Hulp bij inschrijven

Waar wij regelmatig over gebeld worden

  • Wanneer heb ik een onderneming?

    De Kamer van Koophandel gebruikt drie criteria om te bepalen of u een onderneming heeft. Deze sluiten aan bij de criteria die de Belastingdienst gebruikt om te bepalen of u btw-plichtig bent.

  • Hoe schrijf ik mijn bedrijf in?

    U schrijft uw bedrijf in met inschrijfformulieren die te vinden zijn op onze website. U kiest een rechtsvorm en vult de formulieren zo volledig mogelijk in. Daarmee kunnen wij u zo goed mogelijk van dienst zijn als u persoonlijk langs komt op een kantoor om uw inschrijving definitief te maken. Maak hiervoor een afspraak. Inschrijven kan bij elk KvK-kantoor in Nederland.

  • Hoe kan ik een functionaris zoals een bestuurder, vennoot, maat of gevolmachtigde inschrijven?

    U gebruikt hiervoor een inschrijfformulier dat te vinden is op onze website. U kiest een type functionaris en vult het formulier zo volledig mogelijk in. Op het betreffende formulier staat vermeld of er persoonlijke legitimatieplicht is waarvoor een afspraak moet worden gemaakt op één van onze kantoren.

  • Hoe schrijf ik een nevenvestiging in?

    Voor het inschrijven van een extra vestiging (nevenvestiging) bij uw onderneming gebruikt u een inschrijfformulier dat te vinden is op onze website. Na het invullen van het formulier, print u het formulier en stuurt dit samen met een kopie van een geldig legitimatiebewijs van de ondertekenaar op naar het postadres van de KvK. Ook ontvangen wij graag een kopie van het door twee partijen ondertekende huur-, koop- of pachtcontract van het nieuwe vestigingsadres.

  • Wanneer schrijf ik mijn bedrijf in?

    U registreert uw bedrijf een week voor of na aanvang van de bedrijfsactiviteiten.
    Het is mogelijk dat u eerder bij de KvK langs komt. U maakt daarvoor een afspraak op één van onze kantoren. Wij gaan dan vanaf 1 week voor de door u opgegeven startdatum uw onderneming registreren en u hoeft niet meer bij de KvK terug te komen. Na registratie ontvangt u van ons een schriftelijke bevestiging van uw inschrijving en een factuur voor de inschrijfvergoeding per post.

  • Ik heb een KvK-nummer nodig, maar ik ben nog niet gestart met mijn bedrijf.

    Het is mogelijk om in de voorbereidingsfase in te schrijven. Voorbereidingen kunnen zijn: het bestellen van goederen, het aanvragen van vergunningen of het huren van een bedrijfspand. Om de inschrijving af te ronden maakt u een afspraak op één van onze kantoren.

  • Moet ik een buitenlands bedrijf inschrijven?

    • Alle buitenlandse vennootschappen met een vestiging in Nederland moeten zich inschrijven in het Handelsregister.
    • Buitenlandse vennootschappen die geen vestiging in Nederland hebben, hebben de mogelijkheid om zich in te schrijven in het Handelsregister indien zij ondernemingsactiviteiten in Nederland hebben. Dit geldt ook voor buitenlandse ondernemers, die de activiteit niet in de rechtsvorm van een vennootschap bedrijven. Maar bijvoorbeeld als eenmanszaak.
      Voor deze specifieke situatie adviseren wij u contact met ons op te nemen.
    • Buitenlandse vennootschappen die arbeidskrachten ter beschikking stellen in Nederland, zijn verplicht zich in te schrijven in het Handelsregister, ongeacht of zij wel of geen vestiging in Nederland hebben. Kijk voor meer informatie op: www.kvk.nl/waadi.

  • Moet ik me aanmelden bij de Belastingdienst?

    U hoeft zich niet apart aan te melden bij de Belastingdienst. U moet bij de voorbereiding van uw inschrijving gegevens aanleveren die de KvK dan digitaal doorgeeft aan de Belastingdienst. U krijgt een bevestigingsbrief mee dat de aanmelding bij de Belastingdienst heeft plaatsgevonden. U ontvangt na ongeveer 10 werkdagen bericht van de Belastingdienst.

  • Wat kost inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel?

    Voor de inschrijving van een nieuwe onderneming of organisatie in het Handelsregister betaalt u een eenmalige inschrijfvergoeding van € 50,-. Als u bij uw inschrijving een uittreksel wilt kopen van uw bedrijf, dan kost dat € 15,- (betaling alleen mogelijk met pinpas of creditcard).

  • Wat moet ik meenemen als ik mijn bedrijf kom inschrijven?

    Neem een geldig legitimatiebewijs mee. Een pinpas of creditcard voor de betaling van de eenmalige inschrijfvergoeding van € 50,-. Als u bij uw inschrijving een uittreksel wilt kopen van uw bedrijf, dan kost dat € 15,-. Indien van toepassing, neem dan een, door alle partijen getekend exemplaar van het huurcontract, cv-, vof-, maatschaps- of franchisecontract mee.

Staat uw vraag er niet tussen?

Neem contact met ons op

Wij zijn te bereiken op werkdagen tussen 8:30 en 17:00

  • Algemene vragen

    Voor vragen over ondernemen, uw inschrijving of voor het aanvragen of bestellen van officiële documenten.

    088 585 1 585
    Lokaal tarief

    Keuzemenu

    1. Voor startersinformatie en vragen over ondernemerschap en innovatie
    2. Voor het wijzigen, inschrijven of uitschrijven van gegevens van uw bedrijf, vereniging of stichting
    3. Voor het bestellen van uittreksels, statuten, verklaringen, jaarrekeningen en/of andere producten
    4. Voor oorsprongsdocumenten en legalisaties voor het buitenland
    5. Voor vragen over inloggen, deponeren en facturen
    6. Voor overige vragen

    Houd a.u.b. uw KvK-nummer bij de hand. Hiermee kunnen we u sneller van dienst zijn.

  • Vragen over financiering

    Op zoek naar financiering voor uw bedrijf? Wilt u persoonlijk inzicht in mogelijkheden voor uw eigen situatie? Onze adviseurs van de financieringsdesk helpen u graag.

    0800 10 14
    Lokaal tarief
    • Onafhankelijk en persoonlijk advies
    • Ruim 40 gespecialiseerde en ervaren adviseurs
    • Uw verbinding met passende investeerders en adviseurs


    Wij denken met u mee over de mogelijkheden die u heeft om financiering te vinden voor uw doelen.

  • Bedrijfsgegevens opvragen

    U wilt snel gegevens van een bedrijf opvragen? Bel ons en u ontvangt telefonisch de informatie uit het Handelsregister.

    0900 123 45 67
    (€ 0,70 per minuut)
    • Snel een telefoonnummer of adres van een bedrijf opvragen
    • Checken of een bedrijf staat ingeschreven
    • Controleren wie bestuurder is


    Wanneer u belt krijgt u de gegevens telefonisch te horen. Gegevens worden niet digitaal of schriftelijk geleverd. Hiervoor kunt u terecht op onze bestelpagina.

Kantoren

U kunt langskomen om uw bedrijf in te schrijven, of om specifieke wijziging aan ons door te geven. Maak a.u.b. eerst een afspraak voordat u langskomt. Wilt u ons post toesturen? Bekijk dan ons overzicht postadressen.