webshop een keurmerk aanvragen en modelvoorwaarden downloaden. Daarmee bied je je klanten een waarborg dat ze veilig bij je kunnen shoppen. En dat je voldoet aan strenge eisen op het gebied van wet- en regelgeving, een veilige betaalomgeving, een eerlijke klachtenprocedure en financiële stabiliteit. Ben je aangesloten bij een keurmerk, dan kun je er terecht voor advies, marktonderzoek en events over de laatste trends op het gebied van e-commerce.

Als je met je webwinkel verkoopt aan klanten in Europa dan verwachten zij dat je minimaal voldoet aan de spelregels die gelden in hun land. Zo gelden in Duitsland strengere regels voor het ‘colofon’ dan wij in Nederland gewend zijn. Buitenlandse klanten vertrouwen vooral webwinkelkeurmerken die in hun land gebruikelijk zijn.

Een actueel overzicht van de regels voor webshops in Nederland vind je bij Autoriteit Consument en Markt. Op de website ‘Uw Europa’ staat aanvullende informatie over wetgeving voor online verkoop in de EU.

Let op! Sinds 12 juli 2020 gelden nieuwe regels voor de verkoop via online platforms. Die wetgeving moet ondernemers meer zekerheid bieden.

Webwinkel aan huis

Je kunt je webshop, website en social media op elke willekeurige plek onderhouden. Vanuit huis, je bedrijfspand of zelfs onderweg. Als je de logistiek vanuit huis doet, houd dan rekening met de volgende zaken:

Bestemmingsplan en onttrekkingsvergunning

Ga na of je plannen passen in het bestemmingsplan. Zo ja, dan is het voldoende om je bedrijf aan huis te melden bij de gemeente. In sommige gemeenten heb je een onttrekkingsvergunning nodig om je woning als bedrijfsruimte te gebruiken.

Als je webshop aan huis niet in het bestemmingsplan past, dan kun je een omgevingsvergunning aanvragen voor het handelen in strijd met de regels voor ruimtelijke ordening. Voor een webwinkel aan huis loont het meestal niet om de gemeente het bestemmingsplan te laten aanpassen.

Ben je eigenaar of huurder van de woning?

Controleer ook in je hypotheekovereenkomst of huurcontract of je een bedrijf vanuit of bij je huis mag starten. Neem zo nodig contact op met de bank of verhuurder om je plannen te overleggen.

Vergeet ook je verzekeringspolissen niet. De inboedelverzekering en opstalverzekering zijn voor privébezittingen en de woning zelf. Ze dekken niet de schade aan bedrijfsmiddelen en de werkruimte. Daardoor is het vaak nodig je huidige verzekeringen uit te breiden.

Huisvestingskosten aftrekbaar?

Gebruik je (een deel van) je woning als bedrijfsruimte? En kun je je woning splitsen in een bedrijfs- en een woongedeelte? Dan zijn de kosten van je magazijn of kantoor aan huis soms aftrekbaar. De rekenhulp Werkruimte in de woning van de Belastingdienst geeft uitsluitsel of en welke kosten aftrekbaar zijn. Denk hierbij aan de energielasten en de onderhoudskosten.

Algemene voorwaarden

Het is verstandig om algemene voorwaarden te gebruiken. Met algemene voorwaarden maak je direct duidelijk welke rechten en plichten jij en je klanten hebben. Algemene voorwaarden kunnen de risico's die je als ondernemer loopt verkleinen. Voor webwinkels gelden specifiekere regels, bijvoorbeeld op het gebied van de bedenktermijn, het retourrecht, de retourprocedure, uitsluiting van retouren en verzendkosten.

Tip! Gebruik je al algemene voorwaarden voor je fysieke winkel? Pas die aan of gebruik voor je online verkopen een 2e versie.

Parttime aan de slag

Je kunt een webshop starten naast een betaalde baan. Het heeft voor- en nadelen om naast een vast inkomen in je vrije tijd voor jezelf te beginnen. Zo loop je bijvoorbeeld minder risico, maar ben je wel beperkt in je tijd. Controleer wel of voor jezelf beginnen naast je baan of uitkering is toegestaan. Overleg het met je werkgever of uitkeringsinstantie als je hier twijfels over hebt.

Fraude

Steeds vaker liften criminelen mee op de populariteit van online winkelen. Zij proberen op allerlei manieren webwinkels of hun klanten te bestelen. Dat doen ze met nepwinkels, zakelijke identiteitsfraude, het overnemen van klantaccounts, hacken, skimmen, etc. Je ontkomt er niet aan om alert te zijn en maatregelen te nemen ter voorkoming van cybercrime en betaalfraude.

In het webinar ‘Een digitaal bedrijf, hoe pak je dat aan?’ krijg je nuttige tips.

Starten tijdens de coronacrisis

Zie jij kansen om je producten of diensten naast je fysieke winkel, nu ook online aan te bieden? Of bereid je je nu voor om je eigen bedrijf te beginnen? De coronacrisis hoeft je daarvan niet te weerhouden.

Misschien is het nodig je doelgroep en activiteit aan te passen aan de behoeftes en mogelijkheden van deze tijd. Of wil je starten met minder risico’s en kosten.

Meer weten? Je kunt met al je vragen over starten tijdens de coronacrisis terecht bij het KVK Coronaloket. Of kijk bij de veelgestelde ondernemersvragen over corona.

Zoek je een overzichtelijke checklist van alle aandachtspunten? Bekijk dan het Stappenplan webshop beginnen.
Joop Dahlmans

Als KVK-adviseur Start en Overnemen ondersteun ik met plezier ondernemers in de (pré)start- en groeifase om hun ambities te verwezenlijken. Ik deel mijn kennis via het Startersmagazine, nieuwsbrieven, KVK.nl en de KVK Startersdag.

InspiratiePage